Aansprakelijkheid stabiliteit

GW729
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Aansprakelijkheid stabiliteit

#1 , 18 okt 2022 17:47

Beste,

ik heb in 2020 een schoorsteen laten metselen door een geregistreerd aannemer. Ik heb een aannemingscontract laten tekenen. Altijd goed samengewerkt met deze aannemer. tot nu, geen slecht woord over te zeggen.
op deze schoorsteen (+- 7 meter hoog) werd door onze aannemer een arduinen deksteen gelegd. op aanraden van onze aannemer een dikkere steen genomen voor de esthetiek.

9 Mei stelde ik vast dat de deksteen gescheurd was in 4 delen. door de druk van die steen, waren er ook scheuren in de gemetste schoorsteen.
Ik heb de aannemer daar dadelijk schriftelijk van op de hoogte gebracht. niet via aangetekende zending, omdat ik de goede relatie met de aannemer niet wou schenden. En, niet onbelangrijk, de aannemer is bij mijn broer ook werkzaamheden aan het uitvoeren.
in eerste instantie vroeg ik naar de oorzaak, daarna vroeg ik ook voor de vervanging van de steen.
Ik wees ook op de gevaarlijke situatie (ik wil de schoorsteen niet op mijn hoofd krijgen), alsook de mogelijke meerkost voor alternatieve verwarmingsbronnen in de winter.

Ondertussen meer dan 5 maanden later heb ik nog steeds geen oplossing.

De oorzaak zou bij mij liggen. ik heb de steen kapot gestookt. zonder meer uitleg, hoe ik dat gedaan zou hebben. Zonder voorafgaande instructie van hoe ik met die steen zou moeten stoken.

Mijn inziens is dit een zuiver geval van aansprakelijkheid door de aannemer. ofschoon mijn overtuiging én met de intentie om advocatuur kosten te vermijden, ben ik toegeeflijk geweest en heb ik voorgesteld om de factuur voor vervanging van de steen te delen. hierop werd niet gereageerd. sindsdien neemt de aannemer mijn telefoontjes niet meer aan.

De kostprijs voor deze steen +- 500 €
huurprijs kraan +- 500 €
uren aannemer +- 400 €
Andere materialen +- 100 €

ik ga nu de aannemer aansprakelijk stellen via aangetekend schrijven en verwijzen naar eerdere schriftelijke en mondelinge communicatie.

> Inhoudelijk, wat denken andere forumleden van de case? kan een rechter oordelen dat het gaat over een structureel probleem? of is het sop de kolen niet waard en zal ik op eigen kosten de herstelling moeten uitvoeren?
> Indien deze case in mijn voordeel wordt uitgesproken, wie draait op voor de gerechtskosten en de kosten voor mijn advocaat?
> kan de rechter oordelen dat de aannemer onvoldoende gevolg heeft gegeven aan mijn oproep om de fout te herstellen en opdraaien voor de extra energiekosten (+- 200 € / maand)
> Wat als de steen van de schoorsteen valt, mijn dak beschadigd, en lichamelijk letsel veroorzaakt?
> Andere tips?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 18 okt 2022 18:21

Aannemer had een prestatieverbintenis. Geen resultaatsverbintenis. Procederen sleept jaren aan en de uitkomst is zeer onzeker: expertises zijn pokkeduur, door u voor te schieten en te betalen als je niet wint. Je zit dan wel jaren zonder schouw. Advocaatskosten worden volgens een veel te laag barema toegewezen.

t Is niet leuk om een kost van 1500€ te hebben doch t is rationeel om gewoon die pil te slikken. Zelfs als je wint zal je veeeel meer dan 1500€ kwijt zijn aan kosten

GW729
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 okt 2022 23:20

Beste, bedankt voor de reactie.

Ik ben het met je eens dat dagvaarding vermeden moet worden.

En bedankt voor de inzichten inzake resultaatsverbintenis.

Echter wat met de wettelijke 2jarige garantie op geplaatste materialen door de aannemer? In hoeverre is deze betwistbaar?

Mvg

Reclame

Terug naar “Aanneming”