Annuleringskosten maar geen offerte ontvangen?

Erwin2012
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Annuleringskosten maar geen offerte ontvangen?

#1 , 10 mar 2023 20:42

Vandaag kwam er een aannemer bij mij langs voor een offerte voor iets dat hij over tien dagen zou uitvoeren. Ik betaalde de inspectiekosten en ondertekende de offerte, maar toen begon hij erg onbeleefd aan te dringen om het voorschot (500 euro) meteen ter plekke te betalen. Ik kreeg een heel wrang gevoel bij deze persoon en zei dat ik er liever nog een dag rustig over wou nadenken.

Ik vroeg hem om de papieren aan mij te geven.

Daarop zei hij woedend dat het voor zijn part niet meer hoefde en is hij vertrokken met de offerte én mijn kopie in handen.

Ik heb nog geprobeerd om de offerte uit zijn handen te trekken, maar hij reed in een razende vaart weg. Nu wil hij dat ik 20% annuleringskosten betaal, op basis van een offerte die ik dus NIET ontvangen heb.

Ik kan a.d.h.v. een opgenomen telefoongesprek bewijzen dat hij de offerte NIET aan mij heeft bezorgd.

Kan dit voor een rechtbank zomaar?

(In principe kan de aannemer er nu bv. snel een nulletje bijzetten of allerlei andere, ongevraagde zaken toevoegen.)

Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 11 mar 2023 19:23

Diefstal als hij blad uit uw handen heeft getrokken.
Kan vergezocht zijn maar is het wel.
Hem asap per aangetekend schrijven (datum plaats en AANGETEKEND in DUBBEL) op papier en
ook vermelding dit schrijven wordt ook met gewone post verzonden.
U kan voor de AS ook een Antwoord / Reponse kaart mee laten opsturen hebt u de handtekening van ontvanger.
Brief aan de hoofdzetel van de firma en aan de bestuurder of aan de eenmenszaak. Controleer via KBO met het BTW nr of adres
http://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#3 , 17 mar 2023 15:01

Ts heeft nergens beschreven dat de aannemer de papieren uit zijn/haar handen heeft losgetrokken. Als in de offerte staat dat u een voorschot moet betalen dan moe tu dat doen. De manier waarop dat gebeurd is natuurlijk discutabel. De aannemer kan geen annuleringskosten aanrekenen. Als "aan"nemer bieden wij u iets aan en als u akkoord bent dan moeten wij datgene wat wij "aanbieden" ook uitvoeren. Tenzij u ingebreke blijft (bvb niet betalen van de voorschotfactuur. Dan is er een eenzijdige verbreking van uw kant en kan er wel kosten worden aangerekend. U zit nu wel met handen en voeten gebonden. U hebt geen kopij van de offerte maar dat is ook geen noodzaak voor de aannemer. Het is wel een probleem voor u Alle bewijslast ligt aan uw zijde. Beste wa tu voorlopig kunt doen is u van den domme gebaren. Ten eerste controleren of u met een nog correcte zelfstandige te doen hebt. Heef tie schulden bij RSZ is meestal geen goed teken. De rest is moeilijk te controleren. Bent u zeker dat hij niet in staat van faillissement is ? enz enz enz. Als dit alles niet blijkt te zijn dan zit u gewoon met een onbeleefde aanemer en als op het contract staat da tu een voorshot diende t ebetalen dan kan u niet anders. U moet dan andien een datum voor uitvoerings werken vragen. Komt hij dat niet na dan pas kan u opnieuw proberen er onderuit te komen. Maar euhhhhh eerlijk ? Geef dit in handen van een advocaat
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Reclame

Terug naar “Aanneming”