slechte bouw woning en review plaatsen

lucas123456
Topic Starter
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

slechte bouw woning en review plaatsen

#1 , 23 sep 2022 09:00

Ik heb in 1997 een grote 'sleutel op de deur' firma een vrijstaande woning laten bouwen.
Omdat ik noodzakelijke renovatiewerken moet doen wou ik nu een slechte review plaatsen over de firma.
Uiteraard zou ik vermelden dat de woning reeds 25 jaar geleden werd geplaatst.
Ik bedacht echter dat ik de firma vooraleer een review (bv. google-review) te plaatsen, ook eerst een mail kan sturen.
Daarin zou ik de gebreken opsommen en vragen om aan de gebreken 'iets te doen' (liefst geheel of gedeeltelijk gratis),
aangezien ze echt wel een woning met gebreken hebben gebouwd. Ik zou iets zeggen in de aard van: 'vooraleer reviews van uw firma te plaatsen,
wil ik u echter nog eerst de kans geven om iets aan de door u veroorzaakte problemen te verhelpen' (beetje druk uitoefenen)
(Op hun site zeggen dat ze willen dat mensen ook 10 en 20 jaar na de bouw een kwaliteitsvolle woning toewensen. Er zijn ook google reviews over hun van mensen die zeggen meer dan 10 jaar geleden met hen gebouwd te hebben en hier komt ook reactie op van de eigenaar..)
Enkele gebreken:
. alu voordeur sleept enorm over de grond bij openen
. praktisch alle muren staan vol met haarscheurtjes in het plamuur (om de 10 cm...), waardoor ik vooraleer te kunnen schilderen eerst vliesbehang moet hangen.
. binnendeuren slepen over de grond
. veel vochtproblemen, waaronder verschillende plekken op 'hoogte' (dus zomaar geen opstijgend vocht; hoewel voor een woning gebouwd in 97 hiertegen toch maatregelen moeten genomen zijn)
(Maak dus van alles foto's)

Vraag: mag dat: op deze manier werken ? (herstelling vragen en review vermelden)

Alvast bedankt,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
builder
Berichten: 189

#2 , 23 sep 2022 09:20

U meent in alle ernst recht te hebben op een 25-jaarlijkse gratis upgrade van uw huis???

“Als jij X niet doet, dan zal ik Y met jou doen”, waarbij Y iets is dat schade berokkent, kan gekwalificeerd worden als bedreiging onder bevel of voorwaarde. Dit is een strafbaar vergrijp.

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 sep 2022 05:26

Lees zeker ook de artikelen over Afpersing in het Strafwetboek. Heel gevaarlijk spel dat u wil spelen, dus niet doen.

Reclame

lucas123456
Topic Starter
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 sep 2022 05:40

Akkoord natuurlijk dat 25 jaar (te) lang is...maar de gebreken zijn er al 10 tot 24 jaar geleden...en te wijten aan hun constructiefouten ...misschien had ik beter 15 jaar geleden al geklaagd...
Ik zal de aanbeveling om x met Y niet te combineren dan ook volgen. Wil natuurlijk niets riskeren.

Toch een kleine bedenking, die misschien los kan gezien worden van mijn specifiek geval.
Het is wel zo dat Y, op zich niet illegaal is. Ik zeg niet zoiets als 'dan zal ik eens langskomen en u een pak slaag geven', maar Y gaat over het schrijven van een review bij slecht werk. Dat is op zich toch toegelaten (ik heb foto's en bestaande toestand/ enkel een review schrijven) ? Daarvoor dienen reviews toch...
Op bouwforums vraagt men dikwijls naar everaringen met bouwfirma's en vermeld men ook namen. Ik zou het ook een voorstel tot 'minnelijke schikking' kunnen noemen (grapje)...maar begrijp het probleem enigzins natuurlijk wel, anders had ik de vraag niet gesteld he...

Stel dat ik Y niet vernoem in mijn mail aan de firma of in een gesprek en ik schrijf achteraf een review over die gebreken...mag dat dan ook niet ? Dan mag men immers nooit reviews schrijven denk ik dan...

Gewoon de gebreken vermelden in mijn mail en vragen om mee na te denken over een oplossing: mag dat hoplijk wel ?

eylis
Berichten: 8840

#5 , 24 sep 2022 08:35

U had in de eerste plaats een AS moeten sturen naar de bouwheer op het ogenblik dat de fouten zich voordeden. Dan had de bouwheer de kans de fouten te herstellen. Daar dient de garantie voor...

Masty
Berichten: 88

#6 , 24 sep 2022 10:55

Haarscheurstjes in de plaaster komt op zovele plaatsen voor.
Deuren die over de grond slepen hebben meestal te maken met gewicht en vochtigheid.
U hebt vochtplekken tegen of op uw plafonds (waarschijnlijk in de hoeken), verlucht u uw huis?

lucas123456
Topic Starter
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 sep 2022 14:16

De zeer ervaren schilder die langskwam vertelde dat hij nog nooit zoveel kleine scheurtjes in een muur had gezien. Het zijn bijna letterlijk vierkantjes van 15 bij 10 bv. over alle muren.
Dus zeldzaam...

Zijn geen zware deuren en er is geen vochtigheid. Ik heb nog een meerprijs moeten betalen om de fundering aan te passen op de oorspronkelijke offerte.

Ik heb geen vochtplekken tegen plafond. Wel onderaan de muren (in '97 plaatste men daar normaal toch een anti-vochtlaag tegen het opstijgend vocht..) en op sommige plaatsen enkel op een hoogte van bv. 1,5 meter op de dagkanten van de alu ramen. Ook nog raam met vocht in....Plamuursel brokkelt af.
Ik verlucht veel. T'is wat men noemt een moderne 'villa', de rest van de bouw is geen prutswerk he. Buitenkant muren is bv. totaal niet aangetast. Grote bouwfirma met zo'n blinkende dikke boek met voorbeeldhuizen. Snap dus niet wat er bv. mis is gelopen bij de bouw ivm vochtwering...

iota
Berichten: 830

#8 , 24 sep 2022 15:21

Maar u kan nù toch geen slechte review schrijven, gebaseerd op een bouwwerk van 25 jaar geleden! Bouwvoorschriften, technieken en materialen zijn allemaal anders dan toen.

Terug naar “Aanneming”