Fout in aanvaarde offerte

lunaman
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Fout in aanvaarde offerte

#1 , 02 feb 2022 12:48

Via mail bevestigde ik mijn akkoord voor een offerte voor isolatiewerken aan de gevels van mijn woning.
In de offerte wordt het aantal vierkante meters geveloppervlakte vermeld en de prijs per vierkante meter om zo aan het totaalbedrag te komen.
Na mijn goedkeuring heb ik vastgesteld dat de berekening foutief is. Het aantal vierkante meters geveloppervlak bedraagt namelijk veel minder dan wat op de offerte staat. Het werkelijke aantal m² kan ik aantonen aan de hand van het EPC-verslag en de bouwplannen van het huis.
Ik heb reeds meermaals via mail en telefonisch contact gehad met de firma, hun de bovenstaande documenten bezorgd en gevraagd een nieuwe offerte op te maken volgens de juiste berekening maar hier wordt geen gehoor aan gegeven.

Mijn vraag is kan ik, als ik na de werken de factuur ontvang volgens de foutieve berekening, het teveel aangerekende deel protesteren via een aangetekende brief en enkel het niet-geprotesteerde gedeelte betalen?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6857

#2 , 02 feb 2022 12:57

Heeft die aannemer de oppervlakte zelf berekend?

lunaman
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 feb 2022 13:01

Ja, de aannemer heeft de oppervlakte zelf berekend. Ik vertrouwde hierbij op zijn expertise.

Reclame

lukasi
Berichten: 1144

#4 , 02 feb 2022 13:07

Voor bepaalde werken: zoals voegwerken, isolatiewerken, bezettingswerken ezv worden de aantal vierkante meter 'brut ' gerekend. Met andere woorden , deuren, raamvlakken worden mee in de berekening geteld.

lunaman
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 feb 2022 13:10

Via mail bevestigde de aannemer dat ramen en deuren niet meegenomen werden in de berekening van de oppervlakte.

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 feb 2022 14:05

Vaststelling u had reeds het aantal M2 in uw bezit ( zie uw topic : EPC en bouwplannen ), en u ontvangt een offerte met een veel hoger aantal M2 en u ondertekent voor akkoord.
Toch eerst nakijken zou ik zeggen. En wat is het verschil in cijfers ? Als het verschil danig groot was, moest u dat toch opgevallen zijn.

Toch tamelijk zwak dat u die opp. M2 aanneemt als het veel verschilt.

Indien u de werken zo volgens de offerte laat uitvoeren, bent u akkoord. Aangetekend een nieuwe berekening vragen en opmeting vooraleer de uitvoering.
Indien u gelijk heeft en geen voorschot heeft betaalt, andere aannemer zoeken en die een opmeting laten uitvoeren. Kunt u vergelijken en desnoods voorleggen aan de eerste aannemer.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 02 feb 2022 16:10

Bij het plaatsen van die gevelisolatie is er steeds snijwerk nodig. Er is dus een verlies van isolatiemateriaal, dat wel dient aangekocht en betaald. Is gelijk een vloerder, die rekent ook een aantal meters meer voor de oppervlakte. Waarom heb je dat plan niet gekopieerd en aan de aannemer gegeven. Bij het ontvangen van de factuur kan je nog altijd de juiste oppervlakte isolatie claimen, en zal de aannemer een creditnota moeten maken (als jij gelijk hebt)

Terug naar “Aanneming”