Elektricien maakt schade

iq4ever
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Elektricien maakt schade

#1 , 13 mar 2024 22:32

Onlangs heb ik elektriciteitswerken laten uitvoeren waar ik op zen zachtst gezegd niet tevreden over ben. De bedoeling was om het elektriciteitsnetwerk te actualiseren zodat deze conform is en gekeurd kan worden. In de offerte zijn we overeengekomen om opbouw te voorzien rekening houdend om zo weinig mogelijk schade te maken en proper te werken.

De werken zijn afgerond en de installatie is gekeurd door een extern organisme maar er is in het pand heel veel schade toegebracht. De kosten om deze schade te herstellen gaan zéér hoog oplopen en van opbouw is er niet echt sprake. Het is eerder inbouw die op een slordige en onlogische wijze uitgevoerd is geweest, vandaar de enorme schade tot gevolg.

Inmiddels heb ik de slotfactr mogen ontvangen met een betalingstermijn van 9 dagen. Als ik me niet vergis is in Europa 30dagenfactrdatum de standaard betalingsconditie die in het algemeen gehanteerd wordt. Zowel op de offerte als de factr en op hun internetsite zijn geen algemene verkoopsvoorwaarden zichtbaar. Ze hebben zelfs de moeite niet gedaan om het puin mee te nemen wat als ik me niet vergis wettelijk verplicht is.

Welke acties kan ik ondernemen binnen het wettelijk kader? Is het mogelijk om na overleg met de aannemer een hoge korting te eisen nav de toegebrachte schade aan het pand? De aannemer is ook nog in het bezit van mijn sleutels. Is hij verplicht om na een ontmoeting deze aan mij terug te bezorgen zonder dat ik de slotfactr betaald heb?

Alvast bedankt beste forumleden voor jullie advies.

Thomas_A
Berichten: 2335
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 mar 2024 06:35

Indien geen andere afspraak, is een factuur onmiddellijk betaalbaar. Je hebt dus niet standaard recht op 30 dagen.

Bouwafval is een genuanceerder antwoord. Als de aannemer bv. komt isoleren en ook het isolatiemateriaal levert, moet hij snijafval ook weer meenemen. In dit geval neem ik aan dat het afval eerder afkomstig is van bouwpuin en niet van elektriciteitskabels. Dat was en blijft jouw eigendom. De aannemer voert een dienst uit, maar het is niet zijn puin. Meestal is op de offerte wel een post rond opruimen en afvoeren materiaal voorzien. Dan heb je ervoor betaald en moet het natuurlijk ook gebeuren.

Aannemer heeft geen retentierecht om je huissleutel bij te houden. Als hij natuurlijk nog bereid is bepaalde herstellingen te doen, is dat wel handig. Veel maakt het ook niet uit. Als hij slechte bedoelingen heeft, maakt hij wel een kopie.

Belangrijkste punt is natuurlijk de toegebrachte schade, zeker als overeengekomen is met opbouw te werken. Focus dan ook daar op.

Franciscus
Berichten: 38614

#3 , 14 mar 2024 08:51

Zeker het niet betwiste deel van de factuur betalen en de rest per Aangetekend Schrijven en gewone brief protesteren.
AS in aantal exemplaren als er partijen zijn. In AS verwijzen naar gewone brief en omgekeerd.
Vermeldingen van plaats datum - origineel geschreven met handtekening of tegenwoordig geprint maar handtekening moet origineel zijn. Stuur dat met een Antwoord / Reponse kaart dan hebt u de handtekening van de ontvanger.
Sturen aan zaakvoerder / algemeen bestuurder van de firma.
Uw verzekering in kennis stellen als contractuele overeenkomsten worden gedekt.

Reclame

Jo23
Berichten: 384
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 mar 2024 10:21

" De aannemer is ook nog in het bezit van mijn sleutels. "

Uiteraard ook in Aangetekend Schrijven en gewone brief de onmiddellijke teruggave van uw sleutels eisen. Bonafide aannemers geven sleutels meteen na het afronden van de werken de (werf) sleutel terug aan de eigenaar. Eventueel kan u meteen de cilinder van het slot vervangen, dan bent u zeker dat er niemand zomaar de woning kan betreden zonder uw toelating.

Terug naar “Aanneming”