geen reactie aangetekend schrijven aannemer

LOUISEVD
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

geen reactie aangetekend schrijven aannemer

#1 , 25 jan 2023 09:58

Hallo allemaal,

ik heb in november 7 nieuwe Reynaers ramen laten plaatsen door een erkend onderaannemer.
In de eerste offerte, nadat hun architect-projectleider ter plaatse is gekomen, werd één groot raam voorzien aan de gevel in de woonkamer.
Wij vonden dit prachtig en tekenen de offerte. Bij de technische opmeting bleek echter dat dit niet mogelijk zou zijn omdat er dan aan een draagconstructie geraakt zou worden. Het ene grote raam moest vervangen worden door 2 kleinere ramen. Wij hebben onze bezorgdheid hierover geuit via mail en telefonisch. Niet enkel vinden wij dit minder mooi, ook werd de offerte duurder (2 kleine ramen is duurder dan 1 groot raam) en waren wij ervan overtuigd dat het geen draagconstructie betrof. Zij hielden vol dat het wel een draagconstructie was en dat er geen enkele andere mogelijkheid was. Wij vertrouwen op hun kennis (architect en ramenplaatser) en gaan uiteindelijk akkoord met de 2 kleinere ramen zodat er niet aan de draagconstructie geraakt zou worden.

Op de dag van de plaatsing wordt die draagconstructie echter gewoon doorgezaagd en bij oplevering vastgelijmd met siliconen.
Ik contacteer onmiddellijk de aannemer (telefonisch, via mail en uiteindelijk ook via aangetekend schrijven) omdat mijn gevel nu niet meer waterdicht is en de stabiliteit van mijn dak in gevaar is.

Hij beweert dat de ramen geplaats zijn volgens de regels van de kunst en weigert een oplossing te voorzien. Hij zegt plots dat het toch géén draagconstructie betreft (wat wij reeds bij de technische opmeting aangaven) en dat wij akkoord zijn gegaan met de 2 kleine ramen. Daar heeft hij uiteraard gelijk, maar dat is enkel het gevolg van ons foutief te informeren tijdens de technische opmeting.

Ik zou het liefst gewoon dat ene grote raam willen dat in de originele getekende offerte staat. Die zou ik tenslotte ook gehad hebben moest er geen fout zijn gebeurd bij de technische opmeting. Dit wordt door de aannemer geweigerd.
Verder is er ook een glas gebroken tijdens de plaatsing wat nu, bijna 3 maanden later, nog steeds niet vervangen is ondanks dat zij hiervan op de hoogte zijn.
Ook kozen we achteraan voor kruisbogen. We gingen hiervoor akkoord met een technische tekening. Echter komen deze niet overeen met deze technische tekening en staan ze 'schots en scheef'.

Met de aannemer valt helaas niet te praten en hij reageert niet op mijn aangetekend schrijven.

Wat te doen?

Mvg,
Louise

Afbeelding
Afbeelding

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2494
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 jan 2023 10:21

In uw geval de ramenproducent Reynaers een aangetekend schrijven sturen met uw volledig relaas en een kopie van correspondentie van de onderaannemer. En vragen om een inspectie te komen doen op de plaatsing en uitwerking offerte.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 25 jan 2023 12:31

Wat stond er voordien? Waren het al 2 ramen, of was er reeds 1 groot raam. Indien 2 ramen, dan had je een bouwvergunning moeten hebben om er een groot raam van te maken. Het was een gevel, en die is altijd dragend.

Reclame

Terug naar “Aanneming”