Advocaat laat niks meer van zich weten

Gert_D
Topic Starter
Berichten: 122
Juridisch actief: Nee

Advocaat laat niks meer van zich weten

#1 , 30 jun 2022 10:53

Goedemorgen,

wegens slecht en niet uitgevoerde werken aan de ramen en geen contact meer kunnen krijgen met de aannemer, had ik na een aangetekende ingebrekestelling te hebben verstuurd, een advocaat onder de arm genomen. Die had alle stukken opgevraagd, die ik hem ook bezorgd heb en vorige week maandag hadden we een eerste afspraak op zijn kantoor. Daar zei hij dat het er op aan ging komen om de aannemer zo snel mogelijk te dagvaarden en dat het wenselijk zou zijn om een deskundige te laten komen om een verslag te maken voor de rechtbank. Dit om, en ik citeer, de bal aan het rollen te brengen. Hij ging echter onmiddellijk verder dat dit verslag waarschijnlijk door de tegenpartij van tafel geveegd ging worden wegens niet onpartijdig en dat de rechtbank zelf een deskundige zal aanstellen. Hij schatte de kosten van die deskundige tussen de 500 en de 800€. Dit had ik ook verwacht.

Enkele dagen later kreeg ik mail met bijgevoegd de mail van de deskundige. Kostprijs: 2250€
Ik heb hem onmiddellijk laten weten dat we die kosten onmogelijk konden dragen. En sindsdien...niks meer. Ik zou hem de vraag willen stellen of het niet mogelijk is om ineens via de rechtbank een deskundige te vorderen, maar ik krijg dus de kans niet om mijn vraag te stellen. Op mijn mails met de vraag om even contact op te nemen, krijg ik geen antwoord. Ik heb ondertussen een viertal keer gebeld, en iedere keer krijg ik te horen dat ze hem gaan laten terugbellen, en iedere keer wordt dit niet gedaan. Ik weet niet wat ik moet doen nu. Mag ik zelf verdere actie ondernemen naar die aannemer door te dagvaarden? Bedank ik mijn advocaat voor bewezen diensten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 30 jun 2022 12:25

Uiteraard is het zelfs beter een deskundige door de rechtbank te laten aanstellen.
Ken natuurlijk niet het bedrag van de 'schade'


Het u een rechtsbijstandsverzekering (algemene verzekering ) die ook contractuele fouten dekt?


14 mei 2021Koen Geens gelooft erg in de rechtsbijstandsverzekering. Net zoals gezondheid is recht heel erg belangrijk voor mensen. Wie een verzekering heeft, is minder bang om juridisch advies te vragen. coronacrisis Digitalisering Justitie in transitie Koen Geens

Gert_D
Topic Starter
Berichten: 122
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 jun 2022 12:44

Uiteraard is het zelfs beter een deskundige door de rechtbank te laten aanstellen.
Ken natuurlijk niet het bedrag van de 'schade'


Het u een rechtsbijstandsverzekering (algemene verzekering ) die ook contractuele fouten dekt?




14 mei 2021Koen Geens gelooft erg in de rechtsbijstandsverzekering. Net zoals gezondheid is recht heel erg belangrijk voor mensen. Wie een verzekering heeft, is minder bang om juridisch advies te vragen. coronacrisis Digitalisering Justitie in transitie Koen Geens
Ik ken (nog) geen bedrag van de schade maar het zal in elk geval niet goedkoop worden en heel delicaat zijn. Ik had op aanraden van de advocaat getracht een aannemer te contacteren om te komen kijken en al een eerste gedacht van kosten te krijgen, maar van de 4 dat ik gecontacteerd heb, hebben er 3 niks meer laten weten. De 4de heeft gisteren laten weten dat een ramenplaatser 10 jaar aansprakelijk is voor zijn geleverde werk en wanneer zij aan onze ramen zouden komen sleutelen, zouden zij die verantwoordelijkheid over nemen. Daar stonden ze niet voor te springen zeiden ze.
We hebben een rechtsbijstand maar die komt niet tussen bij contractuele geschillen, dus alle kosten zijn voor ons zelf.
Ik weet nu niet hoe het verder moet. Als ik zelf actie zou ondernemen en de advocaat heeft alsnog zelf iets gedaan, doe ik misschien meer kwaad dan goed.

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 30 jun 2022 16:05

Bij dergelijke disputen zal de rechtbank ALTIJD een gerechtsdeskundige aanstellen, voorschot voor te schieten door de aanleggende partij en terug vorderbaar van tegenpartij (als zij verliest).
Totaal nutteloos dus een eigen expert vooraf een verslag te laten opmaken (zijn dubbele kosten)

Gert_D
Topic Starter
Berichten: 122
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 jun 2022 17:18

Bij dergelijke disputen zal de rechtbank ALTIJD een gerechtsdeskundige aanstellen, voorschot voor te schieten door de aanleggende partij en terug vorderbaar van tegenpartij (als zij verliest).
Totaal nutteloos dus een eigen expert vooraf een verslag te laten opmaken (zijn dubbele kosten)
Klopt het dat die kosten rond de 800€ zijn of is dat inderdaad 2200€?
Ik dacht dat de kosten van een deskundige via de rechtbank verdeeld werden over beide partijen?
Kan ik de aannemer zelf dagvaarden of moet ik alsnog wachten op de advocaat?

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 30 jun 2022 17:25

Hangt van feit en rechtbank af.
Meestal voor verliezer.

Gert_D
Topic Starter
Berichten: 122
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 jun 2022 18:49

Hangt van feit en rechtbank af.
Meestal voor verliezer.
Aangezien er in hun algemene voorwaarden geen wederkerigheid is, wil ik die zelf toepassen door hetzelfde bedrag van hen te eisen als zij van mij eisen bij niet-naleving van het contract. Dit bedraagt minstens 30% van het factuurbedrag.
Het geld dat ik betaald heb voor de werken die niet en slecht zijn uitgevoerd, wil ik ook terug. Dan gaan we in totaal over de 8000€. Ik dacht dat het vredegerecht maar tot 4000€ bevoegd was. Dus wordt dit dan rechtbank van eerste aanleg?

Kali
Berichten: 762

#8 , 30 jun 2022 20:46

1. De meest gerede partij moet deskundige betalen vooraf (partij die deskundige nodig heeft, u dus)
2. Deskundige is 2.500-10.000€; 2.500 € is aan de lage kant
3. U dient de uw vordering aannemelijk te maken, maw verslag van een eigen deskundige is daarvoor nuttig om aannemelijk te maken dat aannemer schade heeft veroorzaakt.
4. Indien u schade geen 15.000€ bedraagt dan geven wij een negatief advies en beginnen er niet aan… want de kansen dat je uit de kosten komt zijn klein

Gert_D
Topic Starter
Berichten: 122
Juridisch actief: Nee

#9 , 30 jun 2022 21:40

1. De meest gerede partij moet deskundige betalen vooraf (partij die deskundige nodig heeft, u dus)
2. Deskundige is 2.500-10.000€; 2.500 € is aan de lage kant
3. U dient de uw vordering aannemelijk te maken, maw verslag van een eigen deskundige is daarvoor nuttig om aannemelijk te maken dat aannemer schade heeft veroorzaakt.
4. Indien u schade geen 15.000€ bedraagt dan geven wij een negatief advies en beginnen er niet aan… want de kansen dat je uit de kosten komt zijn klein
Dus een slecht geplaatst schuifraam met een dorpel die niet in de mortel ligt en zonder waterkering + al de rest dat ze uitgestoken hebben, moet ik laten passeren? Ja hallo :shock: :(

Kali
Berichten: 762

#10 , 30 jun 2022 23:05

U moet dat niet laten passeren, maar besef dat u snel met advocaats en expertisekosten aan dat bedrag zal zitten… en er geen garantie is dat bvb aannemer intussen niet failliet gaat e.d.

Gert_D
Topic Starter
Berichten: 122
Juridisch actief: Nee

#11 , 01 jul 2022 14:13

U moet dat niet laten passeren, maar besef dat u snel met advocaats en expertisekosten aan dat bedrag zal zitten… en er geen garantie is dat bvb aannemer intussen niet failliet gaat e.d.
Dat is net de reden dat onze advocaat zei dat het er ging op aan komen om de aannemer zo snel mogelijk te dagvaarden. Maar nu laat hij zelf anderhalve week passeren zonder nog iets te laten weten. Ik weet dus ook niet wat er al dan niet gebeurd is.
Is dit normaal in de advocatenwereld?

Kali
Berichten: 762

#12 , 01 jul 2022 14:38

Sedert vandaag is de gerechtelijke vakantie gestart en worden er tot 1 september geen nieuwe zaken meer ingeleid behoudens in kortgeding …

Een advocaat is geen cola machine, een dagvaarding is niet op 5 mins opgesteld

Franciscus
Berichten: 38583

#13 , 02 jul 2022 17:21

Moet juridisch volledig correct zijn zodat tegenpartij al zeker geen prcedurefouten kan inroepen.
Daarom misschien inderdaad toch beter om een onafhankelijke architect of ingenieur een schadebestek te laten opmaken.

cesto
Berichten: 324

#14 , 09 jul 2022 10:31

Dat is net de reden dat onze advocaat zei dat het er ging op aan komen om de aannemer zo snel mogelijk te dagvaarden. Maar nu laat hij zelf anderhalve week passeren zonder nog iets te laten weten. Ik weet dus ook niet wat er al dan niet gebeurd is.
Is dit normaal in de advocatenwereld?
Zo snel mogelijk dagvaarden is geen enkele garantie van succes als die aannemer al een faillissement beoogt. Een gerechtelijke procedure zou immers jaren duren.
Hoeveel bedraagt de schade (= de waarde van de betwiste werken)? Gaat het enkel om dat schuifraam of is er verder iets anders? Heb je de eindfactuur al betaald?

Terug naar “Aanneming”