Herstellingskosten bouw

Alfred J
Topic Starter
Berichten: 190

Herstellingskosten bouw

#1 , 26 feb 2022 10:34

Volgende situatie doet zich voor: nieuwbouw ongeveer 3 jaar in gebruik (bouwvergunning van voor 2018, moest dat relevant zijn), sinds het begin problemen met waterinfiltratie in de kelder door een slechte aanbrenging van folie e.d. ter hoogte van welfsels (aannemer erkent de fout). Gevolg was dat de woning bijna anderhalf jaar op een burcht leek, want herstellingswerken dienden (uiteraard) langs de buitenzijde woning te gebeuren. Na een 3-tal herstellingspogingen leek de kelder toen waterdicht en na toestemming van zowel architect als aannemer tuin en terras laten aanleggen. Een klein jaar verder blijkt de kelder toch nog steeds niet waterdicht, opnieuw infiltratie. Aannemer stelt een nieuwe reparatie voor, maar stelt zich de vraag voor wie de kosten van aanleg zijn.

Mijn concrete vragen zijn:
  • volgens diverse bronnen (o.a. websites advocaten) valt dit probleem hoe dan ook onder de 10 jarige aansprakelijkheid van de aannemer. Ik vond wel verschillen rond bouwvergunningen voor en na 2018, maar dat zou enkele van toepassing zijn op een verplichte verzekering voor de aannemer, en niet voor de aansprakelijkheid?
  • hierbij bijkomend: om een nieuwe reparatie uit te voeren moet dus het terras opgebroken, paadjes opgebroken, ... die na de herstelling terug aangelegd moeten worden. Voor wie zijn deze kosten?
Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 26 feb 2022 11:37


Voor wie zijn deze kosten?
Uiteraard voor de aannemer. Werd er een draineerbuis gelegd onderaan de folie? Werd de muur achter de folie waterdicht bezet?
Waarom niet van binnenuit injecteren?

Alfred J
Topic Starter
Berichten: 190

#3 , 26 feb 2022 12:42

Uiteraard voor de aannemer.
Ik had het vermoeden, maar ik vrees dat deze daar niet zomaar akkoord mee zal gaan.
Werd er een draineerbuis gelegd onderaan de folie? Werd de muur achter de folie waterdicht bezet? Waarom niet van binnenuit injecteren?
Het is een complex geval. De wanden op zich zijn waterdicht want gegoten beton, maar er geraakt nog water op de wanden en zo komt het naar binnen: iets wat blijkbaar erg vaak voorvalt in de kelderwereld. De laatste keer liepen zelfs de welfsels vol waardoor het water een weg zocht langs de gaten van de verlichting. Ik plaats de technische details liever niet openbaar om herkenning te vermijden, maar indien je hier echt in geïnteresseerd bent mag je me gerust een pb sturen.

Reclame

Terug naar “Aanneming”