Advocaat nemen of niet?

stephan1982
Topic Starter
Berichten: 77

Advocaat nemen of niet?

#1 , 08 nov 2021 11:04

Hallo,
kort samengevat:
Deze zomer lieten wij onze badkamer renoveren. Wij hadden offertes ondertekend die uitkwamen op een totaalbedrag van 18500 euro (materialen en werkuren).
Op het einde zegt de aannemer dat hij een offerte met werkuren voor de tegels vergat door te sturen. Op zijn eindfactuur vraagt hij dus nog een resterend bedrag waardoor alles tezamen op een 27000 euro zou uitkomen. Omdat dit een vergetelheid van hem zou zijn geweest stelden wij voor om de helft van het verschil tegemoet te komen. Aannemer wil het volledige bedrag (27000 euro).

Zijn advocaat heeft me net gebeld dat hij een ingebrekestelling gaat opsturen.
Mijn vraag: raden jullie mij aan hiervoor een advocaat te nemen? Of kan het zijn dat de advocaatkosten zeer duur gaan uitvallen? slaagkansen ?

Alvast bedankt voor eventuele reacties!

mvg,
Stephan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
cesto
Berichten: 324

#2 , 08 nov 2021 11:44

Een advocaat nemen zal je niet redden als je in fout staat. Dus, volgens mij kun je zeker wat centen sparen en zelf nakijken wat er precies mis is gelopen. Stond de betegeling van de badkamer vermeld in de oorspronkelijke offerte? Heb je bewijs dat die aannemer op een gegeven moment toegegeven heeft dat hij de tegels was vergeten? Met welke argumenten probeert zijn advocaat je nu in het nauw te zetten? Trouwens, ik vind het raar dat die advocaat je heeft gebeld, en geen brief heeft gestuurd. Meestal is dit een teken dat zijn voorstel/bedreigingen niet te serieus zijn.

stephan1982
Topic Starter
Berichten: 77

#3 , 08 nov 2021 12:15

Betegelingswerken stonden niet letterlijk zo in de offerte. Wel "installatie badkamer" en nog ergens " werkuren". Beetje vage en verwarrende omschrijvingen. Maar uiteraard ging ik ervanuit dat de werkuren van de betegeling daarbij inbegrepen zijn, tenzij er ergens zou vermeld zijn "exclusief tegelwerken". De advocaat belde me om te vragen of ik zijn brief van ingebrekestelling had ontvangen. Ik heb nog niets ontvangen. Brief zou niet aangekomen zijn en hij zou deze nogmaals sturen + per e-mail zei hij. Het is inderdaad niet mijn bedoeling om nog hoge kosten te maken voor een advocaat. Tenzij de prijzen voor zo een "kleine" zaak meevallen en er een advocaat hier slaagkans in ziet natuurlijk :)

mvg,

Reclame

cesto
Berichten: 324

#4 , 08 nov 2021 12:45

De omschrijving is inderdaad vage, maar ik kan me moeilijk voorstellen hoe er zo’n misverstand kon gebeuren. Ik veronderstel namelijk dat jullie duidelijke afspraken hadden gemaakt, o.a. over de tegels. Wie heeft de tegels gekozen en hoe? In een toonzaal? Uit een catalogus? Kende je de prijs van de tegels per m2? Want je hebt tegels van 5 € /m2 tot 100+ €… En hetzelfde geldt voor de douche, de wastafel, de meubelen en zo voort… Hoe kun je een bestek maken voor de installatie van een badkamer zonder specificaties van de onderdelen ervan? Staat al de rest dus ook niet aangegeven in die offerte?

stephan1982
Topic Starter
Berichten: 77

#5 , 08 nov 2021 13:03

Alle materialen stonden wel degelijk in de offerte. Het zijn enkel de werkuren voor de plaatsing van de tegels die "vergeten" waren.
Ik wil hem daarin best wel geloven dat het om een vergetelheid gaat. Maar ik ben van mening dat ik niet zou moeten opdraaien voor de kosten ten gevolge van zijn vergetelheid.
(Nu onder ons gezegd, de meeste offertes die ik ontving voor een rennovatie waren niet altijd duidelijk. zelfs na enkele aanpassingen slaagt men er vaak niet in een duidelijke offerte op te stellen....)

cesto
Berichten: 324

#6 , 08 nov 2021 13:30

Alle materialen stonden wel degelijk in de offerte. Het zijn enkel de werkuren voor de plaatsing van de tegels die "vergeten" waren.
Ik wil hem daarin best wel geloven dat het om een vergetelheid gaat. Maar ik ben van mening dat ik niet zou moeten opdraaien voor de kosten ten gevolge van zijn vergetelheid.
(Nu onder ons gezegd, de meeste offertes die ik ontving voor een rennovatie waren niet altijd duidelijk. zelfs na enkele aanpassingen slaagt men er vaak niet in een duidelijke offerte op te stellen....)
Sorry, ik had niet goed begrepen… Dus die aannemer vordert 8.500 € werkuren enkel voor het betegelen?! :shock: Hoe groot is je badkamer? En hoe veel m2 tegels zou hij gezet hebben? :roll: Ik zou mijn twijfels hebben dat het gewoon om vergetelheid gaat…
Staan de werkuren voor de andere werken wel als zodanige aangegeven?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 08 nov 2021 13:57

Gekende oplichtingstechniek in bouwsector.

Vage offertes, zodat vooral niet duidelijk is wat inbegrepen is en wat niet.

Achteraf afkomen met ongevraagde en onnodige "meerwerken", uiteraard buiten offerte.

Of men "vergeet" zogezegd een deel van de werken in de offerte, en komt er achteraf mee boven.

Tenzij u een balzaal van een badkamer heeft, is 8500€ enkel aan werkuren voor betegelen gigantisch bij de haren getrokken.

Aan 50€/uur is dat een maand werk ...


Of u een advocaat nodig heeft, zal er van af hangen hoe ver de tegenpartij het wil drijven.

Dat kan ver gaan - bvb beroep na eerste keer in ongelijk gesteld te zijn- en jàren aanslepen.


Heeft u de eindfactuur officieel en aangetekend geprotesteerd :?:

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 08 nov 2021 14:05

Betegelingswerken stonden niet letterlijk zo in de offerte. Wel "installatie badkamer" en nog ergens " werkuren". Beetje vage en verwarrende omschrijvingen.
Eigenlijk is dat niet eens zo vaag

"installatie" zijn eigenlijk ook al werkuren ...
Installeren, plaatsen, zijn synoniemen


Wat is uw kost aan materialen in die 18500 ?

stephan1982
Topic Starter
Berichten: 77

#9 , 08 nov 2021 14:29

Onze kost aan materialen was ongeveer 10 000 euro.
Ik heb hem wel al laten weten dat wij met deze factuur niet akkoord kunnen gaan, weliswaar via e-mail.
Geen aangetekende brief.
Is dit nodig, of kan ik dit alsnog doen? Tot op heden heb ik zelf nog geen ingebrekestelling ontvangen....
Dank voor alle reacties.

freelance
Berichten: 2615

#10 , 08 nov 2021 14:42

Quote : " Wij hadden offertes ondertekend die uitkwamen op een totaalbedrag van 18500 euro (materialen en werkuren). "

Indien ondertekend door klant EN aannemer , is dit bindend .
Tenzij er tijdens de werkzaamheden andere werkzaamheden gebeurt zijn , waar schriftelijk akkoord over bestaat .
Factuur schriftelijk EN aangetekend protesteren .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 08 nov 2021 15:01

Onze kost aan materialen was ongeveer 10 000 euro.
Waar aannemer ook al % op heeft ...

En daar zouden dan 17000€ aan werkuren bij komen :shock:
Lachwekkend :lol:

Hoe lang zijn ze ongeveer bezig geweest, met hoeveel personen ?

Ik heb hem wel al laten weten dat wij met deze factuur niet akkoord kunnen gaan, weliswaar via e-mail.
Geen aangetekende brief.
Is dit nodig, of kan ik dit alsnog doen?
Zéker nog doen :!:
Als u nog eens zoiets voorhebt: meteen doen na ontvangst van een gecontesteerde factuur.

Verwijzen naar uw mail van datum ../../.. waarin u vermeldde niet akkoord te gaan met de factuur.

Verwijzen naar de recente communicatie van datum ../../.... van zijn advocaat.
Verwijzen naar de blijkbaar eerder gemiste ingebrekestelling, waarover u pas in de recente communicatie van zijn advocaat vernam.

stephan1982
Topic Starter
Berichten: 77

#12 , 08 nov 2021 15:33

De werkduur werd geschat op 3 weken. Uiteindelijk heeft het bijna 3 maand geduurd, wat niet wil zeggen dat ze 3 maanden gewerkt hebben natuurlijk. Meestal 1 man, soms 2 man...

Moet ik in mijn aangetekend schrijven ook nogmaals de reden van protest uiteenzetten of mag ik verwijzen naar mijn e-mail?

Het zou stom zijn indien ik zou gestraft worden omdat ik de juiste procedure(volgorde) niet ken.

mvg

cesto
Berichten: 324

#13 , 08 nov 2021 15:46

Zeker alle feiten en argumenten nogmaals opsommen en ook toevoegen dat je een tegenvordering zult indienen voor tergend en roekeloos geding indien die aannemer echt zo dom is om naar de rechter te stappen. Daarna even afwachten op hun reactie. Indien ze verder moeilijk en onverstandig doen mag jij zelf een afrekening voorleggen volgens jouw schatting van de gepresteerde werkuren, en gewoon die som betalen. Zo ben je gerust.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 08 nov 2021 19:44

De werkduur werd geschat op 3 weken.
Uiteindelijk heeft het bijna 3 maand geduurd,
Voor een badkamer :shock:

En de werkelijke, effectieve werktijd :?:


Ideetje vd kosten

https://www.verbouwkosten.com/wat-kost-een-badkamer/

Voor die prijs heb je daar 40 m2 badkamer (hoger gaat niet :mrgreen: ), luxe afwerking

Moet ik in mijn aangetekend schrijven ook nogmaals de reden van protest uiteenzetten
Uiteraard
Dit is het officiële protesteren van de factuur
Daar schrijft u uiteraard de redenen in waarom u de extra kosten protesteert:

Staat niet op offerte;
Offerte waar trouwens al werkuren op vermeld staan, dus geen reden om aan te nemen dat er nog een extra kostenpost voor werkuren zou zijn;
Dat het werk aan deze totaal-prijs nooit aan (firma) gegund zou zijn, indien deze extra kost ook op de offerte gestaan had;
...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 08 nov 2021 19:46

Indien ze verder moeilijk en onverstandig doen mag jij zelf een afrekening voorleggen volgens jouw schatting van de gepresteerde werkuren, en gewoon die som betalen. Zo ben je gerust.
De overeengekomen prijs betalen, uiteraard

Is hopelijk al wel gebeurd als de werken voltooid zijn ?

Terug naar “Aanneming”