vernieuwd roofingdak lekt 6,5jaar na plaatsing

koen999
Topic Starter
Berichten: 730

vernieuwd roofingdak lekt 6,5jaar na plaatsing

#1 , 24 jul 2022 11:41

ik liet begin 2016 een plat dak vernieuwen (nieuwe osb platen + roofing) ten bedrage van 4550 euro en het lekt sinds april dit jaar .
ik stuurde de firma die de werken uitvoerde al verschillende emails met de vraag om het te komen herstellen, zonder enige reactie

mijn vraag is of dit onder de Garantie valt gezien het nog geen tien jaar geleden is dat ze de werken uitvoerden?
door het lekken zit ik met schimmel in de ondergelegen woonruimte en loskomend plakselwerk in de gang
Kan ik de herstelling hiervan ook op de firma verhalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 24 jul 2022 12:31

Wie zegt dat dakwerker verantwoordelijk is? Heeft iemand dat vastgesteld?
Mogelijks werd er op dat dak gelopen. 1 x overlopen met de huidige hitte, met schoenen met harde zolen is al voldoende om een gat in de roofing te krijgen.
Heb je verzekering al gecontacteerd? Zij kunnen onafhankelijk de oorzaak aangeven, en met dat verslag kan je dan dakwerken aangetekend in gebreke stellen, en bij geen reactie naar de VR trekken.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 24 jul 2022 22:02

Heeft de dakwerker contractueel 10 jaar waarborg gegeven? De 10 jarige “garantie” is enkel wettelijk van toepassing bij nieuwbouw en beperkt zich tot gebreken die de stabiliteit van het gebouw betreffen. Waterinsijpeling wordt bij de 10 jarige aansprakelijkheid meestal aanvaard als gebrek die de stabiliteit betreft. Hier betreft het evenwel een contractuele garantie die veel korter kan zijn (bv 2 jaar)

Kijk dus eerst je offerte/overeenkomst na.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 25 jul 2022 12:10

De tienjarige aansprakelijkheid, zoals de regel officieel heet, is enkel van toepassing op grote bouwwerken en renovatieprojecten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de renovatie van een dak. Bovendien moeten de gebreken de fundamentele stabiliteit van het gebouw of één van de hoofdelementen van het gebouw in het gedrang brengen.

Voorbeelden van zulke ernstige gebreken:

Het aantasten van de fundamenten van een gebouw
Een zwakke betonnen vloer
Grote barsten in de muur
Watersijpeling via het dak
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Thomas_A
Berichten: 2302
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 jul 2022 16:32

Als er een fout zou gemaakt zijn bij het aanbrengen van de bitumen, is de kans groot dat een lek veel sneller zou opgetreden zijn.

Kan er achteraf een beschadiging gebeurd zijn, bv. bij betreden? Of bij andere werken zoals het leggen van zonnepanelen?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 25 jul 2022 18:10

Zoals ik zelf al aanhaalde. Bij het huidige weder blijf je van een dak gewoon af.

Terug naar “Aanneming”