Renovatie in de appartement

ZevsAres
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Renovatie in de appartement

#1 , 27 jan 2022 13:23

Beste forum members,
Bij voorbaat mijn excuses voor mijn Nederlands.

Als bijv, toevallig ik heb in Belgie een appartement die moest worden gerenoveerd, en ik vraag hulp van mijn familie ( broer, zus, mama, papa , oma, opa etc). Tot nu het is geen probleem voor de fiscus voor de politie en zo. Ja? Dus ik bedoel dat broer bijv. de plafond schildert, iemand anders de tegels ligt...
En stel je voor, dat ik ben nodig in een elektricien, en ik ken een goede in mijn land (Russland). Als hij zal komen en met elektriciteit zal helpen, gaan wij dan geen probleem met politie hebben, bij de politiecontrole?
En hoeveel mensen die niet van de familie zijn, kan ik in dit geval uitnodigen om het appartement te helpen renoveren?
Addertjes onder het gras ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 27 jan 2022 13:43

Uiteraard moet iedereen dat naar hier komt in orde zijn met verblijfsvergunning.

Fiscaal ligt het iets ingewikkelder. Op de diensten van een zelfstandige electricien/schilder/... moet immers btw betaald worden. Ofwel moet die zich dan in België registreren, ofwel moet u met de factuur zelf naar uw plaatselijk btw-kantoor gaan en zelf de btw betalen.

Bovendien kan een zelfstandig familielid niet gratis voor u werken, ook hiervoor moet een factuur met btw opgemaakt worden.

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 jan 2022 13:45

https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen- ... een-woning

https://www.oximo.be/nl/nieuws/mogen-fa ... rbouwingen

Aanrader : indien familie helpt dat zij steeds hun identiteitskaart of officiële papieren bij zich hebben. Anders wel problemen.

Wat betreft de elektrieker uit Rusland : niet toegelaten = zwartwerk en illegaal.

Zeker ook # 2 LeenW ter harte nemen, want dat is ook correct. Verder lees de linken eens door.
Opletten ook dat de helpende familieleden geen uitkering trekken.

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 27 jan 2022 16:33

Mogelijks kent die Russische elektrieker niet de reglementen qua elektrische installatie, die hier in voege zijn.

cesto
Berichten: 324

#5 , 27 jan 2022 21:34

Als uw kennis uit Rusland het land binnenkomt op legale manier zal hij geen problemen krijgen met de politie. In zoverre hij binnen het appartement blijft werken kan ik me bovendien moeilijk voorstellen wie hem ooit zou aanspreken en achterhalen dat hij bezig is met een renovatieproject zonder vergunningen.

Desondanks: je elektrische installatie moet aan het einde van de werken ook gekeurd worden als ze nu niet conform is, en dan is de kans groot dat iemand die de technische normen van dit land niet kent, iets fout zal doen. Gevolg: laten herdoen, meer kosten. Waar zal je elektricien bovendien het materiaal gaan kopen? In een Brico of Gamma voor particuliere prijzen? :roll:
Ik vrees dat het niet de moeite is om iemand zomaar uit het buitenland te halen voor zo’n opdracht.

Terug naar “Aanneming”