Raam niet conform contract

tinev
Topic Starter
Berichten: 161
Juridisch actief: Nee

Raam niet conform contract

#1 , 10 dec 2022 08:45

Ik heb een appartement gekocht voor hoogbejaarde vader op gelijkvloers.
Voorwaarde bij ondertekening expliciet op contract vermeld clausule : schuifraam met verzonken rail voor rolstoelgebruiker, zonder meerprijs.
Schuifraam dat geplaatst werd is een traditionele kader met opbouw op een blauwe steen dorpel.

Het doel was om mijn vader een woonst te bieden met valpreventie. Nu heeft het schuifraam een profiel op de vloer, vervolgens een dorpel en dan nog een terras dat een trap vormt.

De aannemer wil enkel een uitzonderlijke tegemoetkoming betalen van 150 € (verschil raamprijs).

Wij vinden het een essentiële fout, maar ja, daar antwoorden ze niet op.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1141

#2 , 10 dec 2022 09:21

staat deze voorwaarde op schrift ?

Ja, dan sta je een pak sterker MAAR opletten om te werken met een verzonken schuifraam MOET dit besproken zijn met de architect. Deze moet aanpassingen doen in de hoogte van de waterkering.
zie https://vrebosch.be/blog/binnen-en-buiten

Antwoord is nee, dan wordt het hopeloos

tinev
Topic Starter
Berichten: 161
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 dec 2022 10:20

Het is een bij de notaris ondertekende clausule in de akte.

Uiteraard moest er een speciale constructie komen, waterkering en slagregen.
Het moest een schuifraam worden zoals dit nu standaard wordt voorzien in assistentiewoningen.
Dat was de expliciete voorwaarde bij ondertekening.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 dec 2022 10:50

Ik vind dit zeker geen makkelijke case, zelfs met voldoende bewijsmateriaal van de fout.

Ten opzichte van de kostprijs van een totale woning stelt een verkeerd raam niet veel voor, waardoor een rechtbank net zoals de aannemer mogelijk enkel naar het prijsverschil kijkt.

Dit terwijl omwille van de specifieke situatie de waarde voor de persoon in kwestie veel belangrijker is en dit niet zomaar kan aangepast worden tegen dat prijsverschil.

Een beetje zoals een perte totale waarbij de waarde van de wagen voor de eigenaar veel hoger is dan de objectieve vervangwaarde.

tinev
Topic Starter
Berichten: 161
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 dec 2022 11:30

Hier gaat het wel om veiligheid hoogbejaarde.

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 dec 2022 11:58

Hier gaat het wel om veiligheid hoogbejaarde.
Ik denk dat ik dat nergens ontken.

eylis
Berichten: 8840

#7 , 10 dec 2022 14:12

Wellicht een naïeve vraag van mij, maar als er een contract getekend wordt (wie is de verkoper? een bouwpromotor?) mét een deuidelijk omschreven bepaalde vorm/kenmerk betrekkende het goed, dan moet de verkoper er toch voor zorgen dat dit er ook is? Het is de verkoper toch die dan in gebreke wordt gesteld? Het is toch niet de koper die moet zorgen dat de aannemer en de architect met elkaar praten? Enne wie zorgt er voor dat de specificaties van het contract in het lastenboek belanden? En als dat er wel degelijk in stond, wie heeft het er geen rekening mee grehouden? Kortom, de verkoper dient in gebreke gesteld te worden en die moet nakijken wie zijn huiswerk niet gemaakt heeft.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 10 dec 2022 17:15

Het staat vermeld in de aankoopakte bij de notaris, maar heeft de ramen fabrikant deze medeondertekend?
Met wie was die akte (verkoper, aannemer, bouwpromotor)
Staat dat trapje op het terras op het plan?

eylis
Berichten: 8840

#9 , 10 dec 2022 19:14

In mijn opinie is het ondertekende verkoper die het probleem moet oplossen. Hoe hij het verhaalt op zijn onderaannemers is ook zijn probleem .

Terug naar “Aanneming”