Waterschade tijdens dakwerken - verzekeringsperikel

Jelmerlander
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Waterschade tijdens dakwerken - verzekeringsperikel

#1 , 18 dec 2023 16:05

Hartelijk dank alvast om onderstaande situatie te lezen en eventueel raad te geven.

In april 2023 liet ik mijn leien dakbedekking volledig vernieuwen door een dakwerker uit mijn gemeente. Echter tijdens de werken hadden ze de dakbedekking weggehaald, alsook het zeil dat tijdelijk was geplaatst tegen de regen. Net op dat moment kregen we een hevige regenbui over ons heen zodat het water binnenliep tot op het valse gipsplafond van mijn living, eetkamer en bureau. Het gevolg was een aanzienlijk waterschade aan deze plafonds (Vlekken en blazen). Daarnaast hadden ze enkele weken later boven mijn badkamer de nieuwe leien aangebracht, maar het verluchtigskanaal opengelaten zodat er tijdens een nachtelijke regenbui ook water kon binnendringen. Hierdoor ook schade aan het gyproc-plafond van m'n badkamer.
Ik had dit aangekaart bij de dakwerker om zijn verzekering, Axa, in actie te laten komen hetgeen hij ook deeed. Ik kreeg echter nadien de herhaaldelijke vraag van hun verzekeringsmakelaar om mijn verzekering in te schakelen. Ik begreep niet goed wat mijn verzekering hier mee te maken had, maar stelde hen op de hoogte en opende een dossier. Argenta vertelde mij een paar weken nadien dat mijn brandpolius niet tussenkomt in contractuele schade. Dit leek me an sich niet zo'n probleem maar de tegenpartij legde me uit dat zij de schade vergoeden mijn sijtage. De slijtage (ca. 25%) wordt dan meestal vergoed door de eigen brandverzekering. Hier kon ik dus geen aanspraak op maken.
De tegenparij bleef echter in vraag stellen waarom mijn eigen brandverzekering er niet in tussekomt en ik moest dit bewijzen met een brief van Argenta naar mij toe. Hierdoor verloren we ettelijke maanden omdat ik die vraag keer op keer terugkreeg alhoewel dit document al lang in hun bezit was.
Een paar weken geleden, na nog steeds geen uitzicht op enig schot in de zaak te hebben, belde ik de contactpersoon bij Axa. Zij beloofde me om dit snel in orde te brengen.
Ik kreeg dan ook eind vorige week een voorstel van hun. Ik had hen trouwens in het begin een offerte gestuurd van een aannemer die de reparatie zal doen. Die bedroeg 1850 euro excl. btw.
Axa stelt me nu voor om me het bedrag van €1100 te vergoeden.
Ze hebben nl. de offerte excl. BTW genomen, daar sleet afgetrokken (€222) maar ook nog eens €500 met als verklaring "Eigen Risico x2".

Ik ben geen expert in dergelijke zaken, maar ik begrijp niet zo goed waarom een gedupeerde van schade door dakwerken enerzijds de BTW en anderzijds een som van €500 "eigen risico" zelf zou moeten dragen.

Is dit wel wettelijk? Zou dat eigen risico niet moeten gedragen worden door de veroorzaker van de schade? Zou de BTW ook niet moeten vergoed worden want die moet ik toch betalen aan de aannemer van de reparatie.

Alvast bedankt voor eventuele tips.

MVG,

Jelmerlander

lukasi
Berichten: 1150

#2 , 18 dec 2023 18:49

restant van aannemer dak eisen

Jelmerlander
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 dec 2023 08:15

Dat zou dan toch niet via mij moeten gebeuren. Ik zou dan verwachten dat ik betaald wordt en dat Axa het eigen risico en eventueel btw terugvordert bij zijn client. Ik heb geen "leverage" om mijn dakwerker te verplichten dit te betalen, buiten eigen fatsoen.

Ik heb vooral de indruk dat de verzekeringspartij wil profiteren van 't feit dat mijn eigen verzekering me niet dekt hier. Dat ze een zo laag mogelijk som uitkeren omdat ze weten dat ik dan zeer veel (juridische) moeite moet doen om te krijgen waar ik recht op heb ...

Maar zoiets moet toch officieel geregeld zijn ... of vergis ik me daarin en sta ik dus zeer zwak ...

Reclame

Terug naar “Aanneming”