Probleem voltooiingswaarborg aannemer

Stomperke
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Probleem voltooiingswaarborg aannemer

#1 , 12 jan 2023 20:58

Hallo,

Kort samengevat: Nieuwbouwappartement gekocht, vroeg lening aangegaan (op advies van immo + aannemer) wegens stijgende interestvoet.

Akte kan niet getekend worden doordat voltooiingswaarborg van aannemer nog niet in orde is. Hierdoor zullen mijn kredietvoorwaarden verlopen (heb ze al eens verlengd). Lenen aan huidige intrestvoet zou mij 10-20k extra kosten..

Aannemer vertelt me telkens dat ze wachten op een document van de bank en dat het langer duurt dan vroeger (is nu al 3-4 maanden..). Onlangs wist hij mij te vertellen dat het !ZEKER! op tijd in orde komt, dat hij een 'mondeling akkoord'(?) heeft met de bank.

Optie 1: Het duurt wel degelijk lang, de bank doet moeilijk waardoor het lang duurt.

Optie 2: Aannemer liegt constant en heeft geen geld om voltooiingswaarborg klaar te krijgen bij de bank (heeft meerdere projecten lopen en bouw gaat wel degelijk vooruit volgens planning).

Indien optie 2, klinkt wel een heel rare scam aangezien ik nog niets betaald heb..

Kan het zijn dat het even duurt dat de bank dit document overmaakt of is het een kwestie van die waarborg storten en het is direct in orde?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 13 jan 2023 10:07

In heel die mooie tekst lees ik niets over aanmaning of zo, liefst schriftelijk. Ook een toezegging voor een datum, die de aannemer niet heeft kunnen respecteren, zou al helpen.

Als blijkt dat de aannemer ergens fout is, zou dat al een kans kunnen geven op schadevergoeding, mits argumenteren en/of procederen. Ik heb weet van voorbeelden uit het verleden, waar notaris mocht opdraaien voor de verschillen in de lening , maar daar waren dan ook flagrante bewijzen van fout.

Reclame

Terug naar “Aanneming”