Reeds 2 jaar op darkwerker aan het wachten. Wat nu?

pattyteneinderaad
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Dakwerker begon maar doet niet meer verder

#1 , 22 jun 2022 10:51

Hallo,

Op 6 mei begon de dakwerker aan de volledige vernieuwing van ons dak. Zijn arbeiders werkten er tot 18 mei en toen begon de regen. Volgens hen hadden ze maar een weekje werk meer.

Op dit moment is 1/4 van het dak geïsoleerd, de rest is deels bedekt met het dampscherm en deels met recuperatie-plastiek om de regen buiten te houden.

Sindsdien werd er steeds beloofd terug langs te komen maar niemand meer gezien.
Er wordt nooit contact met mij opgenomen maar ik moet steeds zelf bellen om te vragen wanneer er nog iemand komt.

Eerst kregen de arbeiders alledrie covid, daarna was er een persoonlijk noodgeval van de baas en maandag stak de regen er weer een stokje voor maar van zodra het mooi weer zou zijn zouden ze komen. Het is alweer de tweede mooie dag maar opnieuw niemand te zien.

Moet ik mij zorgen maken? Ik stuurde vandaag een mail (nadat ik hem telefonisch niet te pakken kreeg) om de feiten wat op een rijtje te zetten en met de vraag om het dak verder af te werken zoals me steeds wordt beloofd.

Ik blijf elke keer thuis wanneer me wordt beloofd dat ze er zullen zijn maar dat is vrij frustrerend als er dan uiteindelijk niemand komt.

Schiet ik te snel in paniek of is mijn gevoel van aan het lijntje te worden gehouden gerechtvaardigd? Hij beloofde me al enkele keren dat ze op datum x met 100% zekerheid zouden komen maar dat gebeurde dus telkens niet.

Wat doe ik best nu? Iemand die raad weet?

Bedankt alvast.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86
Berichten: 2662

#2 , 22 jun 2022 11:06

Je bent goed bezig, blijven aandringen op een vriendelijke manier.
Zeker iemand de werken laten controleren voor dat je de eindfactuur betaalt. Slordig zijn met de planning is meestal geen goed voorteken voor de kwaliteit van de werken.

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 25 jun 2022 15:24


Er wordt nooit contact met mij opgenomen maar ik moet steeds zelf bellen om te vragen wanneer er nog iemand komt.

van zodra het mooi weer zou zijn zouden ze komen. Het is alweer de tweede mooie dag maar opnieuw niemand te zien.

Moet ik mij zorgen maken? Ik stuurde vandaag een mail (nadat ik hem telefonisch niet te pakken kreeg) om de feiten wat op een rijtje te zetten en met de vraag om het dak verder af te werken zoals me steeds wordt beloofd.

Ik blijf elke keer thuis wanneer me wordt beloofd dat ze er zullen zijn maar dat is vrij frustrerend als er dan uiteindelijk niemand komt.

Hij beloofde me al enkele keren dat ze op datum x met 100% zekerheid zouden komen maar dat gebeurde dus telkens niet.


Bedankt alvast.
Veel beloven en weinig geven ...

Feiten op een rijtje zetten? Stonden die dan niet op een rijtje? Staan ze toch al minstens op papier? Hoeveel aangetekende zendingen zijn er gestuurd?
Op 4 juli 2022 hebben de bouwbedrijven in Brussel-Halle-Vilvoorde hun bouwvakantie. In Antwerpen en de regio Leuven hebben ze bouwverlof vanaf 11 juli 2022.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

pattyteneinderaad
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 aug 2022 10:12

Op 6 mei zijn de dakwerken bij ons begonnen. Ik tekende een offerte met firma 'x' die uiteindelijk een onderaannemer inschakelde om de werken uit te voeren.
Nu, bijna 4 maanden later, zijn ze zover geraakt dat alles geïsoleerd is alleen moet er nog een dakbedekking en dakgoten geplaatst worden en de aansluiting met de buren en zo.

Nu hoorde ik van de onderaannemer dat zij niet meer komen omdat de firma aan wie ik betaal, hen niet betaalt.

Ik heb hier dus helemaal geen controle over. Ik bel wekelijks met firma 'x' en steeds hebben ze een uitleg. De warmte, de regen, ziekte, ... Nu weet ik niet wat te doen.
Ik betaalde al 60% van de volledige factuur en ik denk dat de werken daarmee overeen komen.
Ik stuurde vorige week een mail met de mededeling dat de werken uitgevoerd dienen te worden tegen de 26ste augustus (er werd geen uitvoeringstermijn afgesproken in de offerte helaas). Op die mail werd er niet gereageerd maar er werd ook nog niet verder gewerkt.

Ik stuurde zonet nog een mail met de mededeling dat 26 augustus nog steeds de einddatum is voor mij en dat ze zich daarmee akkoord verklaren indien ze niet op de mail antwoorden.

Wat kan ik doen na de 26ste augustus? Kan ik het contract dan verbreken?
Ik zou graag verder werken met de onderaannemers die de eigenlijke dakwerken uitvoeren en hen dan ook rechtstreeks betalen. Zo weet ik dat mijn dak afgewerkt geraakt en weten zij dat ze hun geld zullen krijgen.

Hierna de voorwaarden vermeld op de factuur. De offerte die ik tekende vermeldt wel een betaling van 30% - 30% - 30% -10%. Die offerte die ik tekende werd niet getekend door de baas van firma 'x' maar door een vertegenwoordiger.

Heb ik enige rechten? En zoja, welke?
Ik kan echt niet blijven wachten want de winter gaat er plots heel snel zijn vrees ik.

Conditions générales

1. Sauf dérogation écrite, tous nos travaux s’effectuent aux conditions générales libellées ci-après lesquelles prévalent sur toutes
autres conditions générales émanant du co-contractant.
2. Stipulations préalables, sauf convention contraire et explicite, nous demandons :
- 30% d’acompte du prix global à la commande
- 20% du prix global au début des travaux
- 20% suivant état d’avancement
- Le solde à la fin des travaux
3. Les indications ou prix contenus dans les catalogues, prospectus et tarifs ne peuvent constituer en engagement.
4. Nos offres sont valables pendant un délai de 1 mois.
5. L’annulation d’une commande donnera lieu au paiement d’un dédit fixé conventionnellement et forfaitairement à 30% de la
commande totale – T.V.A comprise
6. Les délais d’exécution courent à partir de la date du début des travaux. Ils sont toujours donnés à titre indicatif et sans
engagement. Aucune pénalité ne peut être sans notre accord écrit préalable. Les travaux supplémentaires allongent les délais
d’une manière proportionnelle à leur montant.
7. Toute circonstance indépendante de notre volonté nous empêchant de faire face à nos obligations nous autorise à annuler nos
contrats, en tout ou en partie, sans indemnisation, et nous exonère de toute responsabilité. En cas d’intempérie, celles-ci
peuvent suspendre le début ou la continuité de nos travaux sans que nous ayons à subir quelque amende que ce soit.
8. Les paiements se font au comptant à la réception de la facture, sauf condition contraire et expressément stipulé par écrit. Toute
réclamation au sujet d’une facture doit être formulée dans un délai maximum de huit jours à dater de la date de facturation.
Les sommes laissées impayées portent intérêt au taux de 1,5% par mois de retard entamé, de plein droit et sans mise en
demeure préalable.
En plus des intérêts moratoires conventionnels, le non-paiement d’une facture entraîne la débition d’une indemnité
conventionnelle de 15% avec un minimum de 25€ et ce, à titre de clause pénale.
9. Les matériaux fournis ne deviendront la propriété de notre client qu’après paiement du montant intégral de ce qui est dû.
10. Tout retard de paiement donne droit de suspendre l’exécution des travaux jusqu’au versement intégral des sommes dues.
Eventuellement l’entreprise se réserve le droit de poursuivre la résiliation du contrat aux torts et griefs du co-contractant.
11. Les garanties couvrant les matériaux et matériels mis en œuvre sont celles données par les constructeurs et pour le temps prévu
par eux.
Ces garanties sont toujours limitées aux vices de construction ou de matière : elles prévoient le remplacement pur et simple de
toute pièce jugée défectueuse à l’exclusion des frais de main d’œuvre et de déplacement. Cette garantie sera de plein droit
annulé en cas de faillite ou de cessation d’activité de ceux-ci ou de l’un d’eux.
12. L’eau et l’électricité sont à charge de notre client et doivent desservir le bâtiment ou être amenés par voie de raccordement. A
défaut, l’usage d’un groupe électrogène 13KWA sera comptabilisé au prix de 60€ h.t.v.a par jour d’utilisation.
A vos charges et frais également :
- Planification et dégagement des zones d’accès et de travail
- Dépose et repose de tous appendices fixés aux façades ou pouvant gêner nos travaux
- Commodités pour le personnel
- Autorisation et taxes communales pour la pose d’échafaudage sur la voie publique et pour la réservation d’une zone
de stationnement devant le chantier
- Autorisation du voisin pour la pose d’une partie de l’échafaudage sur sa propriété
13. L’accès au lieu d’exécution doit être aisé.
14. En cas de litige seuls sont compétents les tribunaux de l’arrondissement judiciaire de Charleroi

Thelaulor
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 aug 2022 11:46

Hey iedereen,

Wij hebben een 2 jaar geleden gevraagd aan een dakwerker om ons dak opnieuw te doen. Sindsdien is er nog steeds niet gebeurt.
Meerdere malen gebeld, gemaild met de dakwerker en deze kan ons nooit geen duidelijk antwoord geven van dan kom ik.
Enkel altijd excuses precies, van het regent altijd, ik wacht op dit,...
Ik ben het een beetje moe, maar wil natuurlijk geen ruzie ermee. Want uiteindelijk moet hij ons dak doen als hij komt.

Nu m'n vraag is kunnen wij kijken voor een ander? We hebben wel een offerte gekregen en hebben via mail gecommuniceerd dat we samen willen werken met hem. Maar echt iets getekend niet en tot nu toe hebben we ook nog niks betaald.

Ik vraag mij gewoon af kunnen we een ander zoeken, zonder dat er door de andere dakwerker iets van kosten kan aangerekend worden aan ons?
Of is het bevestigen via mail ook het tekenen van een contract.

Met vriendelijke groeten,
Lorenzo

freelance
Berichten: 2615

#6 , 21 aug 2022 12:49

Strict genomen is het NIET ondertekenen van een offerte/contract geen wettelijke verbintenis .
Als u bevestigd hebt in een e-mail , waar de offerte een bijlage van was , zou dit anders kunnen uitdraaien ( als het zover mocht komen ) .
Dakwerkers weten tegenwoordig echt niet waar eerst te beginnen , maar 2 jaar is toch wel erg lang . Probeer te polsen bij de dakwerker hoe zij er over denken ( en als ze akkoord zijn om het werk door een ander te laten uitvoeren , laat hen dit ook bevestigen op e-mail )
Vraag is of u iemand zult vinden die effectief op kortere termijn kan werken ( beloven zullen ze wel , uitvoeren is een andere zaak ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

puttemanp
Berichten: 613

#7 , 21 aug 2022 19:34

Is hier al 100x vermeld.....aangetekend in gebreke stellen met einddatum en eventueel zelfs bedrag per dag dat het overschreden wordt....
Mail,sms, whatsapp.... allemaaal goed en wel maar geen juridische waarde.
Ow, en aangetekend sturen met ontvangstbewijs.

P.

Terug naar “Aanneming”