offerte bindend ? informatieplicht?

mvb36
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

offerte bindend ? informatieplicht?

#1 , 03 mei 2023 16:24

Hallo,

wij hebben op 16/1/2023 online een offerte aangevraagd voor keuring EPC, asbest en elektriciteit van de ouderlijke woning na overlijden van onze ouders. Dit bij een bedrijf in Antwerpen, dat deze 3 gecombineerd aanbiedt, wat voor ons een pluspunt is, dat bespaart ons een aantal verre ritten wanneer gespreide bezoeken. De website zelf vermeldt geen prijzen en er staat zo goed als geen informatie op de site.
Het bedrijf bezorgt vlot en zonder meer een online offerte, er worden geen bijkomende vragen gesteld en zij geven geen extra informatie. Wij denken dus dat we een offerte ontvangen voor wat we vragen : EPC : 1, asbest : 1 en keuring elektriciteit residentie: 1.
De prijs van de niet-inbegrepen bijkomende stalen voor asbest staan niet op de offerte. Bij navraag ervan krijgen wij 2 verschillende prijzen te horen, maar wij accepteren de prijs die schriftelijk meegedeeld wordt per mail.
Wij vragen op 21/1/2023 per mail heel expliciet en voor alle zekerheid naar eventuele andere mogelijke bijkomende kosten die de uiteindelijke factuur zouden kunnen beïnvloeden, aangezien wij helemaal geen verstand van zaken hebben en niet weten waar we op moeten letten of waar we rekening mee moeten houden.
Daarop krijgen wij niets te horen, geen bijkomende informatie, ook niet over wat wij moeten kunnen voorleggen aan documenten enz.. Wij concluderen daaruit dat er geen verrassingen meer zullen komen en dat het gewoon in orde is zoals voorgesteld.
Wij tekenen de offerte op 6/2/2023.
Op de dag zelf van de controles op 22/2/2023 wordt er geconstateerd dat er 2 meters in het huis zijn. Dat wisten wij zelf niet. De man van de elektrische keuring is van een externe firma en zegt dat 2 meters "duurder" is. Ik ben echter geen opdrachtgever van de externe firma.
Wij wisten stomweg niet dat er twee meters waren (het is ons huis niet ), maar wij wisten op voorhand ook niet dat het van belang was, er is nergens in de communicatie met het bedrijf ook maar iets gevraagd, gezegd of vermeld over de hoeveelheid meters.
Ik ben van mening dat ik met het oorspronkelijke bedrijf overeengekomen ben dat er een elektrische keuring ging gebeuren van deze woning (residentie), ongeacht het aantal meters, want daar wisten wij niets van en dan is dat wat er m.i.moet gebeuren en wel voor de overeengekomen prijs. De medewerker van het hoofdbedrijf zegt me dat het maar moet uitgevochten worden met "den buro".
De controles worden uitgevoerd, er worden stalen genomen voor asbest enz...
De verslagen zullen binnen 10 - max. 14 dagen kunnen bezorgd worden.
Dat gebeurt allemaal niet. Wij horen niets meer van hen.
Op 29 maart 2023 bel ik hen zelf op met de vraag hoe ver ze staan met hun verslagen.
Ik meld hen ook dat ik een staal voor asbest gevonden heb tussen onze rommel van de opruim (we moeten het huis leegmaken).
Op 1 april wordt het staal alsnog opgehaald. Blijkbaar wisten ze tot ik zelf belde niet dat ze eigenlijk hun werk niet konden doen. de klant op de hoogte brengen van een probleem was er dus ook niet bij.

Uiteindelijk krijgen wij na bijna 2 maanden (ipv. na 10 tot 14 dagen) een bericht dat de verslagen klaar zijn met een factuur voor betaling vooraf, waarna de verslagen zullen opgestuurd worden; de factuur is veel duurder dan in de offerte, want er is een tweede keuring aangerekend voor de tweede meter. Ik ben niet akkoord en vraag een aanpassing van het bedrag van de factuur. Na veel discussie, passen zij wel het bedrag aan, maar dan blijkt dat het maar voor 1 meter is. Ook daar ben ik niet mee akkoord, aangezien wij nergens op voorhand iets vernomen hebben over het aantal meters. Zij gaan altijd uit van 1 meter, zeggen ze achteraf, maar dat weten wij gewoon helemaal niet op voorhand en staat ook nergens duidelijk vermeld, ook niet in de offerte. Nogmaals: wij kennen hier helemaal niets van.

Mijn vraag is eigenlijk : mag ik verwachten dat ik volledige rapporten krijg (dus ook verslag van elektrische keuring met dan in dit geval 2 meters) voor het bedrag dat in de offerte overeengekomen is ?
Hadden wij van het keuringsbedrijf vooraf die informatie moeten krijgen met vermelding van prijzen voor het aantal/bijkomende meters ? (dan hadden wij dat zelf ook op voorhand kunnen nakijken of tenminste weten waar we naar moeten kijken).
Ik ben echt een leek hierin, het is natuurlijk ook niet iets wat je elke dag meemaakt, dit soort controles.
Ik heb nu het gevoel dat wij eigenlijk niet voldoende informatie gekregen hebben op voorhand.
Is dat correct?

Bedankt alvast voor eventuele mogelijke tips.

Reclame