Badkamer vloer verzakking

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

Badkamer vloer verzakking

#1 , 26 aug 2010 17:39

We laten een viertal jaren geleden een badkamer plaatsen. Nieuwe bezetting, overal tegels, nieuw bad, lavabo, WC, etc.
We kiezen specifiek voor een duurder type tegel omdat het toch een aantal jaar mee moet.

De ondergrond was een houten vloer. Werd door de werkmannen weggehaald en werd MDF geplaatst omdat dat steviger zou zijn, daarop chape en daarop de tegels.

Nu na 4 jaar lijkt het alsof ons bad begint te verzakken. De aanhechting van de silicone aan de wandtegels begint te barsten. Er komen scheuren in, de binnenkant wordt nat en beschimmelt en nu zijn we vertrokken natuurlijk.

Om dit te herstellen moeten we een siliconenvoeg plaatsen van een dikke centimeter, wat op niks lijkt, of de onderste rij tegels laten vervangen, in de hoop dat dit kan zonder al de rest te beschadigen, wat ik vrees.

Kan ik deze herstelling vragen aan de personen die dit geplaatst hebben?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 26 aug 2010 20:02

Het is nooit een goed idee om zomaar een badkamer te plaatsen op een houten ondervloer, zonder speciale voorzorgen te nemen.
In plaats van MDF had je beter speciale zwaluwstaartplaten (zogenaamde LEWISplaten) laten leggen, en dan daarop de chappe. Mogelijks is nu uw MDF, door een kleie plaatselijke lek, beginnen rotten en doorgezakt.

evgoeth
Topic Starter
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#3 , 27 sep 2010 13:10

Hallo,

De MDF is niet aan het rotten en doorgezakt, we hebben geen lekken en de bezetting aan de muur zelf is waterdicht.
Wat ik wel denk is dat door het gewicht van het volle bad + soms dan nog 1 of 2 volwassenen of kinderen in, de constructie moeite heeft om het gewicht te torsen.
we spreken nu over een verschil van 1 mm ongeveer. Maar het is wel zichtbaar.

Kan ik daar de firma die de badkamer heeft geïnstalleerd voor aanspreken?

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 27 sep 2010 14:04

Ik denk niet dat je de aannemer verantwoordelijk kan stellen voor het gewicht van de bewoners en het feit of ze al of niet samen in de badkamer vertoeven.
Er zijn echter wel werkwijzen dit dit hadden kunnen opvangen, maar daarvoor is het nu telaat, tenzij je de hele vloer er terug wil uithalen.
Kijk eens op http://www.schlueter-systems.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze firma heeft speciale matten die geplaatst kunnen worden op draagkrachtige houten ondervloeren.
De voegen tussen de tegels worden dan opgevoegd met een min of meer plastischblijvende voegspecie.
Heb het systeem destijds voor mijn werkgever vele malen toegepast in huurappertementen en tot op heden nog steeds met goed gevolg.

Terug naar “Aanneming”