Onvolledig en slecht uitgevoerde werken

Gert_D
Topic Starter
Berichten: 122
Juridisch actief: Nee

Onvolledig en slecht uitgevoerde werken

#1 , 12 mei 2022 11:48

Begin oktober vorig jaar ben ik met een firma in zee gegaan voor het plaatsen van 12 nieuwe ramen en een voordeur. De afspraak was plaatsen + afwerken. De werken zouden een goede week duren.
Oorspronkelijk hadden we een andere firma, maar die firma had ons gemeld dat ze met grote leveringsproblemen zaten en hadden ons aangeraden om een andere firma onder de arm te nemen. Ons voorschot dat we betaald hadden, hebben we ook meteen terug gekregen.
Aangezien ik de nieuwe ramen erin wou hebben voor de winter begon, moest alles dus snel gaan.
De nieuwe firma vroeg, wanneer ze de ramen ook moesten plaatsen, 50% voorschot en de overige 50% moest betaald zijn voor de werken begonnen. Dit is iets waar ik anders nooit zou in meegegaan zijn. Nu heb ik dit ter goeder trouw wel gedaan en ook omdat ik wou dat het vooruit ging. Op 18/12 zijn ze dan begonnen met man en macht. Op 21/12 is dan de cameraploeg van een VTM programma geweest (de bedrijfsleider had dit ruim op voorhand met me besproken) en is er ook nog goed gewerkt. Maar dan is het fout beginnen lopen. Afspraken werden gemaakt en niet nagekomen. We hebben alle mogelijke uitvluchten al gehoord. Van gebroken vingers en enkels tot personeel dat niet komen opdagen is en vorige week dinsdag zat ons glas van de voordeur blijkbaar vast aan de grens van Polen.

Uiteindelijk zijn we vandaag 12/05 en zijn de werken nog steeds niet klaar en dat wat er gedaan is, is professioneel klungelwerk. Er is bijvoorbeeld gemetst met spuitgips. Ook staat er in de offerte een afwerking met pleister maar ze hebben er gyproc plaatjes tegen gezet. En dit dan op de ene plaats schever dan op de andere.

Vorige week dinsdag heb ik de werfleider nog maar eens gebeld omdat het weeral van 15/03 geleden was dat er nog iemand geweest was. Hij beloofde me een update eind vorige week. Ik heb hem echter niet gehoord. Mijn vrouw heeft maandag naar hem gebeld, maar kreeg voicemail. Ze had dan ingesproken om haar terug te bellen, maar dat is niet gebeurd. Ik had ondertussen de bedrijfsleider gemaild met de nodige foto's om het probleem nog maar eens aan te kaarten. Dinsdag heb ik ook naar de werfleider gebeld, maar ik kreeg ook voicemail. Ik heb ook ingesproken om me terug te bellen, maar ik heb hem nog niet gehoord. Aangezien ik maandag de bedrijfsleider gemaild had en ik op woensdag nog geen antwoord gehad had, heb ik hem gebeld, maar geen antwoord, zelfs geen voicemail. Toen was de maat vol.

Gisteren heb ik een aangetekende brief verstuurd waarin ik hen in gebreke stel en hen tot 27/05 geef om alle werken deftig te komen uitvoeren. Kunnen ze dat niet, wil ik de 4000€ die ik betaald heb voor de montage en dergelijke, terug. Ik heb alles wat er nog moet gedaan worden, opgesomd: dat zijn 10 punten.
De postbode is ginder vandaag om 10u21 geweest maar heeft de ingebrekestelling niet kunnen overhandigen omdat er niemand aanwezig was.

Wat moet ik nu verder doen? Advocaat nemen? Dagvaarden? Politie op de hoogte brengen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 12 mei 2022 12:15

Politie zal dat niet onderzoeken. Advocaat nemen en aannemer dagvaarden, maar hou er rekening mee dat dat mogelijks meer zal kosten dat uw nieuwe ramen. Gewoonlijk laten dergelijke aannemers , als ze zie dat ze de zaak kunnen verliezen, nog vlug failliet verklaren.

Gert_D
Topic Starter
Berichten: 122
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 mei 2022 12:22

Politie zal dat niet onderzoeken. Advocaat nemen en aannemer dagvaarden, maar hou er rekening mee dat dat mogelijks meer zal kosten dat uw nieuwe ramen. Gewoonlijk laten dergelijke aannemers , als ze zie dat ze de zaak kunnen verliezen, nog vlug failliet verklaren.
Mijn ramen hebben 14000€ gekost. Nog meer dan dat???? U geeft me goede moed :cry:
Toen ik hem vorige week dinsdag nog is aan de lijn had heeft hij inderdaad gezegd dat hij al aan stoppen gedacht had omdat hij toen nog een ontevreden klant had die dreigde verder te gaan.

Reclame

lukasi
Berichten: 1141

#4 , 12 mei 2022 13:40

Zegt dat je de makers van dat vtm even gaat bellen om hen een update te geven.

Wat ik niet begrijp is dat je van 21/12 tot 11/5 alleen maar gemaild of getelefoneerd heb.
Waarom niet sneller een aangetekend schrijven gestuurd?

Oja een postbode mag eigenlijk niet doorgeven dat er niemand aanwezig was .
Een postbode moet een kaart achterlaten dat er een aangetekend schrijven is aangeboden en daar in staat dat de geadresseerde 14 dagen de tijd heeft om dit op te halen.

Tip voor volgend aangetekend schrijven : stuur de brief zowel aangetekend als met de reguliere post op en verwijs in de brief naar de beide zendingen

Gert_D
Topic Starter
Berichten: 122
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 mei 2022 14:00

Zegt dat je de makers van dat vtm even gaat bellen om hen een update te geven.

Wat ik niet begrijp is dat je van 21/12 tot 11/5 alleen maar gemaild of getelefoneerd heb.
Waarom niet sneller een aangetekend schrijven gestuurd?

Oja een postbode mag eigenlijk niet doorgeven dat er niemand aanwezig was .
Een postbode moet een kaart achterlaten dat er een aangetekend schrijven is aangeboden en daar in staat dat de geadresseerde 14 dagen de tijd heeft om dit op te halen.

Tip voor volgend aangetekend schrijven : stuur de brief zowel aangetekend als met de reguliere post op en verwijs in de brief naar de beide zendingen
Na 21/12 zijn ze terug geweest op 14/02. Op 15/02 kwamen ze de spouwmuren isoleren en dan moest alles dicht zijn. Dus ik was hen al geruime tijd aan't zeggen dat ze uiterlijk tot de 14de hadden. Uiteindelijk zijn ze dat komen doen en konden de mannen van de muren op 15/02 beginnen.
Na 14/02 is er nog 1 keer iemand geweest op 15/03.
De reden dat ik niet eerder een aangetekend schrijven gestuurd heb, is omdat ik eigenlijk wat bang ben voor de zever en de kosten die er gaan uit voortvloeien. Nadien heb ik in beoordelingen van andere mensen ook gelezen dat deze mannen er hun hand niet voor omdraaien om iemand te bedreigen wanneer mensen zeggen dat ze het er niet gaan bij laten.

De postbode heeft niet doorgegeven dat er niemand thuis was. Op de track&trace stond dat de zending niet afgeleverd kon worden.

Terug naar “Aanneming”