Garantie op constructiefouten

kenns
Topic Starter
Berichten: 20

Garantie op constructiefouten

#1 , 21 aug 2023 20:51

Bij deze had ik graag geïnformeerd hoelang er bescherming (garantie) is op constructie fouten door een aannemer, en hoe ik er beroep op kan doen.

Mijn plat keuken dak en dat van mijn buur werd twee jaar geleden volledig gerenoveerd door dezelfde aannemer.

Bij mijn buur regent het nu binnen. Hij heeft nu een (andere) dakwerker laten komen kijken en hij moet nieuwe roofing leggen.
Er zou verkeerde roofing zijn gelegd. De buitenste roofing laag is een onderlaag en geen buitenlaag wat dus krimpt in de zon.

De dakwerker van mijn buurman heeft gezien dat ook bij mij de verkeerde roofing ligt. Al heb ik nog geen problemen omdat mijn dak meer dan de helft kleiner is.

Kan ik voor mijn dak hier gevolg aan geven als er een constructiefout is? Ook al regent het nog niet binnen.

Ik heb mijn renovatie op factuur. Mijn buurman heeft zijn renovatie niet op factuur.
Mijn buurman kan misschien niets doen voor zijn dak vermits hij geen factuur heeft, maar ik kan voor mijn dak toch iets doen?

Dank voor advies

Franciscus
Berichten: 38613

#2 , 21 aug 2023 21:18

Het u een (rechtsbijstand) verzekering waar contractuele overeenkomsten mee gedekt zijn?

kenns
Topic Starter
Berichten: 20

#3 , 21 aug 2023 22:00

Het u een (rechtsbijstand) verzekering waar contractuele overeenkomsten mee gedekt zijn?
Ik heb een rechtsbijstandsverzekering. Betreft contractuele overeenkomsten weet ik niet precies, het is een algemene verzekering voor particulieren. Ik kan daar eens informatie vragen.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 aug 2023 22:18

Ik ken wel iets van bitumen membranen.

Een straffe dakwerker die dat zomaar ziet. Er zijn wel bedrijven die dat met een invasieve uitsnijding kunnen vaststellen.

Het verschil tussen een onderlaag en een toplaag zit hem meestal ook niet in het materiaal (dikwijls allebei APP of allebei SBS), maar eerder in de dikte en de afwerkingslaag.

Het kan in theorie kloppen, maar ik zou die dakdekker niet zomaar volgen zonder neutraal advies.

lukasi
Berichten: 1149

#5 , 22 aug 2023 10:03

Elke verkoper prijst zijn eigen produkten aan, ik ken geen enkele verkoper die het produkt van de concullega gaat aanrpijzen.
Elke aannemer die een werk van een concullega moet beoordelen vind alle spijkers op laag water , mag zelfs hoog water zijn.

Laat een andere aannemer komen, en liefst samen met deze straffa dakwerker.
En laat hen de discussie voeren.

Strafste dat ik ooit heb meegemaakt was een verhardingswerk dat na een 10 tal jaar hier en daar verzakkingen had.
Een geraadpleegde aannemer begon direct dat alle verhardingen er uit moesten want dat de onderlaag en fundering helemaal verkeerd lagen en dat er geen rekening was gehouden met afschot en waterkeringen. Schandalen en bricollage.
Alleen had ik voor het dossier alles even opgezocht en tot mijn grootste verbazing was de geraadpleegde aannemer degene die het het werk 12 jaar er voor had aangelegd.
Einde verhaal
Onze aannemers hebben het werk voor 1/100 ste van de raming hersteld. ( verzakte afloopbuis)

Terug naar “Aanneming”