Voorschot betaald - aannemer daagt niet op

insomniac
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Voorschot betaald - aannemer daagt niet op

#1 , 18 nov 2022 09:24

Beste Forumleden, graag jullie advies omtrent onderstaande situatie:

Op 7 maart 2022 heb ik een contract getekend met mijn aannemer voor renovatiewerken. Er is geen uitvoeringsdatum bepaald in deze overeenkomst. Een eerste van drie gevraagde werken werd uitgevoerd in juni. De andere werken laten tot op heden op zich wachten. Ik vroeg de aannemer begin september 2022 wanneer hij eindelijk zou starten, waarop op zijn antwoord was dat 'ik de volgende waar hij zou starten (via een onderaannemer)'. Een week later stuurde hij een uitnodiging voor het betalen van een voorschot (€4000), en de bevestiging dat hij de maandag na zijn bericht zou starten. ik betaalde het voorschot. Wat volgde was een eindeloze reeks van telefoons en sms'en van mijn kant sinds die maandag om te vragen waarom hij alsnog niet met de werken van start ging. Heel veel uitvluchten en uitleg van zijn kant teruggekregen. Begin oktober, een paar weken na de dag waarop hij zogezegd ging starten, verbrak hij alle communicatie. Geen antwoord meer op sms of telefoon. Ik stuurde daarop een aangetekend schrijven met ingebrekestelling om te eisen dat hij binnen de twee weken de werken ging aanvatten. Hij is dit schrijven niet gaan ophalen. Na de periode beschreven in het AS heb ik hem een nieuw AS geschreven met de eis mijn voorschot terug te betalen. Ook dit schrijven liet hij liggen.

Toen ik een paar dagen geleden onder een ander telefoonnr hem een whatsapp stuurde om te vragen hoe het zat, kreeg ik plots direct antwoord. Hij vertelde mij dat hij zonder personeel zit momenteel en dat hij ten vroegste in maart aan de werken zou kunnen beginnen. Voor mij is dit onaanvaardbaar, gezien er enige dringendheid aan die werken verbonden zit voor mij. Toen ik zei dat ik mijn voorschot terugwilde dreigde hij met de in het contract beschreven schadevergoeding te vorderen, omwille van het verbreken van het contract door mezelf.

Ik heb sterke vermoedens dat de aannemer op de rand van een faillisement staat (ook al wordt dit (nog) niet aangegeven in de ondernemingsdatabank). Hij is volgens mij de werken eindeloos aan het uitstellen en binnen een paar maand krijg ik waarschijnlijk te horen dat hij er mee stopt.

Nu had ik hierrond de volgende vragen:
1. Heb ik effectief recht om mijn voorschot terug te vorderen?
2. Kan de aannemer effectief schade vergoeding eisen als ik hem reeds in gebreke heb gesteld via AS?
3. Wat zijn de beste volgende stappen die ik kan ondernemen (vredegerecht?)

Alvast bedankt voor jullie expertise!

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding