Is een niet ondertekende, bevestigde offerte bindend?

F.B.T.
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Is een niet ondertekende, bevestigde offerte bindend?

#1 , 23 dec 2021 17:57

Dag iedereen

Voor de afbraak van de woning hebben we verschillende offertes opgevraagd. Na veel wikken en wegen hebben we gekozen voor een aannemer. Deze werd schriftelijk op de hoogte gebracht dat we graag met hem zouden werken, maar de offerte werd niet ondertekend. (Het volgende werd aan de aannemer gestuurd:
'We hebben voor jou gekozen om de afbraak van de woning te doen').

Ondertussen hebben we een andere aannemer gevonden die de werken voor een goedkopere prijs kan uitvoeren. We hebben de eerste aannemer schriftelijk op de hoogte gebracht dat we niet meer met hem gaan werken.

Deze eist nu 20% van het bedrag dat op de offerte was aangeboden.

Mag hij dit wettelijk doen? Wetende dat de offerte niet ondertekend was en dat er geen verkoopsvoorwaarden waren terug te vinden (waarin eventueel staat hoeveel de kost kan zijn in geval van annulatie)

alvast bedankt voor jullie feedback

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 23 dec 2021 19:24

u bent schriftelijk akkoord gegaan dat hij het werk zou mogen uitvoeren.

er zou al een belletje moeten gaan rinkelen als er nergens voorwaarden te vinden waren.

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#3 , 24 dec 2021 09:17

Een koop is gesloten als er een akkoord is over goed/dienst en prijs. gegeven het feit dat u uw akkoord heeft gegeven na ontvangst offerte lijkt me voldaan aan deze voorwaarden. U bent mijns inziens gebonden aan uw akkoord. Een verbrekingsvergoeding is gangbaar. Of dat 20 % moet zijn lijkt me dan weer overdreven. Als het tot een rechtszaak komt zal de rechtbank dat doorgaans herleiden tot de bewijsbaar geleden schade. En dat zal waarschijnlijk minder zijn. maar u heeft dan natuurlijk wel kosten rechtbank en advocaat aan uw broek.
In uw geval zie ik 2 opties : primo u bent vooralsnog uw woord gestand en honoreert uw akkoord. secundo : u doet een tegenvoorstel van bvb 10 % schadeloosstelling...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 dec 2021 11:38

Ik volg #3 Basejumper.

TS moet de offerte goed lezen of er algemene voorwaarden zijn gestipuleerd. En of er een verbrekingsvergoeding vermeld is. Een getekende/bevestigde opdracht is een afgesloten opdracht.

Verbrekingsvergoedingen liggen tussen de 10 % en 30 %. De rechtbank zal gewoonlijk niet 30% toekennen maar een % tussenin.

Terug naar “Aanneming”