factuur betwisten vs algemene voorwaarden

Onna04
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

factuur betwisten vs algemene voorwaarden

#1 , 16 mei 2023 11:37

Dag allen.

Ik heb een argument met een vloerbedrijf en heb hun eindfactuur betwist.

In hun algemene voorwaarden staat:
Elk geschil zal worden beslecht door het scheidsrecht aangeduid door het instituut voor arbitrage (euro-arbitration.org) volgens het reglement van arbitrage SDR. Deze bepaling vervangt alle hiermee strijdige bevoegdheidsclausules. Deze overeenkomst wordt beheerst door het belgische recht.

Wil dit dan zeggen dat:
  • Een betwisting niet geldig is als het niet via arbitrage gaat? - Wat zijn de gankelijke stappen na een schriftelijke betwisting?
  • Kunnen zij interesten etc rekenen voor ze antwoorden op deze betwisting?
  • Een procedure starten via het vredegerecht uitgesloten is?
Dit bedrijf maakte me mondeline beloftes die ze weigeren na te komen. Ik heb na het leggen van de vloer nog 16% vloer over (vs de 10% van de oppervlakte die normaal extra besteld wordt voor snijverlies, maar het afval is ondertussen weg... dus ze hebben me ong 20% extra verkocht + de plaatsingskosten ervan), er is niet overal geplaatst volgens de regels van de kunst.
Ze communiceren niet amper (buiten dat ze bij hun mening blijven dat alles in orde is), haalden mijn aangetekend schrijven niet af etc.
Ze verschuilen zich achter de kleine lettertjes een een paraplu voor alle aansprakelijkheden.

Jo23
Berichten: 381
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 mei 2023 11:58

Beste,

Begin meteen met de firma in gebreke te stellen via aangetekend brief met antwoordkaart (eventueel ook nog dezelfde tekst via gewone brief en vice versa naar verwijzen). Som gedetailleerd alle klachten en opmerkingen op, voeg foto's toe van slechte plaatsing en wees duidelijk in de schadevergoeding die u vraagt. Dan ligt de bal in hun kamp en zal er wel reactie komen. Maar zet in het vervolg alles op mail of op papier, dan staat u uiteraard veel sterker indien de afspraken niet worden gehonoreerd. U kan altijd stellen dat u via uw rechtsbijstand (ze weten niet of u hierover beschikt) een advocaat zal aanstellen om de zaak ten gronde te beslechten. Meestal werkt het dreigen met een expertise aangesteld via de rechtbank prima indien niet duidelijk niet geplaatst volgens de regels van goed vakmanschap.

Onna04
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 mei 2023 17:04

De ingebreke stelling gebeurde, maar zij zeggen dat alles klaar is, en dat ik diegene ben die weigert hun de werken te laten voltooien. Dit antwoord kwam een maand en een week nadat ik de ingebreke stelling uitstuurde. (ik heb dit ook aangetekend verstuurd, maar dit is nooit afgehaald en terug gekomen.) De ingebreke stelling had wel niet de preciese bewoording, maar somde wel heel duidelijk op waarmee ik niet akkoord was.

pas een maand en een week hierna, antwoorden zij dat ik dus degene ben dat hun de werken niet laat uitvoeren, en de melding dat ik de eindfactuur moet voldoen.
Op de verkeerd geplaatste tegels zeiden ze "dit is intentioneel om de variatie van de vloer te benadrukken)" - Ik heb hierover de mening gekregen van iemand die vloeren legt voor bedrijven, en zijn mening was dat indien hij over zulks klachten zou krijgen, hij het zou herdoen. een week en half later kreeg ik alvast een eerste aanmaning.

Ik wachtte op mijn rechtsbijstand, die hebben laten weten dat de eindfactuur geprotesteerd werd, maar omdat ze nadrukkelijk verwezen naar hun algemene voorwaarde en het arbitrage hof, vraag ik me af of ze dit zelf als protest aanvaarden op deze manier.

Reclame

Terug naar “Aanneming”