als onderaannemer rechtstreeks factureren naar klant

bouwkundig tekenaar
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

als onderaannemer rechtstreeks factureren naar klant

#1 , 24 nov 2023 17:02

ik ben freelance bouwkundig tekenaar, en werk voornamelijk in onderaanneming voor architecten
een tijdje geleden contacteerde me een "architect" met de vraag of ik een regularisatie van een bijgebouw wilde tekenen voor een klant hem. (een regularisatie van een bijgebouw waarvoor in principe geen architect vereist is).
We waren mondeling voor de prijs overeen gekomen. geen contract etc...
Na het uitvoeren van het tekenwerk wilde ik een week later mijn factuur opmaken naar hem. Gezien ik zijn btw nummer niet kende zocht ik deze op in het KBO. Conclusie, deze architect was al 2 jaar failliet. Na telefonisch onderhoud met de orde architecten blijkt dat hij geschorst is als architect. (hij mag dus niet meer als architect optreden)
Gezien ik niet kan factureren naar de architect, heb ik mijn factuur gericht rechtstreeks naar de bouwheer.
Tenslotte heeft de bouwheer mijn bouwtekeningen gebruikt voor de stedenbouwkundige aanvraag (regularisatie) van het bijgebouw.
Deze middag belde de bouwheer me op. = enige discussie.
De bouwheer zei me dat ze reeds de architect betaald had, en geen 2x wil betalen.
Gezien de architect geen btw nummer meer heeft, kon hij haar niet factureren. Dus heeft ze hem blijkbaar in het zwart betaald.
De bouwheer wist blijkbaar van niets dat de architect failliet was en niet meer mag optreden als architect.
De bouwheer wijst me erop dat zij me niet kent, en ik geen contract met de bouwheer heb over het tekenwerk. Maar toch heb ik prestaties geleverd (het bouwkundig tekenwerk), en heeft de bouwheer mijn tekenwerk gebruikt voor haar bouwaanvraag.
Die bewuste architect is telefonisch, whatsapp, messenger, etc... niet meer bereikbaar.
Zijn prive adres is nergens te vinden, behalve het adres van het architectenbureau die failliet verklaard is.
mijn vraag: mag ik mijn facturen (als onderaannemer dus) rechtstreeks richten naar de bouwheer? wat als de bouwheer weigert te betalen, heb ik recht om toch mijn geld op te eisen aan de bouwheer?

LeenW
Berichten: 12860

#2 , 24 nov 2023 17:12

U hebt inderdaad geen overeenkomst met de bouwheer en gaat zich tot de "architect" moeten wenden. Dat hij geschrapt is als architect, maakt uw zaak niet. Als zijn vennootschap failliet is, moet u aan hem factureren als privépersoon.

Thomas_A
Berichten: 2335
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 nov 2023 17:36

Als bouwheer hier advies zou vragen, zou hij ook de boodschap te krijgen de onderaannemer te negeren.

Zelfs of hij uw diensten al aan de architect betaald heeft of niet, verandert niks aan de zaak tussen u en de architect.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2531
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 nov 2023 18:17

Ik zie werkelijk niet in hoe u nog kunt factureren aan de architect.
Bij faillissement bestaat er een einddatum ( 30 dagen na faillisssement ) tot indiening openstaande schulden uiterste datum na faillissement ) indiening max. 1 jaar.

Bovendien heeft u geen contract of offerte : hoe gaat u dat dan hard maken ?

htrps://www.refibo.be/wat-als-uw-klant-failliet ... #:~:text=U

Ook : de curator schrijft de schuldeisers normaal aan, maar in uw geval bestaat u niet in de klantenlijst of in de open facturen.

Hem factureren als privé persoon zie ik helemaal niet zitten.

Lanox
Berichten: 3525
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 nov 2023 19:18

Hem factureren als privé persoon zie ik helemaal niet zitten.
Dat lijkt me nochtans de enige mogelijkheid. Er vanuit gaande dat "een tijdje geleden" minder lang geleden is dan de 2 jaar van het faillissement. In dat geval is de "order" gekomen van de privé persoon en niet van de architect aangezien hij die status niet langer bezat.

LYNX XX
Berichten: 2531
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 nov 2023 09:37

Hem factureren als privé persoon zie ik helemaal niet zitten.
Dat lijkt me nochthans de enige mogelijkheid. Er vanuit gaande dat "een tijdje geleden" minder lang geleden is dan de 2 jaar van het faillissement. In dat geval is de "order" gekomen van de privé persoon en niet van de architect aangezien hij die status niet langer bezat.
Lanox, kan u volgen. Maar ik ben altijd al wantrouwig en sceptisch geweest tegenover mondelinge afspraken ( kunnen misschien wettelijk zijn maar concreet te verzilveren ? ).

Bovendien meldt TS zelf dat de bouwheer de factuur aan de architect heeft betaald. Hoe gaat men die bouwheer verplichten om 2 x te betalen zonder zelfs TS te kennen of bij gebrek aan mondeling of schriftelijk contract ?

https://www.ar-co.be/nl/insolvabiliteit ... rchitecten

Lanox
Berichten: 3525
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 nov 2023 21:49

Ik bedoelde wel degelijk de architect als privé persoon, niet de bouwheer. Als ik vandaag failliet verklaard wordt, geeft mij dat geen vrijgeleide om al mijn toekomstige schulden niet te betalen, en dat is de situatie waar de "architect" zich in heeft gemanoeuvreerd.

Terug naar “Aanneming”