nalatigheid tijdens plaatsing zonnepanelen

Davydekeyzer
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

nalatigheid tijdens plaatsing zonnepanelen

#1 , 14 feb 2024 13:19

Beste,

ik had een vraag in verband met de volgende situatie waar ik tegenaan loop: in oktober 2019 zijn er op mijn hellend dak zonnepanelen geplaatst door bedrijf Suntronics. Afgelopen augustus 2023 stelde ik na hevige regenval een lekkage in het dak vast. Het lek manifesteerde zich in de woning op verschillende plaatsen, maar het was niet helemaal helder waar het lek zich exact bevond. Ik heb een schadeaangifte gedaan bij onze verzekering die, zoals dat doorgaans het geval is, enkel de schade in de woning zelf vergoedde en niet de herstelling van het lek in het dak. Ik heb dan achtereenvolgens een tweetal dakwerkers gecontacteerd die allebei meenden dat de oorzaak zich bevond in de goot langs mijn veluxraam dat zich net naast de zonnepanelen bevond. Ze hebben beiden herstellingen uitgevoerd aan dat raam, maar het lek bleef. Ik ben dan uiteindelijk zelf in de badkamer, de ruimte waar zich zowel het raam als de zonnepanelen onder bevond, aan de slag gegaan met het uitbreken van gyproc om meer zicht te krijgen op de oorzaak van het lek. Dat leerde me dat het lek zich, zoals ik al eerder vermoedde, toch onder de zonnepanelen moest bevinden. Vervolgens heb ik een derde firma aangesproken die de zonnepanelen dan ook verwijderd heeft en gemerkt heeft dat er rondom een van de poten waarop een van de zonnepanelen rust, een dakpan niet aanwezig was, vermoedelijk een vergetelheid van de plaatsende firma. Die dakpan zou daar nooit geweest zijn en het water dat binnensijpelde zal gedurende de eerste jaren nog over het onderdak correct zijn afgevoerd, maar dus na verloop van tijd toch een lek gevormd hebben. De herstellende firma gaf aan dat dit over een grove fout van de plaatser ging en adviseerde me aan te kloppen bij de plaatsende firma Suntronics. Om het lek op te lossen heb ik nagenoeg 1.500 euro gespendeerd en ik vraag me nu af of het nog de moeite zou lonen om hen een ingebrekestelling te sturen 4,5 jaar na de plaatsing? Als dit toch enig kans op slagen heeft, hoe maak ik mijn dossier zo slaagkansrijk mogelijk? Er zijn foto's genomen door de hersteller, er zijn facturen en ik heb een verzekeringsaangifte. Graag enig advies in dit verband. Alvast hartelijk dank.

Sirkii
Berichten: 5423

#2 , 14 feb 2024 14:48

Tja, een basisprincipe is dat je de schadeveroorzaker eerst de kans geeft het euvel te herstellen. Dit is hier niet gebeurd. Mi is de kans onbestaande dat je alsnog je gelijk haalt.

Reclame

Terug naar “Aanneming”