Terrasmuur: bouwplannen vs PV voorlopige oplevering

Walter80
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Ja

Terrasmuur: bouwplannen vs PV voorlopige oplevering

#1 , 23 dec 2022 13:41

Goedemiddag allemaal

Mijn partner en ik hebben zopas een woning gekocht. Hierbij diende de aannemer nog een muur te metsen op het terras tussen onze woning en de aanpalende woning.

Volgens de plannen dient de muur 30 cm breed en 4 m lang te zijn. Tijdens de voorlopige oplevering werd ons door de bouwheer plots meegedeeld dat de muur slechts 2 meter i.p.v. 4 meter lang zou zijn. Dit werd ook zo geakteerd in het PV van voorlopige oplevering...

We zijn geen expert maar hebben onze twijfels wat betreft de stabiliteit en veiligheid van de gemetselde muur. Bovendien lijkt de muur ons niet opgetrokken volgens de regels van de kunst. De muur steunt op een basis met een dikte van 15 cm, de bouwstenen onderaan beginnen aan 18,5 cm en bovenaan heeft de muur een dikte van 19,5 cm.

1) Kunnen we de stabiliteit/veiligheid in twijfel trekken?
2) Kunnen we een muur van 4 meter, met een breedte van 30 cm, alsnog afdwingen aangezien dit zwart op wit op de bouwplannen staat? Primeert het bouwplan boven het PV van voorlopige oplevering?

Kan iemand met expertise ons hierin bijtreden? Alvast bedankt!

Zie bijlagen via volgende link: https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 23 dec 2022 16:52

Ziet er volgen mij niet heel stabiel uit. Onderaan een snel bouwblok van 9 cm, bekleed met 2 platen in blauwe steen. De muur zou heel wat steviger staan moest hij 30 cm dikte hebben. Persoonlijk zou ik dergelijk bouwsel NOOIT aanvaarden.

Masty
Berichten: 88

#3 , 24 dec 2022 09:34

Zelfde idee als Mava, dat is een zeer zwakke muur.
Trek de stabiliteit en veiligheid maar zeker in twijfel en eis maar de muur die op plan staat.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 24 dec 2022 14:28

Dat duwt men quasi zo omver en met wat stormwind.....
Is daar geen architect bij betrokken? Die kan dat toch niet goedkeuren.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 24 dec 2022 15:49

Ge kunt er doorzien
Heeft zelfs de tussenruimte niet opgevuld met mortel
Als daar water tussenkomt in de winter, vriest de muur mogelijk kapot

Hoe is dit ingewerkt / vastgemaakt in de achtergevel ?
Iets aanhangen zou ik al zeker niet doen ...
Die aannemer nog ergens voor vragen, al evenmin.


Metser was zat vermoedelijk ... :shock:
Alle soorten verband door elkaar
https://www.wienerberger.nl/informatie/ ... lwerk.html

Terug naar “Aanneming”