dakwerker komt niet opdagen na betaling voorschot

mm01
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

dakwerker komt niet opdagen na betaling voorschot

#1 , 14 feb 2023 18:45

Begin vorig jaar betaalde ik een voorschot voor dakwerken, nadat beloofd werd om in april de werken uit te voeren.

We zijn nu 12 maanden verder en de werken zijn nog niet uitgevoerd. Ik krijg ook geen nieuwe datum wanneer de werken uitgevoerd zullen worden.

Kan ik het voorschot terugvragen of moet ik naar de rechtbank?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 14 feb 2023 20:48

Is betrokkene al met een aangetekend schrijven in gebreke gesteld en geeft zeker aan welke termijn de betrokken aannemer nog heeft om te starten en te eindigen met de werken.

mm01
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 feb 2023 08:27

De aannemer is nog niet in gebreke gesteld, daar ik probeer dit probleem in de minne te regelen. Daar ik de procedures niet goed ken, (ik ben geen advocaat), denk ik een advocaat in te schakelen, maar dat kost ook geld.

Is de procedure als volgt?
1. In gebreke stelling per aangetekend schrijven. In dit schrijven direct vermelden dat ik het contract breek en terugbetaling eis van het voorschot. Antwoord termijn op 14 dagen stellen.
2. Indien geen akkoord binnen 14 dagen procedure opstarten bij vrederechter?

Reclame

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 15 feb 2023 15:21

Stond er in de bestelling een einddatum vermeld (OP PAPIER) Indien niet, sta je zeer zwak en heeft de aannemer nog jaren de tijd om het werk uit te voeren.
Je mag hem niet voor voldongen feiten stellen, en hem een redelijke termijn geven (3 weken) om de werken alsnog uit te voeren.

Thomas_A
Berichten: 2302
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 feb 2023 16:37

Twee belangrijke fouten:

1. Te lang wachten om in gebreke te stellen. Je had dit al vorig jaar in mei kunnen doen, met daarin de vermelding dat mondeling april was afgesproken. Als hij dan niet reageert, sta je wat sterker. Een datum op papier hebben was natuurlijk nog beter.

2. Wanneer je dan nu gaat reageren, de aannemer geen kans meer geven om de werken uit te voeren binnen een redelijke termijn. Volgens jouw idee ben je al een jaar aan het wachten, maar voor de rechtbank start alles maar na de ingebrekestelling.

lukasi
Berichten: 1141

#6 , 15 feb 2023 17:16

en nooit zelf het contract verbreken.
De aannemer kan dan winstderving en het voorschot opeisen.

Schrijf liever:... binnen de 3 weken geen reactie/antwoord/start vd werken... van uw kant dan aanziet ik dit als een eenzijdige verbreking van uwentwege.

Terug naar “Aanneming”