geen keuring wegens fouten van de installateur - wat nu?

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

geen keuring wegens fouten van de installateur - wat nu?

#1 , 30 aug 2023 11:21

We zitten in een lastige situatie met een installateur die bij ons zonnepanelen heeft geplaatst. Het gaat om een grote firma die volgens de overeenkomst ook voor de keuring van de installatie moest zorgen.

De panelen werden in mei geplaatst en aangesloten, de keuring gebeurde in juni. Na de eerste negatieve keuring kwam er een tweede die in principe positief was. We kregen er echter geen verslag van omdat dit pas na het betalen van de factuur werd uitgeschreven, en de factuur werd pas vorige week betaald aan het keuringsorganisme. Wij dachten intussen dat alles in orde was.

Nu pas vernam ik van de installateur dat de installatie nog steeds niet conform is. Afgezien ervan dat er voor de derde keer iemand herstellingen moet doen en de installatie keuren, wat een vertraging bij het aanmelden bij Fluvius tot gevolg zal hebben, hebben we al de stroom verloren die we tijdens de zomer hebben geproduceerd. De netbeheerder vergoedt namelijk vanaf de datum van de keuring.
Welke stappen kunnen we ondernemen tegen deze installateur die fouten gemaakt heeft, het dossier niet heeft opgevolgd en maanden lang getalmd heeft met de nodige herstellingen?

Sirkii
Berichten: 5420

#2 , 30 aug 2023 11:28

Rechtbank. Maar t sop zal de kool niet waard zijn. Dus traantjes drogen

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

#3 , 30 aug 2023 11:42

Rechtbank. Maar t sop zal de kool niet waard zijn. Dus traantjes drogen
Misschien zal het bij het vredegerecht toch meevallen qua kosten en tijd, toch?

Ik moet mijn eerste post ietsje aanpassen. De reden voor de tweede afkeuring ligt aan het situatieschema dat blijkbaar onvolledig is. En enkel de installateur kan een volledig situatieschema voorleggen, dus ik zit gewoon vast.

Reclame

CityBird
Berichten: 796

#4 , 30 aug 2023 15:37

Rechtbank. Maar t sop zal de kool niet waard zijn. Dus traantjes drogen
De reden voor de tweede afkeuring ligt aan het situatieschema dat blijkbaar onvolledig is. En enkel de installateur kan een volledig situatieschema voorleggen, dus ik zit gewoon vast.
Dat klop niet, kan je zelf ook tekenen. Met de hand is zelfs ok, alhoewel dat niet meer van deze tijd is uiteraard.

Sirkii
Berichten: 5420

#5 , 30 aug 2023 19:10

Ook vrederechter is duur. Hij/zij zal een (door u te betalen) expert aanstellen om een inhoudelijk advies te formuleren. Verliezer betaalt die uiteindelijk

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

#6 , 30 aug 2023 19:57

@CityBird: het schema van de elektrische installatie van mijn woning zou ik met een beetje opzoeken nog wel kunnen tekenen; dat van de zonnepanelen echt niet ook al is die installatie kleiner.

@Sirkii: ik zie niet wat voor technisch advies de rechter nodig zou hebben van een deskundige. Het geschil betreft geen technische aspecten van de installatie, maar gewoon het niet nakomen van de overeenkomst door de aannemer. Deze moest een goedgekeurde installatie leveren, maar na 3 maanden is dit om onbegrijpelijke redenen nog niet gelukt. Ik zou de gedwongen uitvoering van het ontbrekende deel vorderen ofwel de ontbinding van de overeenkomst.

CityBird
Berichten: 796

#7 , 31 aug 2023 07:47

Misschien is dit geen ‘onverklaarbare’ reden maar zit die firma in heel slechte papieren.

Je kan idd via de vrederechter die quasi zeker een uitspraak in jouw voordeel doet, maar dit wil nog niet zeggen dat die installateur zijn verplichtingen gaat nakomen, en dat gaat je veel meer kosten. Betekenen van een vonnis is al snel 200€, meer als de keuring van die panelen zelf. Dan zit je met een nog grotere kater.

Voor je daar aan begint zou ik toch eerst proberen in te schatten wat de toestand van die firma is.

Heb je niemand in je familie of kennissenkring die zo’n schema kan maken, is in tegenstelling tot wat je denkt veel eenvoudiger als dat van een ganse huisinstallatie?

lukasi
Berichten: 1149

#8 , 31 aug 2023 08:53

Deze moest een goedgekeurde installatie leveren, maar na 3 maanden is dit om onbegrijpelijke redenen nog niet gelukt.
Staat dit zo letterlijk omschreven in het contract dat in 3 maand de keuring van de installatie in orde moest zijn ?

mava105
Berichten: 22278
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 31 aug 2023 09:33

Iedere electrieker kan dat voor u uittekenen (als je er zelfs niets van kent). Het zal u wel enkele 100tjes kosten. Mijn zoon heeft dat 2 jaar geleden voorgehad. Installatie was uitgevoerd, maar voorde keuring ging aannemer falliet. Dus geen keuring. Mijn zoon heeft toen de elektrieker gecontzacrd die zijn installatie van het huis had gedaan (wel al 5 jaar voordien) en die had een plannetje klaar binnen de paar dagen (kosten 250.€). Installatie goedgekeurd een paar dagen later.

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

#10 , 31 aug 2023 09:44

Deze moest een goedgekeurde installatie leveren, maar na 3 maanden is dit om onbegrijpelijke redenen nog niet gelukt.
Staat dit zo letterlijk omschreven in het contract dat in 3 maand de keuring van de installatie in orde moest zijn ?
Helemaal niet! Het is de bedoeling dat de keuring van welke installatie dan ook onmiddellijk na de oplevering van de installatie plaatsvindt, en sowieso binnen een redelijke termijn. Wij wachten er al 3 maanden op, en hebben de productie van de hele zomer verloren, want de netbeheerder vergoedt de klant vanaf de datum van de keuring.

Qua timing zie ik in het contract 30 weken na het tekenen van de offerte staan, nl. tegen mei 2023. Ze hebben dus 3 maanden onverklaarbare vertraging.

mava105
Berichten: 22278
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 31 aug 2023 12:22

Wachten met het betalen van de eindfactuur totdat je in het bezit bent van de keuring.

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

#12 , 31 aug 2023 13:16

Wachten met het betelen van de eindfactuur totdat je in het bezit bent van de keuring.
Als dat nog mogelijk was had ik niets gepost op dit forum :D
Helaas, volgens het contract moesten we de eindfactuur betalen aan het einde van de werken. Die factuur staat sinds eind mei betaald...

mava105
Berichten: 22278
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 31 aug 2023 16:13

Je had dat, van zodra je de factuur kreeg, kunnen betwisten. Enkel malafiede aannemers plaatsen een dergelijke clausule. Laat het een les zijn voor volgende keer
VR kan u zeker verder helpen. Heb je hun al SCHRIFTELIJK en met AANGETEKEND schrijven in gebreke gesteld? ..

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

#14 , 31 aug 2023 18:13

Je had dat, van zodra je de factuur kreeg, kunnen betwisten. Enkel malafiede aannemers plaatsen een dergelijke clausule. Laat het een les zijn voor volgende keer
VR kan u zeker verder helpen. Heb je hun al SCHRIFTELIJK en met AANGETEKEND schrijven in gebreke gesteld? ..
In principe hebt u gelijk, maar ik had de referentie van mijn buren bij die die installateur blijkbaar alles prima heeft gedaan. In 10 dagen kregen ze de panelen geplaatst, aangesloten, gekeurd en aangemeld.
Ik heb de installateur nog niet in gebreke gesteld, maar ik ben wel bereik om het doen. Ik wou vooraf alleen goed begrijpen welke stappen ik nadien eventueel kan ondernemen, want in een ingebrekestelling moet je toch geloofwaardig en overtuigend voorkomen.

mava105
Berichten: 22278
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 31 aug 2023 19:52

Na de ingebrekestelling kan je naar de VR gaan.

Terug naar “Aanneming”