aangetekende brief vertraging te vroeg gestuurd

JMG
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

aangetekende brief vertraging te vroeg gestuurd

#1 , 11 jul 2022 12:04

Ik heb een aangetekende brief gestuurd naar Naam verwijderd - JurecaBE - moderator om hun in gebreke te stellen wegen vertraging voor de voorlopige oplevering van mijn appartement. Ze hebben terug gestuurd dat ze nog niet te laat waren. Weken later heb ik per email hun berekening gekregen. Die was ook nog foutief. Ik heb ook gevraagd naar de periodes van overmacht . Dit hebben ze nooit gegeven.

In de akte staat er dus
<quote>
In voorkomend geval is de forfaitaire schadevergoeding slechts
verschuldigd voor de periode volgende op de aanmaning per aangetekend
schrijven die de Koper naar de Ontwikkelaar heeft verstuurd.
</quote>

Ik heb dus contact opgenomen met andere kopers en die hebben dus ook een aangetekende brief gestuurd met de ingebrekestelling.
In hun antwoord was er zowel de berekening van de werkbare dagen (nog steeds foutief) bijgevoegd, Er was ook een berekening (nogal ruim) van de overmacht en de verklaring dat ze nog niet op tijd waren, maar dat ze het op een latere datum zouden aanvaarden.

De relevante paragraaf in het antwoord is:
<quote>
Volgens de bepalingen in de overeenkomst zouden wij opnieuw aangeschreven moeten worden maar om deze administratieve omslachtigheid te vermijden, zullen wij vanaf bovenvermelde datum de vergoeding van <removed> euro per kalenderdag in rekening brengen
</quote>

Ik kan best begrijpen dat Naam verwijderd - JurecaBE - moderator boos op mij is omdat een 10 tal klanten een aangetekende brief hebben gestuurd.
Maar kunnen ze dit juridisch zomaar doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 11 jul 2022 13:23

Discussie gaat over wat volgens projectontwikkelaar "overmacht" was , en wat de "werkbare dagen" waren.
Maar ze geven blijkbaar al toe dat ze te laat gaan opleveren ...


Als jullie het daar niet mee eens zal, zal het finaal aan de rechter zijn ... jàren later ... om een beslissing te vellen over wie juist rekende en wat meetelde "als overmacht".

JMG
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 jul 2022 16:02

Het probleem is niet de overmacht. De bouwpromotor heeft een berekening van overmacht gemaakt voor de klanten die hij aanvaardt heeft. Die berekening zou ik kunnen aanvaarden.
De promotor heeft ook iets te royaal/ruim/foutief gerekend met de vriesdagen. Dit is eigenlijk niet van belang hier. Dit gaat enkel op tafel komen bij een eventuele rechtzaak

Het issue hier is dat sommige mensen een vergoeding gaan krijgen, terwijl ik er geen ga krijgen omdat ik mijn aangetekende brief te vroeg heb gestuurd.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 11 jul 2022 19:32

Het issue hier is dat sommige mensen een vergoeding gaan krijgen, terwijl ik er geen ga krijgen omdat ik mijn aangetekende brief te vroeg heb gestuurd.
Dan stuurt u er na verlopen van de dag die ze zelf aangeven waarop ze te laat zijn, nog eens een ingebrekestelling daarvoor, met vermelding dat ze de schadevergoeding voor te late oplevering vanaf die datum zelf aan andere kopers voorgesteld / meegedeeld hebben

JMG
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 jul 2022 10:29

Ik ga inderdaad dat wel proberen. het is wel al 3 weken geleden dat ze bij de andere verkopers toegezegd hebben. Ze hebben heel lang gewacht om de datum te bevestigen.

Ook die informatie komt wel niet via officiele weg bij me :).

Terug naar “Aanneming”