m² bij offerte < m² op factuur. Kan dat zomaar?+ veluxen werden niet geplaatst

pattyteneinderaad
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

m² bij offerte < m² op factuur. Kan dat zomaar?+ veluxen werden niet geplaatst

#1 , 13 sep 2022 12:38

Hallo,

Een dakwerker kwam mijn volledige dak vernieuwen. Na 4.5 maanden gesukkel is mijn dak eindelijk afgewerkt maar zonder de beloofde ramen te steken.

Nu blijkt dat de m² van mijn dak op de offerte niet hoog genoeg was. De offerte vermeldt 146.21 m² (nadat ik hen erop wees dat hun eerste offerte te weinig m² bevatte (eerste offerte 132 m²)). Blijkt nu dat het in totaal 151m² was. Mag hij dat gewoon doorrekenen aan mij? Ik veronderstel als ze komen opmeten dat dat toch wel hun verantwoordelijkheid is om correct op te meten? En als dat geen al te groot verschil is dat dat niet zomaar aan mij kan worden doorgerekend (tenzij er echt sprake zou zijn van een grote misrekening maar dat lijkt mij hier niet het geval). (er gebeurde ook een energie-audit en die mat 146.21 m²).

Moet ik dat zomaar aanvaarden?

Daar komt nog bij dat we hadden afgesproken dat ze veluxen zouden steken die ik nog liggen had. Ook dit werd op de offerte vermeld dat ze die gratis als service zouden steken. Toen ze begonnen bleken mijn veluxen niet te voldoen aan hun verwachtingen en moest ik nieuwe kopen (en zij hadden toevallig een goeie prijs). Ik ging niet akkoord en vroeg of ik zelf mijn ramen mocht kopen van het merk 'fakro'. Geen probleem tot dan toe, dat was ook goed. Maar nu hebben ze mijn dak afgewerkt en beslist om de ramen niet te steken wegens 'rommel'. Ik had maar veluxen moeten kopen. Maar voor ik bestelde heb ik hen nagevraagd of fakro ook oké was, anders had ik dat uiteraard niet gedaan. Toen was er geen probleem maar nu blijkbaar wel.

Ook al was dit gratis en dus in de prijs inbegrepen, het behoorde wel tot het totaalpakket en ik verwachtte een afgewerkt dak met mijn ramen erin (oorspronkelijk dus velux die ik op hun vraag heb moeten vervangen).
Ik heb toch het recht om hiervoor een vermindering aan te vragen aangezien ik nu een dak zonder ramen heb?

Bedankt alvast voor de goeie raad!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 13 sep 2022 16:51

Firma al per Aangetekend Schrijven met antwoordkaard (AS met A/R) in gebreke stellen en het gedeelte van het bedrag dat niet betswist wordt betalen.
Dus verschil tss oppervlakte.
Gratis plaatsen ...vraag eens wat het plaatsen van ramen in een dak plaatsen kost bij andere firma's. Gezien zij dat gingen doen ( welk bewijs hebt u daarvan) en dat het nu gaat kosten als het door een andere firma moet gebeuren.

Verschil kan wel zitten is grootte onderdak voor isolatie en bovendak met breedte buitenmuren dus opletten.

pattyteneinderaad
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 sep 2022 17:50

Hallo Franciscus,

Op de offerte staat er dat er 3 veluxen zullen worden geplaatst die geleverd worden door de klant. Daarnaast staat er 0,00 €.
Ik vermoed dus dat ze mij wel een vermindering van prijs schuldig zijn, het enige waar ik aan twijfel is dat ik dus geen velux leverde maar fakro. Maar dat was initieel wel het geval en ze stemden daarna toe met fakro (maar daar heb ik geen bewijs van).


Die 151 m2 die nu blijkt tov de 146,21 m2 die in de offerte vermeld werd zou kunnen kloppen maar dat zou me wel zo'n 2500€ extra kosten en dat lijkt me overdreven (op een totaal bedrag van 35000€ (compleet nieuw dak + goten)

Ik denk dat hij met deze extra kost het niet plaatsen van de veluxen wil compenseren want als tegemoetkoming zou ik die 2500€ niet moeten betalen en wil hij 100€ per velux van de totaalprijs afdoen.
Maar dat lijkt mij toch heel overdreven. Ik krijg het gevoel dat ik beduveld wordt.

De factuur kreeg ik nog niet, dit vertelde hij me telefonisch. Hij komt morgen langs om dit alles verder te bespreken.

Ik belde intussen met iemand en die vertelde me dat ik toch op zo'n 1500 € mag rekenen voor het plaatsen van die veluxen.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 13 sep 2022 19:12

Ik belde intussen met iemand en die vertelde me dat ik toch op zo'n 1500 € mag rekenen voor het plaatsen van die veluxen.
... als u al een goede vakman vindt die dat werkje wil uitvoeren, met "namaak-veluxen" die hij dan nog niet zelf mag leveren.

pattyteneinderaad
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 sep 2022 19:42

@bospricureur

Namaak-veluxen? U bedoelt? Fakro moet bij mijn weten niet onderdoen voor velux, integendeel.

Bedoelt u dat ik dus nog meer moet proberen af te doen van de prijs omdat ik misschien niemand vindt die ze wil plaatsen?

pattyteneinderaad
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 sep 2022 19:44

@bosprocureur bedoel ik (typfoutje)

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 13 sep 2022 19:54

Is het dak ook geisoleert door hem?
Als u nu de dakramen moet plaatsen zit u met een dak dat af is waar men ramen moet gaan inpassen en dat gaat 'ietje' meer werk zijn en dus wel 'wat' duurder

pattyteneinderaad
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 sep 2022 20:51

Het dak is compleet af. Werd helemaal vernieuwd en geïsoleerd door dezelfde aannemer. Ze hebben me 4 maanden lang doen geloven dat ze de ramen zouden plaatsen. En toen alles af was zeiden ze doodleuk dat ze het niet zouden doen.

Terug naar “Aanneming”