Factuur schetsontwerp en budgetplanning architect

Dobie
Topic Starter
Berichten: 3

Factuur schetsontwerp en budgetplanning architect

#1 , 13 apr 2009 16:34

Wij hebben plannen om onze woning drastisch te verbouwen. Daartoe hadden wij contact opgenomen met een architect voor een (enkele) verkennend(e) en vrijblijvend(e) gesprek(ken). Een drietal weken geleden is de architect een eerste maal bij ons thuis geweest. Aangezien een dergelijke verbouwing en contact met een architect voor ons totaal nieuw is en wij de geplogenheden totaal niet kennen, hebben wij de architect bij aanvang van ons gesprek gevraagd of dit eerste gesprek ons iets zou kosten en zoniet vanaf wanneer in het ganse proces wij iets zouden moeten betalen. Wij meenden toen begrepen te hebben dat wij in eerste instantie niets moesten betalen. De architect zou eerst een aantal schetsen met de hand maken die hij ons ter goedkeuring ging voorleggen. Het zou pas zijn van zodra hij exacte opmetingen kwam doen en een eerste tekening zou uitwerken op de computer dat wij iets moesten betalen. Deze werkwijze en afspraken zijn louter mondeling gemaakt. Er werd dus geen schriftelijk contract opgemaakt.

De architect heeft inderdaad en vijftal schetsen gemaakt nadat hij eerst nog enkele foto's van onze woning is komen trekken. Een week later werden deze schetsen met ons besproken. Wij hebben toen de afspraak gemaakt dat ik en mijn echtgenote alles nog eens onderling zouden bespreken en dat wij hem nog gingen laten weten of wij verder van zijn diensten zouden willen gebruik maken.

Groot was echter onze verwondering toen wij vorige week toch een factuur van 726 euro mochten ontvangen voor het opmaken van een schetsontwerp plus budgetplanning (deze budgetplanning hebben wij inderdaad ook via email ontvangen). Ik heb onmiddellijk telefonisch contact opgenomen met de architect om te zeggen dat wij verrast waren reeds een factuur te mogen ontvangen gezien toch de expliciete vraag die wij hierover voorafgaand bij aanvang gesteld hebben. De architect is echter de mening toegedaan dat wij hem verkeerd moeten begrepen hebben en dat hij uitdrukkelijk zou gezegd hebben wat de kosten waren voor deze eerste contacten. Het is wel zo dat indien wij toch zouden willen beroep doen op de diensten van de architect, wij de kosten van deze factuur later mogen aftrekken van de uiteindelijke eindafrekening. In die zin zijn zijn diensten inderdaad gratis, maar enkel en alleen op voorwaarde dat wij met hem zouden verder werker. Dit werd echter ons nooit zo uitdrukkelijk gesteld tijdens de eerste gesprekken. Het is dus met andere woorden zijn woord tegen het onze. Hij stelde ook dat dit alles gangbare praktijk is bij alle architecten en dat het steeds zo is dat voor dergelijke diensten reeds een factuur opgemaakt wordt.

Onze vraag is nu of dit inderdaad zo is en of wij inderdaad deze factuur gezien de mondelinge afspraken dienen te betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roadie
Berichten: 216

#2 , 14 apr 2009 16:04

Volgens de deontologische code dient door de architect eerst en vooral een bestek te worden opgemaakt met opgave van de kosten.
U dient deze factuur schriftelijk en aangetekend te protesteren (zo snel mogelijk!).
Over deze materie bestaat rechtspraak. (RB eerste aableg te Kortrijk) - gevens op verzoek.

dieke
Berichten: 1299

#3 , 14 apr 2009 16:42

Over hoeveel gesprekken spreken we hier eigenlijk? En hoeveel voorontwerpen?

Reclame

Dobie
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 15 apr 2009 00:01

Over hoeveel gesprekken spreken we hier eigenlijk? En hoeveel voorontwerpen?
Één voorafgaand gesprek. Daarna heeft de architect een vijftal schetsen getekend met de hand welke tijdens een tweede gesprek besproken werden.
[/quote]

Dobie
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 15 apr 2009 00:30

Volgens de deontologische code dient door de architect eerst en vooral een bestek te worden opgemaakt met opgave van de kosten.
U dient deze factuur schriftelijk en aangetekend te protesteren (zo snel mogelijk!).
Over deze materie bestaat rechtspraak. (RB eerste aableg te Kortrijk) - gevens op verzoek.
Roadie, hartelijk dank voor je reactie. Ik veronderstel dat u met 'bestek' wel degelijk niet de 'budgetplanning' voor de uit te voeren werken bedoelt die wij ook van de architect mochten ontvangen. Deze budgetplanning maakt in ieder geval geen gewag van enige kosten voor voorafgaande gesprekken of voor het tekenen van enkele losse schetsen. U refereert ook naar rechtspraak die omtrent deze materie zou gevoerd zijn door de rechtbank te Kortrijk. Zou u hiervan de gegevens willen doorsturen a.u.b.? Hartelijk dank bij voorbaat

dieke
Berichten: 1299

#6 , 15 apr 2009 12:42

Over hoeveel gesprekken spreken we hier eigenlijk? En hoeveel voorontwerpen?
Één voorafgaand gesprek. Daarna heeft de architect een vijftal schetsen getekend met de hand welke tijdens een tweede gesprek besproken werden.
[/quote]

Mijn vraag was misschien niet duidelijk genoeg. Een schets versus een voorontwerp vind ik persoonlijk een heel verschil. Daar refereerde mijn vraag eerder aan.

In ieder geval vind ik meer dan 700 euro sowieso meer dan overdreven. Of u echter in uw recht is om totaal niets te betalen, daar durf ik niet meteen een uitspraak over te doen. Een kennismakingsgesprek bij een architect, daarvan wordt algemeen aangenomen dat het gratis is. Vanaf het moment echter dat er door diezelfde architect actie ondernomen wordt en die actie zelfs op een volgend gesprek besproken wordt, vind ik het al andere koek. U heeft niets op papier over gemaakte mondelinge afspraken en het lijkt me in uw geval (een aantal schetsen (of voorontwerpen?) en een tweede gesprek - misschien ook een aantal mails heen en weer?) voor de architect toch mogelijk om te bewijzen dat u heeft gevraagd om die diensten. Diensten leveren architecten doorgaans niet gratis.

Ik verduidelijk even mijn positie. Wij zijn ooit ook met een architect in zee gegaan zonder dat er een contract was. 2 voorontwerpen, een budgetraming en 3 gesprekken had het nodig om te zien dat samenwerking met die man nooit tot het gehoopte resultaat zou leiden. Het kostenplaatje: 900 euro. Na overleg met onze advocaat, die van geen kleintje vervaard is en voor ons al veel goed werk heeft verricht (man heeft een bvba), hebben wij die 900 euro braaf betaald.

Ook al druist het in tegen hun deontologische code, ik ken ondertussen toch al 3 architecten die op exact dezelfde manier werken: mondelinge afspraken tot op het punt dat de bouwaanvraag effectief wordt ingediend. Pas op dat moment wordt vaak het contract opgesteld. Ik doe zeker geen uitspraak over die werkwijze, persoonlijk heb ik ook veel liever dat je meteen weet waar je aan toe bent. Langs de andere kant heb je op die manier wel nog de kans om 'eronderuit' te geraken zonder dat je schadevergoeding aan je broek hebt bovenop de factuur voor reeds geleverde diensten.

Ik wil je, in het licht van onze ervaring en in het licht van wat onze advocaat daarover te zeggen had (iemand die trouwens al heel wat ervaring heeft met bouwgeschillen), daarom toch de raad geven om omzichtig om te springen met heel dit gegeven. Misschien maakt u inderdaad kans om het volledige factuurbedrag gecrediteerd te krijgen. Ik stel u alleen voor goed na te denken over wat u in uw aangetekend schrijven aan die architect precies gaat vragen. Indien de architect zich er immers niet in zou kunnen vinden om het volledige bedrag te crediteren, staat u inderdaad mogelijks voor een rechtsprocedure. Opnieuw, die zou u misschien kunnen winnen. Maar besef daarbij wel dat een beetje water bij de wijn misschien ook zou kunnen betekenen dat u die procedure niet hoeft te doorlopen en ondertussen zonder zorgen kan verdergaan met een andere architect.

roadie
Berichten: 216

#7 , 15 apr 2009 12:52

Uitoefening van het beroep van architect en onverenigbaarheden
Betrekkingen met de bouwheer
Artikel 10
1° Het uitoefenen van het beroep van architect is onverenigbaar met het beroep van aannemer van openbare of private werken.

2° a) De architect kan nochtans als zelfstandige of onder bediendencontract deelnemen aan het ontwerpen van bepaalde materialen, elementen of bouwsystemen, op voorwaarde dat zijn deelneming goedgekeurd wordt door zijn Raad van de Orde, op grond van de door de Orde ter zake gegeven aanbevelingen.

b) Overeenkomstig de door de Orde vast te stellen aanbevelingen, en op voorwaarde dat hij zijn onafhankelijkheid behoudt, mag de architect onder meer met een aannemer deelnemen aan een vennootschap van onroerende diensten, waarvan de statuten voorafgaandelijk door de Raad van de Orde, moeten goedgekeurd worden; hij houdt daarbij rekening met de bepalingen van artikel 11.

3° De architect mag door de bouwheer belast worden om in naam en voor rekening van deze laatste het geheel van de handelingen te verrichten die de verwezenlijking van een bouwwerk meebrengen, behoudens de onverenigbaarheid voorzien in § 1 hiervoor.

Het bijzonder mandaat dat hij daartoe ontvangt moet vastgelegd worden in een geschreven overeenkomst waarin, onder meer, de omvang van de hem toegekende volmachten wordt gepreciseerd, en of het mandaat gratis dan wel bezoldigd is.

De aansprakelijkheid van de architect als mandataris is bepaald in Titel XIII van Boek III (artikelen 1984 en volgende) van het Burgerlijk Wetboek.

4° De architect mag tevens het beheer van onroerende goederen aannemen en alle daarmee verbonden handelingen verrichten; deze bedrijvigheid mag echter niet worden uitgeoefend onder de vorm van een agentschap of van een zakenkantoor.

TomJ77
Berichten: 1

#8 , 04 aug 2010 22:43

Volgens de deontologische code dient door de architect eerst en vooral een bestek te worden opgemaakt met opgave van de kosten.
U dient deze factuur schriftelijk en aangetekend te protesteren (zo snel mogelijk!).
Over deze materie bestaat rechtspraak. (RB eerste aableg te Kortrijk) - gevens op verzoek.
Kan je mij aub wat meer gegevens verstrekken betreffende deze materie en rechtspraak.
Alvast bedankt

Terug naar “Aanneming”