Compensatie voor verbreking van offerteakkoord

Claire50
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Compensatie voor verbreking van offerteakkoord

#1 , 28 jun 2022 08:57

Beste

Februari 22 vroeg ik dakwerker om offerte op te maken voor stormschadeherstelling aan mijn dak,
Vervangen van 6 leien,
Maanden later en na veel emails ( zonder reactie) ontving ik dan toch op 5 mei een offerte voor
900 Eur
,
De aannemer drong erop aan om snel voor akkoord te tekenen, zoniet zou ik nog maanden
Moeten wachten
Nog weken gewacht tot aannemer me dan toch een "voorlopige misschien" datum gaf,
Ik werd het lange wachten beu en ook omdat ik vochtinsijpeling vreesde vroeg ik familie om me te helpen
Ik verwittigde aannemer dat ik klus zelf ging klaren en dat ik dus niet meer op zijn diensten zou beroep doen
Plotsklaps had hij wel tijd om te bellen en me te informeren dat dit me geld zou kosten,
Tekenen van offerte is bindend ( wat ik achteraf bekeken ook besefte maar ik had aannemer al geinformeerd )
Vorige week ontving ik aangetekend schrijven van zijn advokaat,
Tegen 7 juli moet ik eur 900 betalen als schadevergoeding
Wat ik niet ga doen want schade heeft aannemer helemaal niet opgelopen
Kan ik met dit dossier naar het vredegerecht?
Iemand een idee?
Bedankt

V

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 28 jun 2022 10:55

Wat zeggen zijn algemene voorwaarden over schadevergoedingen? 30% of zo is courant. 100% lijkt mij overdreven.

Je brandverzekering zal je die 900€ uitbetalen (na afhouding franchise en excl btw) ook als je zelf het werk deed. Alhier ook stormschade gehad, dak met hulp zelf hersteld, boom zelf geruimd na interventie brandweer die m van t dak gehaald heeft en (nog zelf te doen) herbehangen. verzekering heeft zonder discussie het verwijderen van de boom, dakherstelling en herbehangen betaald. Voor boom en dak had ik offertes, voor herbehangen is m n schatting geaccepteerd geweest.

lukasi
Berichten: 1139

#3 , 28 jun 2022 12:12

U hebt eenzijdig het aannemingscontract verbroken.
U mag dit doen, staat zo in de wetgeving , maar u bent gehouden om een schadevergoeding te betalen voor winstderving.
Dat het volle bedrag wordt opgeëist is niet gangbaar. 10-30 % wordt door de rechtbank aanvaard.

Eigenlijk had u best aan de aannemer een aangetekend schrijven gericht waar u verwees naar datum gunning opdracht en de lange termijn van wachten ( u was waarschijnlijk niet de enigste met stormschade ) en had je beter geschreven dat indien de werken niet waren afgerond tegen ... ik zeg maar iets 15 augustus dat u dan de werken door HEM als verbroken zou worden beschouwd.

Nu heb je veel kans dat je sowieso iets moet betalen .
Ik zou dus het voorstel doen van 15% op 900€ te betalen tot slot van alle rekeningen.
Echter met een advocaat al achter de hand , denk ik niet dat ze tevreden gaan zijn met 15%.

Reclame

Claire50
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 jun 2022 15:13

Onderwerpen samengevoegd - JurecaBE - moderator


Hallo

Zou ik het volgend dossier voor een vrederechter kunnen brengen?

Ik tekende na maanden wachten op offerte, een voorstel om voor 900 eur
6 leien op mijn dak(door stormschade) te laten herstellen
Ik wachtte terug weken vooraleer , na mijn lang en herhaaldelijk aandringen , de aannemer een vage ongeveer Datum kon geven dat hij de werken misschien zou kunnen doen
Het lange wachten beu, en ook omdat risico van vochtinsijpeling te groot werd, liet ik herstelling
Met hulp van familie herstellen,
Ik informeerde aannemer per email, nog geen 5 minuten nadien kreeg ik telefoon dat dit kontraktbreuk
Was en dit me geld zou kosten
Enkele dagen geleden ontving ik van zijn advokaat aangetekend schrijven met het dringend
Verzoek om tegen 9 juli 22 , de som van 900 eur te storten, als schadevergoeding,
Dit is het volledige bedrag van de werken,
Ik weet ook wel dat een voor akkoord getekende offerte bindend is maar ik heb dat, jammer genoeg, te laat beseft,
Maar 900 eur ?
Hij heeft toch geen verlies geleden?
.
Iemand ervaring met dergelijke problemen?

Bedankt

V.

lukasi
Berichten: 1139

#5 , 28 jun 2022 15:17

Antwoordend op uw vraag : hij heeft wel schade geleden en dat moet vergoed worden

Claire50
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 jun 2022 15:19

Bedankt ,
In zijn offerte stond helemaal niets over compensatie
Ingeval van verbrekeing van kontrakt

Claire50
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 jun 2022 15:21

Welke schade...

lukasi
Berichten: 1139

#8 , 28 jun 2022 16:37

Moet er niet instaan.
De wet voorziet dat je door het eenzijdige verbreken van een aannemingscontract de aannemer een schadevergoeding of compensatie of schadeloosstelling moet betalen.

Wet artikel 1794 BW De opdrachtgever kan de aanneming tegen vaste prijs door zijn enkele wil verbreken, ook al is het werk reeds begonnen, mits hij de aannemer schadeloos stelt voor al zijn uitgaven, al zijn arbeid, en alles wat hij bij die aanneming had kunnen winnen.

Doe hem een redelijk voorstel om hier uit te geraken.

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 jun 2022 18:34

Vraag voor offerte in februari, offerte ontvangen in mei.

Op basis daarvan kon je al nagaan dat het geen rappe is. Dan toch tekenen zonder harde garanties was een risico.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#10 , 28 jun 2022 18:48

Beste

https://economie.fgov.be/nl/themas/onli ... derechters

Ik zou aangetekend antwoorden met uw argumenten en een voorstel doen om een beperkt bedrag (vb 150 euro) forfaitair te betalen als verbrekingsvergoeding.
En vermelden dat u bij ontstentenis van akkoord een procedure bij de Vrederechter zal inleiden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#11 , 28 jun 2022 22:56

Waarom opent u een nieuw topic?
Ga verder in https://juridischforum.be/viewtopic.php?f=37&t=138694
Een beetje de gewoonte helaas. Indien men niet onvoorwaardelijk gelijk krijgt, een nieuw topic openen met dezelfde vraag.

Als de TS liever hoort dat men vast en zeker gelijk heeft en de tegenpartij schandalig bezig is, wil ik dat gerust zeggen hoor. Eender wat waar men blij van wordt.

Alleen ga je daar voor een rechtbank niks mee kunnen beginnen.

Sirkii
Berichten: 5396

#12 , 29 jun 2022 11:56

Beste

https://economie.fgov.be/nl/themas/onli ... derechters

Ik zou aangetekend antwoorden met uw argumenten en een voorstel doen om een beperkt bedrag (vb 150 euro) forfaitair te betalen als verbrekingsvergoeding.
En vermelden dat u bij ontstentenis van akkoord een procedure bij de Vrederechter zal inleiden.
Leg de bal in zijn kamp: betaal een correcte verbrekingsvergoeding en betwist per AS de rest van het factuurbedrag. Het is dan aan hem om de procedure op te starten als hij toch de 900€ wil. Het zou mij sterk verwonderen dat de vrederechter hem gelijk geeft

Terug naar “Aanneming”