Electriciteitskeuring en afwerking

Scorpio
Topic Starter
Berichten: 242

Electriciteitskeuring en afwerking

#1 , 13 jun 2022 12:33

Ik heb in mijn huis deels nieuwe electriciteit / domotica laten leggen (betaald), maar had geen budget meer voor verdere werken. Een bevriende electricien had al de nodige stopcontacten geplaatst. Ik heb een electriciteitskeuring voor verkoop gevraagd. Mijn electricien zegt dat die afgekeurd zal worden. Ik zeg geen probleem, ik moet gewoon die keuring hebben. Ik vraag ook het plan. Hij wil het plan niet geven, enkel tijdens de keuring... Nu heb ik afwerking gevraagd, omdat ik wil verhuren. En dat indien hij de werken niet wenst / kan doen, hij mij de bestaande plannen moet geven voor de nieuwe electricien. Weer geen antwoord. Wat kan ik doen? Wat zijn mijn rechten? Kan ik ergens aanklacht indienen? Dank voor advies!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#2 , 13 jun 2022 13:47

Ik heb zo'n beetje de indruk dat er iets meer speelt dan wat hier vermeld werd.

Een is wel beetje werk aan, maar ik zou toch maar een nieuw plan vragen, aan een andere elektrieker.

Op die manier is dit opgelost met de minste stress en zever.

Scorpio
Topic Starter
Berichten: 242

#3 , 13 jun 2022 14:12

Wat zou er meer spelen dan ik vermeld? Electriciteitswerken gedaan. Factuur betaald. Ik vraag maanden later electrciteitskeuring, hij zegt nee omdat de electrcitieit nog niet in orde is. Ik zeg geen probleem dat ik een afkeurend attest krijg, ik heb het wel nodig. Nu vraag ik om de rest van de werken te doen, indien hij niet kan, me het plan te geven. Hoe moet een nieuwe electricien hier beginnen als hij niet weet wat die man heeft gedaan?? Er is een domotica installatie... Met een videophone voor deurbel die de helft van de tijd maar correct werkt, maar daar zie ik hem ook niet voor, en de uitleg wil hij niet geven. Dus wie is er in fout??? ik heb meer dan €6000 betaald. Dit is werk dat eind 2020 begin 2021 is gedaan. Vertel me niet dat die man het recht heeft me te laten zitten zonder enig electriciteitsplan of garantie op de werken die hij heeft gedaan.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 13 jun 2022 15:17

Was het een aanneming in regie (tijd/materiaal) ? Zoja dan zal hij de uren nodig om het plan te tekenen willen factureren. Voorts kan elke (vak)man die plannen tekenen. Moeilijk is dat niet.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 13 jun 2022 16:00

Moet je nog een deel van de werken betalen? Dan kan je die inhouden tot aan de keuring . Laat hem dat wel weten via AS.

Scorpio
Topic Starter
Berichten: 242

#6 , 13 jun 2022 21:49

Nogmaals: absoluut alles is betaald. Ik heb de prijsofferte terug opgezocht, en daar staat in:
Schakelmateriaal is niko original créme of wit
*Kelder/buiten is niko opbouw/inbouw spatwaterdicht
*Aansluitingen van energieleveranciers zijn niet inbegrepen
*Min of meer werken worden verrekend aan eenheidsprijzen
*Lichtarmaturen zijn niet in de prijs inbegrepen
*Verlichting aangekocht door de klant word steeds in regie
geplaatst!
*Bestaand plakwerk word niet gerepareerd.
*Betalingsvoorwaarden: 50% na plaatsen buizennet
30% na afwerking
20% na keuring en dossier

Dus dat laatste na keuring en dossier, dat betekent dat ik bedot ben? Ik heb al betaald voor de keuring, maar ze nog niet gekregen? Nogmaals graag: wat kan ik doen om hem onder druk te zetten, kan ik ergens klacht indienen? Ik vraag hier nu al 6 maanden om!!! De laatste factuur is al een jaar geleden betaald.

mbbs1024
Berichten: 474

#7 , 14 jun 2022 00:40

Het is me niet duidelijk wat er nu wel of niet overeengekomen en gefactureerd en betaald is.
In de eerste post staat dat je de werken gestopt hebt bij gebrek aan budget,
wat volgens mij dan inhoud dat je ook het gedeelte afwerking gedeeltelijk en het gedeelte keuring en dossier geannuleerd hebt, en het is net in dat gedeelte dat het schema zal geproduceerd worden.

Een andere mogelijkheid is dat de elektricien het dossier niet wil afleveren, omdat de afgeleverde installatie, wegens niet afgewerkt, niet conform is met de regels, en op bepaalde punten misschien zelfs een gevaar zou kunnen vormen.
Diegene die het dossier opmaakt, moet daar ook verplicht zijn gegevens opzetten, en kan ook financieel verantwoordelijk gesteld worden, als er iets met de installatie misgaat.
Door de werken halverwege stop te zetten, zet je mogelijk de elektricien in een positie waarbij hij mogelijk een schadeclaim zou kunnen krijgen bij problemen met de installatie, terwijl hij niet de kans gekregen heeft om die deugdelijk af te werken.

Scorpio
Topic Starter
Berichten: 242

#8 , 14 jun 2022 09:46

Het bestek was enkel voor de werken die hij gedaan heeft. Hij heeft alles gedaan op de offerte en alles is betaald. Hij heeft nog extra werken (verlichting) gedaan, dat is ook betaald. Op de verdiepen waren al voordien stopcontacten gelegd door een bevriende electricien (die ver weg woont, en voor een groot bedrijf werkt). Dit heb ik allemaal in mijn originele post gezet. Er moet daar enkel nog verlichting gedaan worden. De huidige electricien was hier van op de hoogte bij de start. Dat er enkel budget was voor mijn werkruimte en voorlopig niet voor het verdiep. Dan had hij moeten zeggen vanaf de start dat de keuring niet gedaan kon worden zonder dat de werken op het verdiep gedaan zou worden. En had hij dat ook niet mogen aanrekenen in zijn offerte... Ik heb er wel voor betaald! Nu heb ik het budget om de afwerking te doen, en antwoord hij niet. Dus nogmaals:
Wat zijn mijn rechten????? Kan ik kacht indienen tegen hem? Graag iemand antwoord hier op. Ik denk dat ik ondertussen wel herhaaldelijk de situtatie heb uitgelegd.
Ik kan me moeilijk indenken dat hij me laat zitten zonder electriciteitsplan (domotica) om aan een nieuwe electricien te geven. En ik wil uiteraard terugbetaling van wat hij niet heeft gedaan. Verder ivm verantwoordelijkheid, hij is enkel verantwoordelijk voor de werken die hij heeft gedaan. Een huis dat te koop staat moet een keuring hebben, of die goed is of niet, maakt niet uit. Waarom zou hij verantwoordelijk zijn voor de rest van het huis??

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 14 jun 2022 12:40

Als je zeker zijt van uw zaak, stel hem dan aangetekend in gebreke, en meld daarin dat als de keuring niet binnen de 30 dagen wordt uitgevoerd, je de zaak aan de vrederechter zal voorleggen.

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#10 , 21 jun 2022 06:43

Inderdaad sowieso als eerste stap in gebreke stellen als je iets wil ondernemen.

Dossier hoort bij de zaken die hij volgens zijn offerte ging opleveren. Zie niet in waarom hij dat initieel niet afgeleverd heeft, of waarom je dit niet afgehouden hebt van laatste betaling tot die bezorgd werd.

Heel de discussie over verlichting, keuring en later afwerken heeft hier toch weinig mee te maken?

Luc6580
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

#11 , 21 jun 2022 11:00

Je kan altijd zelf een keuring aanvragen bij een keuringsorganisme.
Uiteraard weet je dan dat de installatie afgekeurd zal worden omdat de plannetjes er niet zijn.
Maar dan heb je een keuringspapier voor verkoop van het huis.

Terug naar “Aanneming”