Garantie bomen

Chris165
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Garantie bomen

#1 , 18 apr 2022 07:51

Vorig jaar bestelde ik bij een boomkweker 8 steeneiken omdat ik daar groeigarantie kreeg van de boomkweker. De groegarantie werd nog eens per mail bevestigd.

De boomkweker plaatste de bomen zelf.

Dit jaar stel ik vast dat 6 van de 8 steeneiken totaal verdord en stuk zijn.

De boomkweker kwam ter plaatse kijken en zei dat de groegarantie niet van toepassing is omdat de grond veel te vochtig is en gedraineerd dient te worden.

Kan/mag de boomkweker die groeigarantie zo maar afwimpelen op basis van dit argument ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 apr 2022 07:56

Ik zou zeggen van niet, tenzij hij hiervoor expliciet voorbehoud gemaakt heeft bij het planten.

Wanneer zijn deze geplant? Gebeurt normaal toch in het (nattere) winterseizoen, waardoor hij dit zelf kunnen zien heeft.

bosprocureur
Berichten: 6854

#3 , 18 apr 2022 08:14

Die boomkweker heeft ze zelf geplant; hij kon dus gemakkelijk zelf vaststellen dat de standplaats minder geschikt was.

Reclame

Chris165
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 apr 2022 11:41

Boompjes zijn geplant einde november 2020

Na heel veel aandringen is de boomkweker eindelijk vorige maand komen kijken.

Chris165
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 apr 2022 12:57

Eén boompje stond op een stuk stabilise dat nog in de grond zat...

freelance
Berichten: 2615

#6 , 18 apr 2022 13:45

Quote : " De groegarantie werd nog eens per mail bevestigd."

Schriftelijke overeenkomsten dienen gehonoreerd te worden .

Het getuigd van weinig vakmanschap , om de bomen zelf te planten ( waarbij men de plantgrond voldoende dient te inspecteren om malheuren als deze te voorkomen ) , en nadien zelf toe te geven dat er nog stabilisé in de plantgaten zat .

Quote : " De boomkweker kwam ter plaatse kijken en zei dat de groegarantie niet van toepassing is omdat de grond veel te vochtig is en gedraineerd dient te worden. "

DIT had men kunnen ( voor) zien ten tijde van de planting ( en het geven van de garantie )
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Chris165
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 apr 2022 07:16

Op basis van jullie reacties nam ik gisteren nogmaals contact op met de boomkweker. Hij wil nu 3 van de 6 steeneiken vervangen op zijn kosten.
Hij zag het niet zitten om ze alle 6 te vervangen. Dan zou hij "er echt zijn broek aan scheuren". Wat moet ik doen ? Toch die 3 steeneiken aanvaarden of voor de volle 6 gaan binnen het kader van de groeigarantie...

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 apr 2022 07:52

Feit dat hij zegt dat hij zegt “zijn broek er dan aan te scheuren” en niet dat de garantie hierop niet van toepassing is, geeft al aan dat hij weet dat hij ongelijk heeft.

Echter is een matig compromis soms beter dan een goed maar duur proces. Één vogel in de hand…

Aan jou om te beslissen of dit voldoende aanvaardbaar is.

lukasi
Berichten: 1141

#9 , 19 apr 2022 09:25

En dan ?
Dan heb je wel je bomen terug maar wie gaat de grondverbetering uitvoeren, wie gaat er drainage steken?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 19 apr 2022 09:28

Hoeveel kost een jonge steeneikboompje?
Je moet overwegen of het sop de kool wel waard is om hierover verder mee te gaan

Chris165
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#11 , 19 apr 2022 12:06

steeneikboompje kost 200 € het stutk

200 * 3 is toch al gauw 600 €

Terug naar “Aanneming”