Voorrijkosten betalen

mulan
Topic Starter
Berichten: 20

Voorrijkosten betalen

#1 , 09 jul 2023 18:54

Geachte,
Ik heb een offerte laten maken v bepleisteren muur. Uiteindelijk is het te duur, nu moet ik "voorrijkosten" betalen.
Ik heb niks getekend!
Ben ik verplicht om te betalen?
Mvg Annie

LeenW
Berichten: 12864

#2 , 09 jul 2023 19:04

Is men bij u langs geweest voor de offerte op te maken?

Thomas_A
Berichten: 2338
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 jul 2023 20:04

Bent u particulier?

Een offerte moet niet gratis zijn, maar dan moet u daarvan wel op voorhand verwittigd zijn.

Reclame

mulan
Topic Starter
Berichten: 20

#4 , 09 jul 2023 20:15

Jazeker zijn ze bij mij langs geweest. Ik ben ook een particulier.

mulan
Topic Starter
Berichten: 20

#5 , 09 jul 2023 20:18

Ja ze zijn naar mijn huis gekomen. Ik ben particulier. Ik was niet op de hoogte van deze kosten.
Mvg Mulan

Thomas_A
Berichten: 2338
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 jul 2023 21:30

Laat hen weten dat u niet op voorhand op de hoogte bent gebracht dat er kosten verbonden waren aan een offerte. Dat u niet verder wil gecontacteerd worden, tenzij ze het bewijs van een dergelijk akkoord voorleggen.

Indien ze u gewoon gebeld of gemaild hebben, kan u ook via die weg antwoorden. Moesten ze hiervoor al een factuur gestuurd hebben, veiligheidshalve aangetekend protesteren.

Franciscus
Berichten: 38617

#7 , 09 jul 2023 23:37

Dan niet verder gecontacteerd worden houdt ook in dat indien ze het doen ze zich schuldig maken aan belaging
Art. 442bis van het Strafwetboek bestaat het misdrijf belaging of stalking uit het ernstig verstoren van de rust van een persoon, terwijl men wist of had moeten weten dat zijn gedrag dit effect had kunnen veroorzaken.

De belager of stalker kan veroordeeld worden tot een gevangenisstraf van vijftien dagen tot twee jaar en met geldboete van vijftig euro tot driehonderd euro of met een van die straffen alleen.

mulan
Topic Starter
Berichten: 20

#8 , 10 jul 2023 15:15

Beste,
Sorry dat ik het nogmaals vraag, ik wil wel zeker zijn, ik zou niet graag een deurwaarder en nog meer kosten moeten betalen.
Het gaat hier over Voorrijkosten, om die offerte te kunnen maken.
Mvg Mulan

mulan
Topic Starter
Berichten: 20

#9 , 10 jul 2023 15:17

Om te protesteren mag dat ook via e-mail (wettelijk in orde?) of stuur ik dit op met de post.
Mvg Mulan

mava105
Berichten: 22283
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 10 jul 2023 15:47

Best AANGETEKEND en via de post, met dubbel van de brief via de gewone post

Thomas_A
Berichten: 2338
Juridisch actief: Nee

#11 , 10 jul 2023 16:06

Het zou me te eenvoudig lijken om dit als voorrijkosten aan te rekenen i.p.v. offertekosten, maar ik heb geen weten van uitspraken hieromtrent.

Ga nu niet besparen op 10 euro door een mail te sturen waar later discussie over kan zijn of die wel ontvangen is.


Terug naar “Aanneming”