Kan een architect dit?

danny1969
Topic Starter
Berichten: 2

Kan een architect dit?

#1 , 15 jun 2010 11:01

Beste,

Ik doe mijn verhaal even.

Mijn vrouw heeft via internet op een site zoek een architect een formulier ingevuld dat dan naar verschillende architecten zou gestuurd worden. Nu kwam daar vlug antwoord op en kreeg mijn vrouwtje telefoon. De volgende dag kon de architect al langskomen wat ook gebeurde en dit geheel vrijblijvend volgens die man. We hadden al een schets in gedachte maar dat zou volgens die persoon niet mogelijk zijn. Er werd ons gevraagd om de bouwvoorschriften en een plan. Dat hebben we dan ook de week daarna nagestuurd.

Een paar dagen na het toesturen van deze documenten zagen we van de verbouwingsplannen af daar we bouwgrond gaan kopen en met een bouwfirma een huis naar ons verlangen gaan zetten. We hebben dit dan ook zo vlug mogelijk gemeld aan de architect via mail.

Ondertussen kreeg mijn vrouw geregeld nog een mail en telefoon van die betreffende architect waar ze steeds dezelfde uitleg gaf. Dat we bouwgrond hadden en een nieuwe woning gaan bouwen. En dus afzien van zijn diensten.

Nu ongeveer 3 maanden later krijgen we een factuur in de bus van 950,00 euro :shock: (ereloon, vervoer en plan afdrukken)

Ondertussen hebben we een aangetekend schrijven verstuurd waar we afzien van de aangerekende kosten, met in bijlage zijn factuur.

Maar we vragen ons af of deze praktijk van de man gewettigd is. We hebben nooit een document ondertekend, de architect 5 minuten gezien en er is nooit iets gezegd van hoeveel dit alles zal kosten. We hebben nog geen voorontwerp gezien zoals omschreven in zijn factuur, enkel de factuur zelf.

Mvg
Danny

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
slivo
Berichten: 21

#2 , 22 jun 2010 23:26

zie ook verwante topics, van lotgenoten. discussie met architect over voorontwerp.
Vraag het voorontwerp op dan ziet u al wat hij gedaan heeft, gezien het een verbouwing is zal hij geen fictief voorontwerp van iemand anders moeten bovenhalen en betaal hem voor de geleverd diensten, niemand werk voor niets.
Gezien U hem documenten hebt opgestuurd was het dus wel de bedoeling dat u met hem in zee wilde gaan en er dus een of ander mondeling akkoord was.
Ik heb mijn architect ook de laan uitgestuurd, maar hem toch betaald voor zijn diensten, niet het volledige bedrag maar na bemiddeling een redelijk bedrag. Ik weet ook dat alles wat u betaalt teveel zal lijken, maar als je nu toch aan bouwen toe bent zal je de aangetekende brieven en aanmaningen als de pest kunnen missen.

danny1969
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 23 jun 2010 16:38

Ik blijf toch bij mijn standpunt dat er geen mondelinge afspraak was om een voorontwerp tegen betaling te maken. Hij vroeg de documenten om even te kijken wat de mogelijkheden waren. We hebben dan ook van elk 5 kopieën laten maken mochten andere architecten hier ook om vragen. Daar de tijd van ons beslissing zo kort was hebben we andere architecten gewoon afgewezen. Dus dat wil zeggen als je aan een architect of 5 gratis raad vraagt om dan te beslissen met wie je in zee wilt gaan dat deze alle 5 met een een factuur van een kleine €1000,00 kunnen afkomen?

We zien wel hoe het uitdraait want op mijn vorige woning had ik voor 5 jaar een rechtszaak lopen voor houtwormen in de kapconstructie. Ondanks de bedreiging aan mij persoonlijk van de bouwfirma zelf zette ik toch door. Iedereen zij dat ik in mijn recht was en zo was ook de uitspraak van de rechter. Dit alles heeft me ondanks de schadevergoeding die ik kreeg toch nog veel geld gekost. Maar ik ben toch een tevreden man te weten dat bepaalde oplichters niet altijd doen met de kleine man wat ze willen.

Ik zeg nu niet dat deze man bewust zo heeft gehandeld en er geen spraak is van een misverstand. Maar als ik iedereen aanhoor die ik persoonlijk ken zou niemand in mijn plaats betalen.

Ik wacht af ...

Reclame

Terug naar “Aanneming”