vloer slecht geplaats , hoe dagvaarding vrederechter opmake

dirkvis1968
Topic Starter
Berichten: 2

vloer slecht geplaats , hoe dagvaarding vrederechter opmake

#1 , 10 jul 2009 14:46

hallo

Wij hebben recent gebouwd en hadden slechts 1 tegenslag
Op batibouw bestelden wij tegels bij een gespecialseerde firma. In optie konden wij deze door hen laten plaatsen wat we ook deden.
Na 1 stookseizoen ligt ongeveer de helft van de tegels los. Nu heb ik de onderaannemer als de tegelfirma al aangemaand zowel telefonszich als via e-mail als aangetekend maar wat blijkt.
De tegelfirma verwijst naar de plaatsers
De plaatser is ondertussen gestopt/failliet/pensioen.

Ik zou graag een dagvaardiging laten uitvoeren door de vrederechter.
Wie kan mij echter aan een voorbeeld/model of leidraad bezorgen
dat zou mij enorm helpen

met dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 11 jul 2009 14:16

“Art.590.De vrederechter neemt kennis van alle vorderingen waarvan het bedrag 1.860 EUR niet te boven gaat...”(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

Indien u iets anders vordert dan een BEDRAG of indien u een hoger bedrag vordert,dan dagvaardt u een zelfstandige best bij de rechtbank van koophandel.

“Art.702.Behalve de vermeldingen bepaald in artikel 43, bevat het exploot van dagvaarding, op straffe van nietigheid, de volgende opgaven :
1° de naam, de voornaam en de woonplaats van de eiser;
2° de naam, de voornaam en de woonplaats of, bij gebreke van een woonplaats, de verblijfplaats van de gedaagde;
3° het onderwerp en de korte samenvatting van de middelen van de vordering;
4° de rechter voor wie de vordering aanhangig wordt gemaakt;
5° de plaats, de dag en het uur van de terechtzetting.”(Ger.W.)

“Art.516.Behoudens andersluidende wettelijke bepalingen zijn alleen de gerechtsdeurwaarders bevoegd tot het opstellen en betekenen van alle exploten...”(Ger.W.)

Art.517.De gerechtsdeurwaarder is verplicht zijn ambt uit te oefenen telkens als hij erom wordt verzocht en voor ieder die erom verzoekt...”(Ger.W.).
Wees echter niet verbaasd indien de gerechtsdeurwaarder u ter dagvaarding verwijst naar zijn ‘broeders’ uit de ‘Mensen van het Recht’(HUYSE,L.,SABBE,H.,De mensen van het recht,Leuven Van Halewyck 1997).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Pedro
Berichten: 735

#3 , 12 jul 2009 13:42

hallo

Wij hebben recent gebouwd en hadden slechts 1 tegenslag
Op batibouw bestelden wij tegels bij een gespecialseerde firma. In optie konden wij deze door hen laten plaatsen wat we ook deden.
Na 1 stookseizoen ligt ongeveer de helft van de tegels los. Nu heb ik de onderaannemer als de tegelfirma al aangemaand zowel telefonszich als via e-mail als aangetekend maar wat blijkt.
De tegelfirma verwijst naar de plaatsers
De plaatser is ondertussen gestopt/failliet/pensioen.

Ik zou graag een dagvaardiging laten uitvoeren door de vrederechter.
Wie kan mij echter aan een voorbeeld/model of leidraad bezorgen
dat zou mij enorm helpen

met dank
Zie dat u de juiste partij dagvaardt en houd er ook rekening mee dat mogelijks een gerechtsdeskundigenonderzoek wordt bevolen.

Als u daar niet in thuis bent.....

Succes.

Reclame

dirkvis1968
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 13 jul 2009 08:59

hallo

ik zou in eerste instantie de correcte uitvoering/herstelling vragen van de werken dus dit zou voor de vrederechter mogelijk zijn.
Tevens heeft men mij gezegd dat we dan sterker staan in geval het tot een echte rechtzaak komt.
Mij gaat het erom dat we eindelijk kunnen genieten van onze woning (en vloer

Ik zou beide dagvaarden zowel de verkoper als de plaatser (van wie ik vermoed dat deze niet meer actief is)
Dient er dan 2x 150 euro dagvaardiging betaald te worden?
Dien ik een specifiek artikel uit het burgerlijk wetboek te gebruiken/noemen zoals vb 10 jarige aansprakelijkheid art 1927 en 2270, verborgen gebrken art 2262 of mag het gewoon in eigen woorden zonder dat men een beroep moet doen op specifieke artikelen uit het Wetboek (handiger voor een leek)

Een deskundige is geen probleem gezien ik hiermee al zolang bezig ben dat ik er ondertussen al wat kennis heb opgedaan.

Terug naar “Aanneming”