vakman wil onder offerte uit

iota
Topic Starter
Berichten: 830

vakman wil onder offerte uit

#1 , 11 jul 2023 17:56

Eén van mijn kinderen is aan het verbouwen. De aannemer die de voorbereidende werken doet, had voor de afwerking een bepaalde vakman aangeraden. Diens offerte werd door mijn zoon aanvaard en het benodigde materiaal via hem aangekocht. Helaas kon de man op de afgesproken datum niet beginnen omdat de aannemer nog niet klaar was. Uiteindelijk is het tot een escalerende ruzie tussen aannemer en vakman gekomen, waardoor deze laatste nu probeert om onder zijn contract uit te geraken. Het (via hem aangekochte) materiaal zou plots moeilijk te verwerken zijn, hij kan de volgende maanden al zeker niet meer komen, hij voert de werken enkel uit als mijn zoon een papier ondertekent dat hij (de vakman) de kwaliteit van zijn werk niet kan garanderen, er zullen bijkomende kosten zijn, enz.
Ook heeft hij al een paar keer voorgesteld dat ze iemand anders zoeken. En dat ze dan het verschil tussen de 6 en 21% btw op het materiaal aan hem betalen aangezien hij de werken niet uitvoert.
Mijn zoon heeft hem op zijn contractuele verplichtingen gewezen en gezegd dat hij er van uitgaat dat de werken worden uitgevoerd zoals overeengekomen.
Maar hij vreest ervoor. Waarschijnlijk zal hij een schriftelijke aanmaning moeten sturen.

Ik ga er van uit dat de getekende offerte uiteraard bindend is. Maar welke gevolgen kan mijn zoon juist in het vooruitzicht stellen bij contractbreuk? Kan hij bv. een schadevergoeding eisen en welke?
Welke termijn kan hij voorop stellen voor de uitvoering? Deze is verschoven door overmacht, dus lijkt het billijk de vakman wat tijd voor een nieuwe planning te geven.

Is dit nog een zaak voor de vrederechter? Qua werkuren valt het bedrag nog net onder de 5000 euro, maar op de offerte staat ook het materiaal, dus ver daarboven.

Reclame