Aannemer daagt niet op

YBR
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Aannemer daagt niet op

#1 , 13 feb 2023 22:41

Dag iedereen

Korte situatieschets: Ik heb een offerte voor een plat dak ondertekend eind 2018. De werken zijn iets daarna ook gestart.
De aannemer in kwestie had toen een eenmanszaak. Twee jaar later werd er een vennootschap opgericht.
Een deel van het dak kon in 2018 niet afgewerkt worden omdat ik moest wachten op andere werken (om te vermijden dat deze werken het nieuwe dak of de koepel zouden beschadigen). Schriftelijk en mondeling werd toen overeengekomen dat de resterende kosten pas moesten betaald worden wanneer het dak volledig afgewerkt was.

Enkele maanden later krijg ik bericht dat er een probleem was met de belastingaangifte en dat de openstaande som moest betaald worden (ik heb hierover ook contact gehad met het belastingkantoor, dus dit was geen smoes). Naïef als ik was, heb ik dit ook volledig betaald.
Kort daarop liet ik weten dat de andere werken voorbij waren en het dak kon afgewerkt worden. De aannemer is toen nog een ander dak komen plaatsen en beloofde steeds om ook de rest van het andere dak af te werken. Maanden (en jaren...) gingen voorbij, met veel excuses en beloftes, tot mij werd beloofd dat er in januari 2022 zou afgewerkt worden.
Een paar weken na de belofte kom ik te weten dat de zaak werd overgelaten aan een familielid, omdat de oorspronkelijke zaakvoerder gezondheidsproblemen had.

Januari 2022 neem ik contact op met de nieuwe bedrijfseigenaar. In mei zijn ze eens een deel van de afwerking komen doen, "de afwerking volgt nog" werd me gezegd. Eén van de werknemers ging hiervoor verantwoordelijk zijn, omdat we elkaar al kenden en het gemakkelijker was om rechtstreeks af te spreken.
Na veelvuldig contact met die "verantwoordelijke" werknemer, werd het contact langs die kant plots verbroken.
Die persoon had zijn ontslag gekregen en de nieuwe bedrijfseigenaar (die thans wel aanwezig was bij de gedeeltelijke afwerking in mei) beweerde dat hij niet op de hoogte was dat er nog moest afgewerkt worden, maar hij ging het in orde brengen. Daarvoor moest hij eerst nog eens komen opmeten.
Dit werd in september al afgesproken.
Vele maanden, smsjes en afspraken (die steeds last-minute worden afgezegd) later is mijn dak nog niet afgewerkt. Enkele weken geleden beloofde hij dat één van de werknemers zou komen afwerken (aangezien die in de buurt woont). Maar we krijgen maar geen datum door.

Hij werd al meermaals op de hoogte gebracht dat wij al héél geduldig zijn geweest, maar dat het nu echt wel eens moet afgewerkt worden. Mijn dak ligt op sommige plaatsen nog steeds open. Hijzelf spreekt van "een klein uurtje werk".
Ik moet toegeven dat ik ondertussen héél opdringerig ben via sms, omdat ik kan zien dat hij mijn berichten leest en negeert.
Vandaag kreeg ik als antwoord "de offerte werd getekend op naam van de eenmanszaak, daar heb ik niets mee te maken".

Dus nu mijn vraag: Heeft het nut dat ik een aangetekend schrijven opstel?
Het klopt inderdaad dat de offerte op de KBO-nummer van de vroegere eenmanszaak staat en ik weet niet zeker of de aansprakelijkheid van die zaak werd opgenomen in het vennootschap. Moet ik nu mijn aangetekend schrijven richten aan de eigenaar van de eenmanszaak?
Anderzijds: Via sms'en kan ik wel aantonen dat de nieuwe eigenaar van plan was om dit werk "over te nemen" en af te werken. Daarom dat ik het nu wat kleingeestig vind dat hij nu zo'n uitspraak doet. Als hij ons dit vorig jaar had laten weten, dan hadden wij toen al een oplossing kunnen zoeken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 17 feb 2023 21:45

Wat staat er in de offerte?
Hebt u al een Aangetekend schrijven gestuurd met vraag tot verderwerken en vraag dat voor datum X werken moeten beëindigd zijn ?

Reclame

Terug naar “Aanneming”