slechte uitvoering, ingebrekestelling

inta
Topic Starter
Berichten: 2

slechte uitvoering, ingebrekestelling

#1 , 07 apr 2010 10:32

In januari is er bij ons een plakker geweest. (renovatie)
Hiermee hebben wij een contract afgesloten, dat verwijst naar bijlagen: de ‘offerte’ (prijzen via mail gegeven), lastenboek en details. Het contract is ondertekend, maar de bijlagen zaten er niet aangeniet en zijn niet apart ondertekend. Deze zijn wel via mail verstuurd en een papieren versie was overhandigd.

De pleisterwerken zijn niet naar behoren uitgevoerd, voldoen niet aan het lastenboek. Dit hebben we mondeling gemeld tijdens de werken (aannemer was toen met piepende banden vertrokken).
Onze opmerkingen per mail over de kwaliteit van het pleisterwerk zijn pas verstuurd naar hem van zodra hij zijn berekeningen voor de eindfactuur opstuurde, wat pas eind februari was.
Pas nu hebben we eindelijk ter plaatse kunnen afspreken voor evaluatie van de werken. Er is afgesproken dat hij in mei terugkomt voor een aantal correcties en aanwerken van de deurlijsten. Het was zo afgesproken en ook in het contract vermeld, dat hij voor het aanpleisteren van de deurlijsten later zou terugkomen, op een nog af te spreken datum.

Van zodra er over het contract begonnen wordt, wordt hij razend: hij werkt op ‘vertrouwen’. Enerzijds zijn we blij dat hij zal terugkomen (omdat we al te veel hebben betaald in verhouding tot de geleverde prestaties), maar anderzijds hebben wij niet voldoende vertrouwen dat dan alles wel degelijk wordt afgewerkt. (Volgens hem zijn veel van die zaken voor de schilder, maar het lastenboek vermeld duidelijk dat dat voor de plakker is)
Hij weet dat e-mail geen wettelijke briefwisseling is, dus hebben we hem wettelijk nog niet in gebreke gesteld. Sturen we dan best nog een aangetekend schrijven met onze opmerkingen, met het risico dat hij weer razend wordt en misschien toch niet komt verder werken, of wachten we af tot mei, afhankelijk van de kwaliteit van de afwerking? Kan dat nog zo laat, 5 maand na de start van de werken?
Ook rekening gehouden met de fouten die wij gemaakt hebben met het contract - zie eerste paragraaf?

Belangrijk is ook te weten dat wij altijd in ons huis zijn blijven wonen, met uitzondering van de 2 weken dat hij hier gewerkt heeft en de daaropvolgende week. Wordt dit aanzien als een ‘stilzwijgende aanvaarding van de werken’, of kan dit niet omdat de werken nog niet volledig uitgevoerd zijn (zie terugkomen voor aanpleisteren deuren). Anderzijds was tijdens de werken ook aan de telefoon gezegd dat hij ‘mocht’ stoppen met werken vanwege een hoogoplopende discussie over meerprijzen waarvan ik de reden niet verstond, maar dat is nooit op papier gezet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 07 apr 2010 11:14

Misschien naast de kwestie maar hoe kan je iemand in gebreke stellen als jullie reeds overeen gekomen zijn dat hij in de nabije toekomst de "fouten" komt rechtzetten?

Ik zou wel aangetekend de aannemer bedanken voor zijn begrip over jullie opmerkingen en van de gelegenheid gebruik maken om de data te hernemen waarop werd afgesproken dat de werken worden voortgezet en de foutjes weggewerkt... Dan hebben jullie een tastbaar en rechtsgeldig document waarbij duidelijk wordt gemaakt dat jullie de zaak op de voet volgen en wordt er toch nog niet met (momenteel nutteloze) in gebreke stellingen rond gegooid.

bartvdv
Berichten: 1911

#3 , 07 apr 2010 11:46

E-mails worden wel degelijk aanvaard als bewijs. Alles wat je op papier hebt gezet kan gebruikt worden.

Als de plakker slecht werk heeft afgeleverd, niet volgens de afspraken heeft gewerkt, het lastenboek niet heeft gevolgd, dan zou ik zelfs een deel van de betalingen achterhouden tot alle fouten zijn weggewerkt.
Laat je niet vangen aan dat 'vertrouwen' van aannemers. Het zou de eerste niet zijn die er ferm zijn voeten aanveegt. Het feit dat hij met piepende banden is vertrokken zegt genoeg.

'Stilzwijgende aanvaarding': jullie hebben hem toch laten weten dat er een en ander niet klopt?

Reclame

inta
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 08 apr 2010 10:34

Er is mondeling afgesproken dat de plakker binnenkort zou terugkomen om een aantal fouten te komen rechtzetten: hij was akkoord met een aantal van onze opmerkingen, maar niet met allemaal. Echt concreet is dus (nog) niet afgesproken wat hij wel en niet komt doen, er staat voorlopig ook niets op papier. Een datum zouden we allessinds nog op papier laten zetten en ondertekenen.

Betreffende de 'stilzwijgende aanvaarding': de eerste opmerkingen via mail zijn pas gegeven nadat we er terug in zijn gaan wonen.
DE grote vraag is misschien eerder wat wordt aanzien als het 'einde van de werken': is dit in ons geval 2 keren apart (eerste keer voor afwerken van de muren, en de tweede keer voor het aanpleisteren van de deurlijsten) of is dit pas als alles gedaan is?
Beoordelen van het eerste hangt ook af van het andere...

Terug naar “Aanneming”