Aannemer verwijst naar ABR verzekering voor zijn gebrekkige uitvoering

Rappa
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Aannemer verwijst naar ABR verzekering voor zijn gebrekkige uitvoering

#1 , 09 feb 2023 21:21

Goedemiddag

Situatie:
Wij laten een nieuwe woning ruwbouw-winddicht bouwen door één aannemer. De verdere afwerking van de woning nemen wij zelf op, deels met andere aannemers. Wij hebben voor dit pand in opbouw een brandverzekering afgesloten bij de bank, met optie 'werken', voor de niet-structurele werken die we zelf coördineren, los van de ruwbouw-winddicht dus. Er heeft nog geen voorlopige oplevering plaatsgevonden.

Probleem:
Onze aannemer heeft zichtbeton werken uitgevoerd, deels zelf, deels via een onderaannemer. Na ontkisting van de beton blijkt dat deze esthetisch niet mooi uitgevoerd is en heel wat grindnesten bevat, ongeveer 30% van het oppervlak. Zeer, zeer jammer natuurlijk.

De aannemer gaf eerst mondeling aan teleurgesteld te zijn en dit te zullen laten herstellen, waarna de andere werken door gingen. Ondertussen (1 maand later) staat er een dak op de woning, maar werd er nog geen actie ondernomen. Na het bekomen van een richtprijs voor de herstellingswerken, die naar zijn goesting vermoedelijk wat hoog uit valt, is de aannemer plots niet meer van plan de kost voor deze herstelling op zich te nemen.

De reden daarvoor? Volgens de aannemer moet hij niét opdraaien voor de herstelling omwille van een passage in zijn algemene voorwaarden: De bouwheer is verantwoordelijkheid voor het afsluiten van een ABR-polis m.b.t. de uit te voeren werken. De bouwheer zal de aannemer vrijwaren voor enige door deze laatste geleden schade o.w.v. het niet aanwezig zijn van een ABR-polis.. Ik moet eerlijk toegeven over deze passage te hebben gelezen bij het bevestigen van de offerte. Wij hebben zelf geen ABR verzekering afgesloten.

Mijn vraag: Houdt dit wel steek? Naar mijn mening is de aannemer toch gebonden aan de regels van de kunst en mag ik van hem verwachten goed vakmanschap te leveren. Indien geen goed vakmanschap geleverd, is het dan toch de aannemer die de fout recht zet? ABR verzekering aanwezig of niet...
Of vergis ik mij hier in?

Vriendelijk bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1145

#2 , 10 feb 2023 08:50

Hij is verantwoordelijk voor ZIJN eigen werk of voor de werken die onder hem in onderaanneming werken.
ABR heeft hier niets mee te maken.
Aannemer middels aangetekend schrijven en een kopy van deze brief officieel in gebreke stellen voor de slechte uitvoering . Geef hem op papier ook een datum wanneer de werken hersteld moeten zijn.
Schort alle lopende betalingen op tot de herstelling is uitgevoerd naar tevredenheid.
Schakel tevens je architect in, hij kan een technisch verslag opstellen voor dit . Indien geen architect dan is het tijd om een onafhankelijke je technisch te laten bijstaan.
Volgende stap als AS niets uithaalt... advocaat inschakelen.

Persoonlijk zou ik deze nu al raadplegen zo dat je geen kemels schrijft in je ingebrekestelling.

basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#3 , 11 feb 2023 11:47

Een ABR polis (alle bouwplaatsrisico’s) is een verzekering voor ongevallen, stormschade enz. Het is geen vrijgeleide voor aannemers om slecht werk af te leveren. De ABR polis treedt bvb op als je aannemer een muur bouwt in een nog niet winddichte woning en .s nachts is er een storm die de muur omver blaast en buren schade berokkent. De polis dient NIET en NOOIT als back up van slecht geleverd werk. Dat is GEEN schadegeval. Dus inderdaad aannemer in gebreke stellen. Wel even bekijken of er in de ABR polis eventueel rechtsbijstand contractuele werken zit. Want mogelijk zal je hier een advocaat nodig hebben…
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Rappa
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 feb 2023 20:35

Bedankt voor jullie tips lukasi en basejumper

Terug naar “Aanneming”