Bouwfirma dreigt om op te leveren in huidige staat tenzij schadevergoeding

Krokantje
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Bouwfirma dreigt om op te leveren in huidige staat tenzij schadevergoeding

#1 , 17 sep 2022 14:14

Hi all,

Wij zijn in zee gegaan met een bouwbedrijf.
In onze eerste overeenkomst werd opgenomen dat we zouden verwarmen met gas. Daar deze prijzen gigantisch door de lucht schieten en dit ook beter is voor het milieu spraken wij onze onderaannemer (OA) aan (verantwoordelijk voor het sanitaire gedeelte en chauffage) en informeerden we naar een warmtepomp met vloerverwarming.

De OA bracht de firma op de hoogte en deze gaf hun goedkeuring (schriftelijk bevestigd), mits de meerprijzen met de OA zouden geregeld worden. De firma "heeft namelijk al hun winstmarge gekregen in de berekening". Ook ik bracht zowel de architect als de leider van het project op de hoogte zoals vastgelegd in het contract. Wat zij wel zeiden is dat er ook meerprijzen gingen zijn bij hen voor het gelijkleggen van de PU onder de vloerverwarming en eventuele andere chape e.d. Hiermee gingen wij uiteraard akkoord.

Enkele maanden later en nu komt de firma terug op deze beslissing stellende dat zij geen garantie meer kunnen leveren op alles wat boven de vloerverwarming zou gebeuren: chape, tegelen, pleisterwerk, binnenschrijnwerk. Zij eisen een schade van een x aantal % (meer dan 10) op de chauffage (omdat ze dit nu uit het contract halen) alsook op alle resterende werken TENZIJ wij tekenen dat zij geen garantie verlenen op deze resterende werken. Het komt er dus op neer dat zij het huis zouden opleveren in huidige staat en wij hen moeten vergoeden omwille van verloren "winst".
In het contract staat wel dat als er wijzigingen gebeuren door de klant wij hiervan dit % aan hen moeten wegens misgelopen winst, maar zij hebben dit maanden geleden (als de goedkeuring werd gegeven) niet meegedeeld alsook niet dat zij geen garantie meer zouden verlenen op de resterende zaken. Indien dat wel zo was, hadden we uiteindelijk toch bij het verwarmen met gas gebleven. Even nog een noot dat wij niet op de hoogte waren van enige gesprekken en zijn zonder enig gesprek hiervan op de hoogte gesteld.

Wat zijn mijn rechten? Eerst werd door hen bevestigd dat het oké was en dit lijkt mij een officiële toevoeging aan het contract, waar zij nu op terugkomen.
Ik wens echter geen risico te nemen zonder bepaalde garanties. Stel je voor dat er een slechte chape wordt gegoten en/of slecht getegeld wordt en we na een jaar of x aantal jaren voor verrassingen komen te staan.
Ik ben echter wel akkoord dat de firma geen garantie kan verlenen voor schade, die eventueel berokkend zou worden door een eventueel defect in de vloerverwarming. De firma gaat daar echter wat verder in.

Bedankt voor alle suggesties en excuses als sommige dingen nogal vaag zijn. Uit ervaring weet ik dat deze firma het zeer nauw neemt met hun "naam" op het internet.

Gegroet!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 17 sep 2022 17:57

Tja. Wat ik lees is dat jij de overeenkomst wijzigt en zij niet ad-hoc hun waarborgvoorwaarden bijstellen. Slordigheidje van hun kant maar mi volledig correct: zij kunnen “onmogelijk” waarborg verlenen op gevolgen van niet door hen uitgevoerde werken …..

Krokantje
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 sep 2022 18:56

Tja. Wat ik lees is dat jij de overeenkomst wijzigt en zij niet ad-hoc hun waarborgvoorwaarden bijstellen. Slordigheidje van hun kant maar mi volledig correct: zij kunnen “onmogelijk” waarborg verlenen op gevolgen van niet door hen uitgevoerde werken …..
Bedankt voor je berichtje. Ik heb hier zelf ook wat over nagedacht en mij lijkt het alsof dit nu gewoon een drastische beslissing is om wat minder verlies te lijden aangezien de werken die nu nog moeten gebeuren eerder verlieslatend zijn voor hen.

Ze spraken over "meerprijs" te regelen met de OA. Dat wil zeggen dat zij het bedrag dat zij volgens de eerste offerte dienden te ontvangen wel degelijk zouden innen en niet dat ze, zoals nu, het volledige stuk er zouden uithalen.

Bovendien vraag ik mij af wat binnendeuren en pleisterwerk te maken heeft met vloerverwarming?

Ik ben volledig akkoord dat men geen garantie kan verlenen op schade als gevolg van die vloerverwarming, maar als er een slechte chape aanwezig is of slecht is gevloerd dan zouden zij toch nog steeds moeten aansprakelijk zijn, want dit is toch niet het gevolg van de vloerverwarming (als zij deze werken uiteraard wel uitvoeren)?

Reclame

Krokantje
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 sep 2022 20:31

Dit "slordigheidje" zorgt er nu wel voor dat wij (nog steeds) voor een blok staan... Als wij hierover degelijk zouden geïnformeerd geweest zijn, had ik dit bericht niet moeten schrijven want dan zouden wij deze werken laten varen hebben.
Het lijkt mij dus van essentieel belang dat er correcte en juiste informatie wordt/werd versterkt. Mijn inziens moet de firma zich aan hun woord houden en niet nu het ineens allemaal niet meer zo rooskleurig lijkt een bocht van 180° maken. Zij schreven immers dat er enkele prijzen gingen extra aangerekend worden zoals extra/andere chape, ... Dit is de logica zelve dus hier hebben wij ook geen problemen mee. Over het schrappen van garantie of schadevergoedingen werd met geen woord gerept.

Enfin, ik ben natuurlijk geen referentie aangezien het over een persoonlijke situatie gaat maar goed. Ik probeer alleen mijn visie te delen om te zien of dit correct is of niet (aangezien ik geen jurist ben).

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 18 sep 2022 09:32

Ik zou alvast een een advocaat in de hand nemen en die aan de aannemer een vriendelijk briefje laten sturen..

Franciscus
Berichten: 38587

#6 , 23 sep 2022 12:25

Maar inderdaad als u een andere aannemer inschakelt ontstaat er een probleem met aansprakelijkheid.
Vb zo weigeren veel fietsherstellers merken van winkelketens te herstellen want dan worden ze mede - verantwoordelijk.

Terug naar “Aanneming”