Renovatie voorgevel: Malafide aannemer?

blustrame
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Renovatie voorgevel: Malafide aannemer?

#1 , 13 dec 2021 13:34

Hallo iedereen,
We hebben een jonge aannemer aangesteld voor de complete renovatie van de voorgevel van ons rijhuis (ong 50 m²).Deze aannemer had geen referenties, maar hij had in de zomer wél werken uitgevoerd op het dak van een buurman.

Zijn offerte viel mee qua prijs (14 k €), al was het geschreven in schabouwelijk Frans (nota bene, de aannemer zelf is Franstalig).
We hebben 30% betaald (overschrijving) bij het ondertekenen van de offerte ter goedkeuring. De aannemer wou onmiddellijk de werf start (offerte aanvaard op 29/10, start van de werf op 2/11). De aannemer vroeg zelfs ons de plaatsing van parkeerboorden door de gemeente te regelen (dringede procedure  100 € meerkosten).

Tijdens de week van 2/11 gebeurde bijna niets, de aannemer kwam wel metingen te doen en niets meer. Hij vroeg toch nog 40% voorschot betalen (overschrijving), zoals voorzien in de offerte. Een factuur opstellen was niet nodig (anders moet ik de ganse prijs factureren, zei hij). Dat hebben we toch gedaan.
Vervolgens, kwamen af en toe een paar mensen werken, nooit langer dan tussen 10u en 13u. We hebben de reservatie van de parkeerplaats meermaals verlengd, op onze kosten. Er is hoogstens 25% van de afgesproken werken uitgevoerd. De kwaliteit is zwak, professionaliteit onbestaand (muur schijf, slecht voegwerk, arbeiders hebben ons nieuw parket beschadigd door stappen met vuile schoenen (beton) binnen het huis..). Nog eens 2k€ extra onder de tafel betaald voor het plaatsen van 3 blauwstenen.

Er liep helemaal verkeerd toen de aannemer vroeg ons de plaatsing van een stelling te betalen (stond niet op de offerte, alle werkzaamheden waren met een nacelle voorzien). Ik heb hem gezegd dat ik naar de rechter zou opstappen, hij zei dat hij de werf wou stoppen. Nog een keer geregeld door 500 € onder de tafel te betalen. De werken zou voltooid zijn binnen 4-5 dagen zei hij.
We zijn vandaag 4 dagen verder, en niets gebeurt.

Wat moeten we doen?

Kort samengevat, we zijn naïef geweest, we hebben al 70% van de offerte betaald (overschrijving, maar geen factuur gekregen) en nog wat extra onder de tafel, vertrouwen is weg, geen spoor van de aannemer, hoe raken we best uit van deze situatie?
Hoe kunnen we de grootst mogelijk som terugvorderen?
Alvast bedankt voor jullie reactie, advies van een neutrale standpunt is wél nodig ons hoofd koel houden lukt niet meer.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 dec 2021 15:06

1. Gedetailleerde offerte
2. Betalingsmodaliteiten
3. Deelfacturen voor tussen betalingen : gedetailleerd, gedateerd en officieel en met vermelding : deelfactuur nr. ? Genummerde factuur. Betalingstermijn.
4. Betalingen per overschrijving zonder factuur ?
5. Betalingen in het zwart ?
6. Is de aannemer geregistreerd ?
7. Ondernemersnr. ? Volledige benaming en adres gegevens ?
8. Voorschot betalingen aan een onbekende aannemer ?
Oppassen dat u uzelf niet op de kapblok legt.
9. Alle ingrediënten voor fraude waren aanwezig.

Mijn besluit : zeer zwak dossier. Geen juridisch draagvlak, integendeel ZWARTWERK wordt bestraft door BTW en fiscus en sociale zekerheid.
U zult zeer weinig verhaal kunnen halen tov de zo gezegde aannemer ( misschien verdwenen ? ).

blustrame
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 dec 2021 15:25

Bedankt voor uw reactie. U hebt gelijk, we zijn zeer naif geweest.

Enkel antwoorden op uw vragen:
4) Ja, de voorschotten werden betaald per overschrijving (traceerbaar), zonder factuur
5) 2,5 k€ supplementen, de restanten 14 k€ niet (dit is geen excuus, ik weet dat die 2,5 k€ op mijn buik kan schrijven.. nog klein hoop voor de rest)
6) Ja, geregistreerd, BV opgericht in 2020
7) Ondernemersnr bekend

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 dec 2021 16:18

Bedankt voor uw reactie. U hebt gelijk, we zijn zeer naif geweest.

Enkel antwoorden op uw vragen:
4) Ja, de voorschotten werden betaald per overschrijving (traceerbaar), zonder factuur
5) 2,5 k€ supplementen, de restanten 14 k€ niet (dit is geen excuus, ik weet dat die 2,5 k€ op mijn buik kan schrijven.. nog klein hoop voor de rest)
6) Ja, geregistreerd, BV opgericht in 2020
7) Ondernemersnr bekend
Is geen verwijten, er zijn zo veel mensen die het zelfde voor hebben.
Houdt in de toekomst rekening met de meegedeelde punten.

Voor het overige zou ik zo weinig mogelijk gerechtelijke instanties inroepen, gezien het onder tafel betalen; wat zich tegen u kan keren.

U kunt wel een aangetekend schrijven richten aan de aannemer met vermelding binnen de 8 dagen de werken voltooien en saldo betaling na goedkeuring werken. Ook officiële facturen eisen voor de voorschotten en eentje voor de eindafrekening.
Indien geen gevolg aan uw vraag dat u de zaak zult voorleggen aan de consumenten ombudsdienst.

Terug naar “Aanneming”