Fouten aannemer

hardware_bxl
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Fouten aannemer

#1 , 03 okt 2022 23:48

Voor de oplevering van het huis zijn door een onafhankelijk expert verschillende fouten ontdekt, zaken die niet overeenkomen met het bestek en ook is
in sommige gevallen verkeerd materiaal gebruikt.
Ik heb intussen een advocaat ingeschakeld en die gaat bekijken hoe we dit gaan aanpakken.

Het dilemma waar ik mee zit is het volgende:

Voor mij lijkt de beste oplossing dat de aannemer een eerlijk iemand is, zijn fouten toegeeft en deze, onder toezicht, hersteld.
Dit zijn echter geen kleine fouten, de herstelwerkzaamheden zullen veel gaan kosten, zowel in tijd als geld.
Doet de aannemer dit niet, dan gaat het me altijd geld kosten, ik zal op zijn minst de herstelling zelf moeten betalen, daarna via de advocaat alles op de aannemer proberen te verhalen. Als deze al eerder slecht werk heeft geleverd, dan zal hij hier waarschijnlijk op voorbereid zijn en zal er weinig geld te vinden zijn.
Ik heb zelfs al voorbeelden gezien waar de rechter beslist dat de aannemer moet betalen voor de onkosten, maar dit gewoon niet doet.

Ik heb iets gelezen over de verzoeningscommissie bouw, die zou kunnen helpen voordat we juridisch verder gaan.

Waar ik natuurlijk ook bang voor ben is of de aannemer het wel goed kan herstellen. De expert heeft al gezegd dat het echt grove fouten zijn, waardoor vochtproblemen, constructieproblemen en dergelijke kunnen ontstaan als het niet snel wordt gemaakt en op een juiste manier zoals het materiaal voorschrijft.

Waar ik ook bang voor ben is dat ik weer dezelfde fouten ga maken, ik ben natuurlijk altijd vriendelijk geweest met de aannemer, ben eigenlijk te braaf geweest en had de fouten al eerder kunnen zien, maar ik vertrouwde hem blindelings.

De advocaat kan en zal me alleen juridisch gaan helpen, ik weet niet of die ook wil proberen om een juridisch gevecht te voorkomen, ik hoop dat, maar weet het niet zeker. En ook de advocaat gaat me natuurlijk veel geld kosten.

Hoe pak je dit op de juiste manier aan? Waar ook de betere oplossing ook tot de mogelijkheden behoort, maar waar ik met begeleiding van de juiste mensen, het beste resultaat ga krijgen?

Erg bedankt voor ieder die me kan helpen! :wink:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ganapathi tantra
Berichten: 1340

#2 , 17 okt 2022 22:26

Beste,
Het is al duizend keer gezegd en herhaalt. Alleen de rechtbank beslist of er fouten zijn en wie deze moet herstellen. De fouten herstellen en nadien de kosten op de aannemer verhalen is zo wat het meest verkeerde dat u kan doen. Het gevaarlijkste woord in uw bovenstaande tekst was dan ook DAARNA. Uw expert en advocaat zijn momenteel niks meer waar dan éénzijdige samenstellers van uw dossier. Ik zou daar rap mee stoppen ze halen het geld uit uw zakken. Uw advocaat dient de aannemer te sommeren de fouten op te lossen. Dat zal die aannemer niet doen. Dus komt de rechtbank in het vizier. Uw advocaat en u zal aannemer moeten dagvaarden. Rechtbank stelt expert aan. Die maakt een rapport op voor de rechtbank die zal oordelen. En dat kan jaaaaaren duren. Sorry het is zo. Een gemiddelde looptijd van een bouwdossier is 7 jaar...... Tenzij..... er gevaar is en zware schade zich voordoen. Dan kan de rechtbank tussentijds beslissen acties te laten ondernemen. Probleem is wel dat rechtbank mogelijks beslist dat zij de eerste kansen voor herstel aan de originele aannemer geeft. Tenzij u kan bewijzen dat het vertrouwen in hem zo geschokt is en hij echt geen vakman is. De Verzoeningscommissie kan enkel optreden als alle partijen akkoord zijn. Een partij die weet dat hij/zij fout zit gaat nooit akkoord gaan dat lijkt mij evident. Zeker als het financiele (herstelkosten) zwaar gaat doorwegen
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Reclame

Terug naar “Aanneming”