Installatie condensatieketel blijft uit

Gert_D
Topic Starter
Berichten: 122
Juridisch actief: Nee

Installatie condensatieketel blijft uit

#1 , 23 mar 2023 21:58

Op 13/01 heb ik een pro forma ontvangen ten bedrage van 19635,44€ voor de installatie van zonnepanelen, een batterij en een condensatieketel.
De volledige installatie van de zonnepanelen is reeds gebeurd en ook gekeurd. Zelf heb ik ook reeds een bedrag van meer dan 17000€ betaald. Een klein deel heb ik nog niet betaald en wil ik pas betalen wanneer alles achter de rug is.

Ondertussen heb ik meerdere keren telefonisch contact gehad met de desbetreffende firma en gevraagd hoe het met die ketel zit. Iedere keer krijg ik te horen dat dit geregeld wordt door de collega's van het sanitair en dat die me zullen terugbellen.
Uiteindelijk heb ik 1 telefoontje mogen ontvangen van een externe firma om een datum te bespreken om te komen kijken en meten waar de ketel moet komen. Dit was voor mij echter niet mogelijk wegens een ziekenhuisafspraak. Sindsdien niks meer.

Wel heb ik reeds 2 aanmaningen, 1 telefonisch en 1 per mail, gehad om mijn openstaand saldo te voldoen, waarop ik netjes iedere keer uitgelegd heb waarom dit saldo nog open staat.
Beide keren komt de persoon aan de andere kant uit de lucht vallen en zijn ze verbaasd dat ik ook een condensatieketel besteld heb.

Nu zit ik te denken om een ingebrekestelling op te maken met 2 opties:

1) We laten het bij de installatie van de zonnepanelen, laten de condensatieketel vallen en zij storten mijn reeds betaald bedrag van de ketel terug.
2) Ik geef hen een bepaalde termijn waarin ze mij een concrete datum moeten voorstellen wanneer die ketel geplaatst wordt. Zo niet beroep ik mij op hun algemene voorwaarden en zet eventueel verdere stappen.

Ik twijfel echter of ik in een gebrekestelling optie 1 kan vragen. Ik wil namelijk geen contractbreuk in mijn schoenen geschoven krijgen.

Wat doe ik het best?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 24 mar 2023 16:19

Heb je een afzonderlijke prijs voor de condensatieketel met plaatsing de hulpstukken? Anders wordt dat een eeuwige discussie over de prijs

LYNX XX
Berichten: 2502
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 mar 2023 16:24

TS een raad betaal in de toekomst een reëel proportioneel bedrag voor de reeds uitgevoerde werken, niets meer niet minder. Dan heeft u een zwaarder drukkingsmiddel.

Reclame

Gert_D
Topic Starter
Berichten: 122
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 mar 2023 19:15

Heb je een afzonderlijke prijs voor de condensatieketel met plaatsing de hulpstukken? Anders wordt dat een eeuwige discussie over de prijs
Ik heb een aparte prijs voor de condensatieketel. 6392€.

Gert_D
Topic Starter
Berichten: 122
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 mar 2023 19:17

TS een raad betaal in de toekomst een reëel proportioneel bedrag voor de reeds uitgevoerde werken, niets meer nioet minder. Dan heeft u een zwaarder drukkingsmiddel.
Ik wou het fair doen en heb een voorschot betaald. Dan nog een schijf toen ze de zonnepanelen komen leggen zijn en een 3de schijf toen de batterij aangesloten was. De 3 schijven waren quasi even groot.

LYNX XX
Berichten: 2502
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 mar 2023 08:32

TS een raad betaal in de toekomst een reëel proportioneel bedrag voor de reeds uitgevoerde werken, niets meer nioet minder. Dan heeft u een zwaarder drukkingsmiddel.
Ik wou het fair doen en heb een voorschot betaald. Dan nog een schijf toen ze de zonnepanelen komen leggen zijn en een 3de schijf toen de batterij aangesloten was. De 3 schijven waren quasi even groot.
Ik begrijp u ten zeerste, maar fair play in deze wereld is ver te zoeken.
U meldt zelf dat u het bedrag van de ketel reeds betaald heeft : zonder plaatsing.
Uw open saldo is € 2635.44 en de waarde ketel is € 6392.00

Geen verwijt maar in de toekomst op safe spelen.

Uw punt 1 zal niet haalbaar blijken.
Punt 2 : de aannemer aangetekend in gebreke stellen ( met ontvansgtbewijs ) en ook per email. Duidelijke melding om antwoord binnen 8 dagen ( ? ) en plaatsing binnen bv. 1 maand.

Gert_D
Topic Starter
Berichten: 122
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 mar 2023 19:40

TS een raad betaal in de toekomst een reëel proportioneel bedrag voor de reeds uitgevoerde werken, niets meer nioet minder. Dan heeft u een zwaarder drukkingsmiddel.
Ik wou het fair doen en heb een voorschot betaald. Dan nog een schijf toen ze de zonnepanelen komen leggen zijn en een 3de schijf toen de batterij aangesloten was. De 3 schijven waren quasi even groot.
Ik begrijp u ten zeerste, maar fair play in deze wereld is ver te zoeken.
U meldt zelf dat u het bedrag van de ketel reeds betaald heeft : zonder plaatsing.
Uw open saldo is € 2635.44 en de waarde ketel is € 6392.00

Geen verwijt maar in de toekomst op safe spelen.

Uw punt 1 zal niet haalbaar blijken.
Punt 2 : de aannemer aangetekend in gebreke stellen ( met ontvansgtbewijs ) en ook per email. Duidelijke melding om antwoord binnen 8 dagen ( ? ) en plaatsing binnen bv. 1 maand.
Het saldo van de ketel is nog niet volledig betaald. Ik heb 17761,89€ betaald en de volledige installatie van de zonnepanelen bedraagt 12132€.
De ketel kost 6392€. Dus het grootste stuk is daar al van betaald, maar nog niet helemaal.

Ik heb een mail gestuurd waarin ik zeg dat, wanneer ze willen doorgaan met de installatie van de ketel, ik uiterlijk volgende week vrijdag een bericht wil ontvangen met een concrete datum. Zo niet, stuur ik een aangetekende ingebrekestelling.
Ik doe dat sowieso altijd met antwoordkaart.

Terug naar “Aanneming”