Hoe bekom ik een (dure) gerechtelijke expertise?

GeertVB
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Hoe bekom ik een (dure) gerechtelijke expertise?

#1 , 05 aug 2022 09:14

Bij het plaatsen van een pergola zijn fouten gemaakt bij ons op het terras en in de tuinberging waar deze tegenaan staat.
Via mijn verzekeraar kon ik een verzekeringsexpert laten langs komen die vaststelde dat bepaalde boutjes te kort zijn waardoor dingen los komen.
De vrederechter oordeelde dat die persoon dit schreef om (de verzekeraar) onder dekking uit te komen).
Ook is deze aangesloten op een bestaande stroomkring zonder aan mijn vrouw de kaart met stroomkringen op getekend (hoe heet dat schema nu weer?) te vragen.
Bovendien hebben wij initieel gevraagd om in de pergola poot twee bijkomende spatwaterdichte stopcontacten te voorzien.
In de garantiehandleiding staat duidelijk dat deze pergola op het electrisch bord op een aparte schakelaar moet worden aangesloten omdat er reeds 8 stroomkringen in zitten, + nu die bijkomende stopcontacten.
Er zijn er geen bijgekomen op dat bord stelde ik vast na thuiskomst van het werk.
Wanneer ik nu bvb zonnepanelen wil plaatsen moet er een herkeuring plaats vinden van de electrische installatie, wat nooit zal lukken in dit geval.
Bij brand zal de verzekering nooit uitbetalen, ik kan alles verliezen wat ik een leven lang heb opgebouwd in dat geval.
Toen ik de technieker vroeg om de aansluiting te doen van onze binnenzonwering op dat electrisch bord zei hij dat hij dat helemaal niet kon, daarvoor moet ik een aparte electricien nemen.
Maar dat staat in geen van de getekende verkoopovereenkomsten.

Toen ik offertes liet maken voor de nieuwe airco stond dat bvb wel bij een installateur in de offerte reeds vermeld, die even terzijde.

Er zijn nog meer klachten over de uitgevoerde werken maar die ga ik hier niet bij betrekken.
Mijn raadspersoon liet dit in procedure voor komen bij de vrederechter maar die had hier helemaal geen oren naar.
De vrederechter in Gent waar mijn raadspersoon (ik probeer genderneutraal te schrijven) doet regelmatig een plaatsbezoek, daar werd bij de zitting ook herhaaldelijk op gewezen maar er was totaal geen reactie daar op.
Ik heb beroep aangetekend en de zaak word nu bekeken bij de rechtbank van eerste aanleg in Dendermonde.
Een gerechtelijke ontegensprekelijke expertise wil mijn raadspersoon niet doen omdat dit onbetaalbaar is. Wel kent deze iemand die een 'onpartijdige' expertise kan doen, daar heeft deze persoon eerder gebruik van gemaakt.
Maar ik las enkele maanden terug dat indien tegenpartij, die bij mij, en ook bij de raadspersoon van mij alle medewerking weigert, niet opdaagt de expertise niet onpartijdig is omdat tegenpartij niet aanwezig was.
Dus ik blijf aandringen op een plaatsbezoek en/of gerechtelijke expertise die onbetwistbaar is.
Hoe kan ik dit bekomen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luc6580
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 aug 2022 09:30

Meer dan 8 stopcontacten op 1 kring zijn bij een niet nieuwe installatie toegelaten.
In principe is een herkeuring noodzakelijk wanneer er ook maar iets aan de installatie gewijzigd wordt.
zie:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... KO8V05CLg4

Ik heb er wel de keurder van vincotte moeten op wijzen dat dit op hun eigen site stond; hij wist het niet

GeertVB
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 aug 2022 10:59

De installatie heb ik volledig nieuw gedaan bij de renovatie in het jaar 2006. Het huis is gebouwd in het jaar 1957, de stroomdraden waren 1,5mm² en katoenomvlochten. Alles is nieuw. + de garantievoorwaarden. Er waren 6 stopcontacten in de berging, daarop 8 kringen en twee bijkomende stopcontacten + een beveiligd voorzetrolluik. De stroomdraad van de dubbele verandazonwering (716cm breed) is doorgeknipt en moet zonder onderbreking van punt A naar punt B lopen wat niet langer het geval is. In kabelklemmetjes zijn de draden geduwd, daar een kous over en terug in de kabengoot die bij de plaatsing van de zonwering wel voorzien werd door een andere schrijnwerker/dakwerker.

Samengevat:
Knip en plakwerk van stroomdraden op volledig nieuwe stroomnet.
Negeren van degarantievoorwaarden van de fabrikant.
Extra stopcontacten.
Als jij Iemand kent die dit goed keurt blijft de brandverzekering een probleem. Ook als het huis van de buur afbrand en het mijne beschadigd/afgebrand word als gevolg.
Dit is slechts een deel van het dossier, er zijn andere fouten en lelijk afgewerkte zaken die de topic slechts zouden vervuilen.
Daarom wil ik een plaatsbezoek van een rechter en/of een gerechtelijke expertise bekomen waar niemand omheen kan dansen.

Reclame

lukasi
Berichten: 1144

#4 , 05 aug 2022 11:02

Uw uitleg is moeilijk te begrijpen en te volgen , misschien kun je beter alle belangrijke punten oplijsten ?
Ik probeer.

Ik vind geen antwoord op de vraag welke fouten zijn er gebeurd bij de plaatsing van de veranda ?
- Bouten die te kort zijn .... is geen aanleiding tot afkeuren van het totale werk, is op simpele wijze op te lossen.
- Het aansluiten van een elektrisch circuit op een bestaand circuit is toegelaten op voorwaarde dat dit volgens de laatste regelgeving van Arei heeft plaatsgevonden.
- U hebt wel de verplichting om alle informatie door te geven, als u nalaat om het stroomschema door te geven bent u daar zelf verantwoordelijk voor.
-Ik zie niet wat u wil bedoelen met de gevraagde 2 extra stopcontacten, zijn deze nu wel of niet geplaatst? Is dit schriftelijk genoteerd op de bestelbon aka aannemingscontract ?
- Als ik me niet vergis is het aantal aftakpunten voor stopcontacten niet meer van toepassing in de laatste arei. Opgelet het is wel zo dat een dubbel of zelfs 4 dubbel stopcontacten aangezien wordt als 1 aftakpunt. Aantal aftakpunten is dus niet hetzelfde als het aantal stopcontacten.
- Sowieso moet je voor plaatsing van zonnepanelen een herkeuring vragen.
- Een verandabouwer is niet bevoegd om een aansluiting te verzorgen in een zekeringskast, of hij zou gediplomeerd moeten zijn voor elektrische installatie. Het aansluiten van elektrische toestellen niet horende tot een aannemingscontract is niet verplicht.
- verzekering zal dan moeten bewijzen dat de aansluiting niet conform arei was en zal moeten aantonen dat DIE aansluiting de enige oorzaak is van brand. Twijfelachtig.
- airco is geplaatst door de verandabouwer ?

- laat nu net die andere klachten wel bepalend zijn voor een algemeen beeld van de fouten die door de verandaplaatser zijn gebeurd, want nu zie ik heel weinig kans om je gelijk te halen bij de rechtbank. Het bewijs is trouwens geleverd door de uitspraak.
Ik zie aan de hand van de meegedeelde informatie ook geen enkele aanleiding waarom de vrederechter ter plaatse moet afstappen .

Een gerechtelijke ontegensprekelijke expertise is onbetaalbaar. ???Als je de zaak voor een vredegerecht brengt wil dit zeggen dat het discuteerbaar bedrag kleiner is dan 3500€ (of was het 5000€)
Een ontegensprekelijke expertise bestaat niet. Ofwel stelt u eenzijdig een technisch expert aan die U technisch bijstaat in deze zaak en dit in begrijpelijk taal verwoord naar uw advocaat. Hij is degene die ook via zijn verslag zijn bevindingen zal meedelen en zijn conclusies die uw advocaat dan weer op zijn beurt in de rechtszaak naar voren brengt. De tegenpartij is gerechtig om voor zichzelf ook een technisch raadsman aan te stellen. U beide betaalt respectievelijk de erelonen voor deze technisch expert.

Het is aan de rechtbank om op vraag van een van de partijen een gerechtsdeskundige aan te stellen die ter plaatse alles zal schouwen, de analyse en conclusies van de technische experten en de wederzijdse advocaten zal ontvangen en in opdracht van de rechtbank zijn eindconclusies over het technische luik van de zaak zal overhandigen aan de rechtbank.

De verliezende partij kan veroordeelt worden tot de betaling van de gerechtsdeskundige. De provisie van de deze gerechtsdeskundige wordt meestal gedragen door de eisende partij voor een gerechtsdeskundige aan te stellen.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 05 aug 2022 15:05

Gerechtelijke expertise bekomt u enkel doordat u of tegenpartij dat vraagt aan de rechtbank, of de rechtbank uit zichzelf beslist er een te laten uitvoeren - op kosten verliezende partij.

GeertVB
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 aug 2022 15:54

@Inazuma
Dank u voor het antwoord op de enige vraag die ik stelde.

@lukasi
- Die bouten worden omschreven als 'onherstelbare fouten' omdat ze niet meer bereikbaar zijn. Alles moet toe de grond, tot de laatste schroef worden afgebroken en de pergolapoten moeten gedemonteerd = losgemaakt van de terrasvloer.
Daarom worden ze voorgemonteerd door de fabrikant.
Wegens een wetswijziging in het jaar 2016 is niet meer de fabrikant maar de officiele installateur verantwoordelijk omdat die de plaatsing doet en dit moet controlleren.
-Niet volgens die regels aangesloten en niet volgens de richtlijnen fabrikant zie die garantievoorwaarden waar ik naar verwijs in de opener. Dit staat er wel degelijk als je juist leest.
-De informatie waarnaar u verwijst is onnodig zie de garantievoorwaarden fabrikant, zoals in vorig punt. Dit staat in mijn vorige berichten vermeld u hoeft dit niet terug te vragen maar moet leren twee maal te lezen wat mensen schrijven en pas dan in uw (digitale) pen te kruipen. Ik heb een tegenvraag voor jou gezien je blijkbaar uitgebreide kennis over dir punt waar u zelf over begint. Mag een instalateur zo maar bestaande stroomdraden doorknippen zonder de differentieel af te zetten en waarschijnlijk zelfs zonder te weten waar die stroomdraad in die kabelgoot vertrekt cq heen gaat?
-In bericht drie (3) heb ik opgeteld wat er allemaal op de stroomkring terecht komt door het knippen van die stroomdraad hierboven vermeld. De twee bijkomende stopkontakten staan er bij dus duidelijk ook geplaatst en ter uwer info ook in offerte en factuur vermeld.
-Op het schema door een professional getekend werden inderdaad de dubbele (zo je wil domino stopconacten) als 1 stopkontact geteld, maar dit is dus irrelevant gezien opnieuw de garantievoorwaarde fabrikant.
Het is net deze garantievoorwaarde die door de vrederechter zelfs niet bekenen werd.
-Voor de bijkomende schakelaar op het electrisch bord, vereist door de pergola fabrikant (zie garantievoorwaarden fabrikant) moet ik al een herkeuring aanvragen. Voor de in januari 2021 geplaatste airco systemen (twee schakelaars op het electrische bord) moet ik ook herkeuring vragen maar deze is nu dus onmogelijk door de misstanden hierboven vermeld.
Bij twee airco installateurs stond er op de offerte vermeld dat ik afzonderlijk een electricien moest nemen, de bijkomende kost werd er vermeld. Gezien de garantievoorwaarden fabrikant zijnde bjkomende schakelaar, was het dan niet verplicht aan de verandabouwer om deze bijkomende kosten te vermelden in de offerte of was dat een extraatje die de airco installateurs beide zo maar deden uit liefdadigheid?
-Verzekeringen hun enige taak is zoeken hoe onder vergoeding uit te komen, getuige het oordeel van de vrederechter over de expertise die ik kon losweken bij mijn makelaar.
-Airco is geplaatst door een betere firma. Zij voorzagen de kabelgoot en schakelaars op het bord. 2 andere noteerden de bijkomende kosten voor het nemen van een electricien bij de ene en voor het nemen van een enectricien en een dakwerker bij de andere. De overige twee zouden gewoon aansluiten op aanwezige stopcontacten. Achteraan of met een stekker.

De vrederechter werd er door de tegenpartij bijgehaald vanwege de soecht geplaatste binnenzonwering.
Daarvan was het bedrag lager. Wij, de raadspersoon, mijn vrouw en ik zelf hebben de rest van twee jaar voor de binnenzonwering er bij gehaald.
Ik zal dan onmiddelijk een gerechtsdeskundige vragen wanneer de zaak voor komt.

lukasi
Berichten: 1144

#7 , 05 aug 2022 18:24

Beste,
het is helemaal niet nodig om op mij te schieten, je zou beter op jezelf schieten omdat je eerste bericht zeer onduidelijk opgesteld was. Als je met die redenering naar de rechtbank stapt dan geeft de rechter je voor duidelijkheid en informatie een dikke nul.
Oja dat is gebeurd, je bent in het ongelijk gesteld.
Veel succes bij je technisch raadsman en advocaat om deze kluwen toch duidelijk en accuraat over te brengen.

Je reactie van schieten op de boodschapper ... ik laat mijn kop niet afhakken omdat ik je wijs op enkele onvolledigheden in je betoog of moet ik schrijven klaagzang?
Ik wens je daarom veel succes maar mijn hulp is voor jou niet nodig.

GeertVB
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 aug 2022 12:46

Ik heb nooit gezegd dat ik het hele dossier, waarvan hier slechts 1/3de vaag is toegelicht wou bespreken, de titel van de topic is duidelijk.
"Hoe bekom ik een (dure) gerechtelijke expertise?"

Voor advies en opstellen + neerlegging dossier betaal ik reeds een raadspersoon, wat is het nut om dat hier nog eens te doen?
Als ik wens dat de hele mensheid deelt schrijf ik nog eens een boek over het hele renovatieproject.
Ik heb een vraag gesteld en deze werd beantwoord, ik zie niet waarom je de topic vervuilt met vragen waarop de helft van de antwoorden duidelijk in de opener staan.
Waarom wil je detail weten?
Ben je zelf schrijnwerker en verwikkeld in onfrisse zaken?

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 08 aug 2022 15:50

En TS blijft maar schieten op mensen die hem willen helpen, terwijl hijzelf in zijn openingspost zeer onduidelijk heeft gecommuniceerd. En dan is hij kwaad dat mensen hem bijkomende vragen stellen, hetgeen toch volkomen normaal is. Dergelijke mensen verdienen hier niet eens een antwoord te krijgen.

Kali
Berichten: 762

#10 , 08 aug 2022 16:09

Voor advies en opstellen + neerlegging dossier betaal ik reeds een raadspersoon, wat is het nut om dat hier nog eens te doen?
Dan kan uw raadsman hier toch zonder problemen op antwoorden?

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 08 aug 2022 19:40


Dan kan uw raadsman hier toch zonder problemen op antwoorden?
Maar dat kost TS dan weer geld.

Terug naar “Aanneming”