Factuur niet volgens afspraak

Verbouwing
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Factuur niet volgens afspraak

#1 , 02 jun 2022 13:37

Begin november heb ik en mijn vriendin een woning aangekocht waarvan de elektriciteit niet conform was. Wij hebben een aannemer gezocht, en gevonden, die deze werken kon uitvoeren voor een maximum bedrag van 10.000,00 euro, maar wel een uur tarief zou aanrekenen van 37.50 euro, voor het geval het minder zou zijn dan 10.000,00 euro. Ondertussen heb ik een factuur mogen ontvangen, helaas tot mijn grote verbazing heeft hij mij 17.000,00 gefactureerd. Alle prijsafspraken waren mondeling, voor de start van de werken gebeurt, ook heb ik nooit een offerte ontvangen of getekend. Moet ik mij zorgen maken over dit factuur, dien ik hier best een advocaat voor te raadplegen, of wat kan ik hier aan doen?
alvast bedankt voor u reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 02 jun 2022 13:44

17000 € is echt wel een pittig bedrag om enkel elektriciteit conform te maken in een "gewone" woning.

Hebt u een speciale afwerking gevraagd of zo ? Is die factuur wat gedetailleerd ?

LeenW
Berichten: 12824

#3 , 02 jun 2022 13:49

Zonder afspraken op papier, staat u heel zwak om iets te bewijzen.

Reclame

Verbouwing
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 jun 2022 14:18

@ bosprocureur
De woning is ongeveer 150 vierkante meter, dus het is zeker en vast een normale gezinswoning. De afwerking is gebeurt met de goedkoopste afdekplaatjes die er zijn, om de prijs te drukken (was op mijn vraag), de factuur is inderdaad gedetailleerd, en het grootste deel van zijn factuur zijn werkuren (11.500,00 euro).
Helaas is er nog niet heel de woning voorzien van nieuwe elektriciteit, de keuken, berging en kelder zijn nog niet eens gestart. Ook is het zo dat de afwerking op niets lijkt, de vloer in de living is stuk door zijn toedoen, boven is er een gat in het plafond gemaakt door hem, wat ik niet wou (is gebeurt toen ik niet thuis was).

@LeenW
Het is mijn angst dat ik zwak sta zonder afspraken op papier, maar dit lijkt mij dan toch een mes dat aan 2 kanten snijd? Ook de aannemer heeft niets op papier. Ik mag hopen dat hij even zwak staat als mij, anders kan hij aanrekenen wat hij wilt?

LeenW
Berichten: 12824

#5 , 02 jun 2022 14:26

@LeenW
Het is mijn angst dat ik zwak sta zonder afspraken op papier, maar dit lijkt mij dan toch een mes dat aan 2 kanten snijd? Ook de aannemer heeft niets op papier. Ik mag hopen dat hij even zwak staat als mij, anders kan hij aanrekenen wat hij wilt?
Als u er onderling niet uitgeraakt, is het aan de rechter om te bepalen wat een correcte vergoeding is voor het werk van de aannemer. Probeer dus eerst tot een compromis te geraken, rekening houdend met de schade die hij veroorzaakt zou hebben.

Meeboohh
Berichten: 50

#6 , 02 jun 2022 14:27

11500 euro werkuren aan 37.5 euro/uur dat zou willen zeggen dat hij 38 werkdagen is beziggeweest bij jullie?

Verbouwing
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 jun 2022 14:53

@LeenW
Persoonlijk dacht ik aan proberen dit onderling op te lossen. Mijn inziens leek het correct een betaling te doen van zijn factuurbedrag minus opgemaakte offertes (door een andere aannemer uiteraard) van herstelling van de gelede schade minus mijn reeds betaalde voorschotten. Alleen heb ik geen idee of dit wettelijk mag / kan.

@Meeboohh
Hij heeft inderdaad lang gewerkt bij ons, maar gelet op de afspraak die er op voorhand was dat het maximum bedrag 10.000,00 zou bedragen, let ik er niet op hoelang hij er over doet. Indien hij er nog langer had over gedaan had ik ook niets gezegd, gezien er een forfait bedrag afgesproken was.

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 02 jun 2022 14:57

Bent u al goed begonnen, met de factuur aangetekend te protesteren, en voor te stellen om een bedrag, dat u niet betwist, alvast te betalen ?

Verbouwing
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 jun 2022 15:03

Neen, ik heb de factuur gisteren avond maar pas ontvangen, en hier was ik zodanig van verschoten dat ik even niet meer wist wat te doen. Alvast bedankt voor deze tip.

lukasi
Berichten: 1140

#10 , 02 jun 2022 17:34

Factuur aangetekend protesteren.
Probleem, je hebt geen enkel schriftelijk bewijs van dat maximum bedrag of van het uurloon of van ...

Ook alle verdere werken aangetekend stopzetten want hij ziet jou als geldezel.
Niet op rekenen dat het mes aan 2 kanten snijdt en zeker niet denken: ik betaal niks want hij kan niet bewijzen dat hij gewerkt heeft. Factuur is al een aantoonbaar bewijs dat er prestaties zijn geleverd ook werkbonnen of agenda uittreksel of zelfs dagdagelijkse parkeerbonnen of aanvraag borden.

Andere aannemer zoeken die wel met aannemingscontracten werkt.

Sowieso het niet betwiste bedrag al betalen maar hoe ga jij bewijzen dat 10.000 is afgesproken?
Ja meneer de rechter ,d at hebben we mondeling afgesproken ?
laat papier eens zien ?
Euuh

bosprocureur
Berichten: 6853

#11 , 02 jun 2022 20:11

Inderdaad, nu eerst de factuur protesteren, en hem detail vragen.

En je bent zeker niet kansloos.

Een hele tijd geleden iets dergelijks voorgehad, het was nog in BEF :) , begin jaren 90 dacht ik.
Toevallig ook een elektrieker , met wie ik al enkele keren gewoon in regie gewerkt had, en die toen goed werk geleverd had.
Voor in een volledig huis de elektriciteit volledig her aan te leggen, rekende we op maximum ong 300.000 Bef, een 7500 € dus.
Het werk bleef maar langer duren , mede door meer dan gewoon alcoholgebruik van hem en een medewerker.
Uiteindelijk kwam hij met een factuur van bijna 900.000 BEF (omgerekend een 22.000 €). Ik had op dat ogenblik al biina 300.000 BEF voorschotten betaald, en protesteerde zijn factuur.
Kort daarop kwam de betwisting terecht in zijn faillissement, en kreeg ik dagvaarding van de curator.

Een aangestelde gerechtsdeskundige, architect, aanvaardde het deel van de aangerekende materialen (onmogelijk alles te controleren zonder de boel af te breken), en aanvaardde voor de werktijden ongeveer de helft, samen een 500.000BEF of 12500 € .
Dat heb ik dan uiteindelijk geregeld.
Het heeft me dus veel gekost, maar toch lang niet wat hij als werktijden opgegeven had.
Bleek dat hij elke dag de camionette geladen heeft van 8u tot 9u15, om dan op de werf alle gerief en machines uit te laden, een koffie te nemen, en te werken tot de middagpauze. En dan omgekeerd vanaf 15u klaar maken om naar het magazijn te gaan, alles aangerekend tot 17u. Logisch dat het niet aanvaard werd door de expert.

Dus u kent een mogelijke uitweg. Succes !

wingman
Berichten: 220
Locatie: Vlaanderen

#12 , 03 jun 2022 17:55

Ik ben elektrieker en doe regelmatig aanpassingen aan elektrische installaties om deze comform te maken. Ben nu bezig met ALLES te vernieuwen in een twee slaapkamer appartement behalve de bekabeling (enkel hier en daar bijtrekken aarding) en de offerte bedraagt +/- 6000 euro aan een uurtarief van 45 euro. Dit is echt buitensporig veel of ik ben veel te goedkoop.
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#13 , 04 jun 2022 22:45

ik vind dit een zeer slecht voorbeeld van Bosprocreur. Nogal evident dat die 12500 een bedrag was waar de curator blij mee was. Die kiezen altijd eieren voor hun geld. Had het proces van de door u betwiste factuur onder normale omstandigheden gevoerd dan kon dat nog anders uitgedraaid zijn want tegenpartij was misschien niet akkoord. En uitladen/inladen/materiaal en zo ophalen zijn wel normale werkuren hoor zeker als er overeen gekomen is om te werken in regie. Misschien dat uw gerechtsdeskundige daar anders over denkt maar zoals ik zei het zal ook voor dit deel de curator een worst gewezen zijn die was al dik tevree met 12500 euro. Ook overmatig alcohol verbruik zal een rechtbank of curator worst wezen. Bovendien spreekt u van een gerechtsdeskundige. Als verliezende partij (u moest de factuur toch deels betalen) moest u ook die kosten betalen en die zijn niet mals. En ook de gerechtskosten me dunkt. ik denk da tu zelfs bijna aan het geprotesteerde factuur bedrag zit.
Persoonlijk denk ik dat we 1 veel te weinig elementen hebben om te oordelen. Wat zit er allemaal in die factuur vervat van TS. Waren er geen onvoorziene omstandigheden bvb veel door beton moeten voor leidingen verhoogd de prijzen enorm, enz enz enz. En een rechtbank zal ook niet zomaar oordelen over prijzen want exuberant is een zeer rekbaar begrip als het op prijzen en afrekeningen aan komt. En e ris geen enkel document of zo dat over prijzen spreekt maar zelfs in het protest van de factuur heeft TS bevestigt dat er wel degelijk werken zijn uitgevoerd. Nu ja ik hoop dat TS zijn les heeft geleerd maar ik denk dat het zal nog een zure appel worden .
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Terug naar “Aanneming”