Ondermaatse aflevering oprit

Kafkaesque
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

Ondermaatse aflevering oprit

#1 , 08 nov 2021 00:17

Beste leden


Een aannemer heeft onlangs mijn oprit heraangelegd, dit in het kader van de wetgeving rond afvoer en riolering die moet voldoen aan moderne eisen.
We waren mondeling overeen gekomen dat hij dit zou doen op een correcte en deftige manier. Geen vooraf afgesproken prijs en een hergebruik van de aanwezige stenen.

Echter ben ik totaal niet tevreden over de afwerking.

-Voordien lagen de stenen mooi in een rechte lijn, nu ligt alles schots en scheef.
-De aannemer heeft teveel oude stenen in stukken gezaagd waardoor er op het einde een tekort was en er nieuwe zijn moeten bijkomen.
-Een aantal van de oude stenen zijn omgekeerd gelegd waardoor de kleur totaal anders is en ze afsteken ten opzichte van de rest.
-Verschillende oneffenheden, soms zelfs enkele centimeters, tussen tegels.
-Het ergst van al; sedert de werken hoor ik een gorgelend geluid uit m'n afvoer komen. Dit jaagt me wel wat schrik aan.

Ik zou graag tot een compromis komen maar denk dat dat niet mogelijk is aangezien
1) het vertrouwen in de aannemer weg is
2) de enige oplossing volledig opnieuw heraanleggen lijkt


Nu is m'n vraag, welke wettelijke rechten en plichten heb ik als ik totaal niet tevreden ben met de werken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1147

#2 , 08 nov 2021 08:14

Niets op papier van de gemaakte afspraken ?
Ik geef je weinig kans.

Het zou al wat duidelijker zijn moest je doorgeven WAT er juist is uitgebroken en HOE het is herlegd.
U spreekt over : ... aanwezige stenen ... De welke ? Soort Type ?
en een beetje verder over tegels .

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 08 nov 2021 09:21

Heb je tenminste dan een factuur? Of werd het werk zwart uitgevoerd?

Reclame

Kafkaesque
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 nov 2021 10:29

Niets op papier van de gemaakte afspraken ?
Ik geef je weinig kans.

Het zou al wat duidelijker zijn moest je doorgeven WAT er juist is uitgebroken en HOE het is herlegd.
U spreekt over : ... aanwezige stenen ... De welke ? Soort Type ?
en een beetje verder over tegels .
Hoe bedoel je weinig kans?

De oprit is volledig opengebroken, de afscheiding tussen rioolwater en surplus regenwater is gemaakt.
Daarna is er stabilisé gelegd en is de oprit opnieuw aangelegd met dezelfde stenen die er lagen.
De afwerking is echter duidelijk gebrekkig.

Kafkaesque
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 nov 2021 10:30

Heb je tenminste dan een factuur? Of werd het werk zwart uitgevoerd?
De werken zijn niet in het zwart want ik heb die factuur nodig om een premie te krijgen van Fluvius en de gemeente.
De factuur moet ik nog krijgen.

LeenW
Berichten: 12841

#6 , 08 nov 2021 10:49

Factuur dan niet betalen tot de afwerking in orde is. Eis dit via aangetekend schrijven.

freelance
Berichten: 2615

#7 , 08 nov 2021 14:57

Quote : " We waren mondeling overeen gekomen dat hij dit zou doen op een correcte en deftige manier. Geen vooraf afgesproken prijs en een hergebruik van de aanwezige stenen. "

En wat is een "correcte en deftige " manier om een werk uit te voeren met herbruikte ( dus 2ehands ) materialen ?
Dat zal uw ( vrije ) interpretatie zijn tegen de ( vrije ) interpretatie van aannemer .
Zal op geen enkele rechtbank aanvaard worden , zelfs niet met een expert erbij .

* Mondeling
* geen afgesproken prijs
* gebruik van tweedehands materialen
= vragen om moeilijkheden , waar geen sluitende juridische oplossingen voor bestaan .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Kafkaesque
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 nov 2021 15:08

Quote : " We waren mondeling overeen gekomen dat hij dit zou doen op een correcte en deftige manier. Geen vooraf afgesproken prijs en een hergebruik van de aanwezige stenen. "

En wat is een "correcte en deftige " manier om een werk uit te voeren met herbruikte ( dus 2ehands ) materialen ?
Dat zal uw ( vrije ) interpretatie zijn tegen de ( vrije ) interpretatie van aannemer .
Zal op geen enkele rechtbank aanvaard worden , zelfs niet met een expert erbij .

* Mondeling
* geen afgesproken prijs
* gebruik van tweedehands materialen
= vragen om moeilijkheden , waar geen sluitende juridische oplossingen voor bestaan .
Ik heb foto's getrokken van de oprit voor en na de werken.
Daarop is te zien dat de lijnen voordien recht liepen en nu lopen ze scheef.
Ook is op de foto's duidelijk te zien dat de kleur van de tegels voor de werken mooi egaal is en na de werken er verschillende tegels omgekeerd liggen.
Met de tegels op zich is niets mis, dat zeiden de werklui ook.
En zeker in tijden van klimaatproblemen lijkt me hergebruik van bestaande materialen nog altijd te verkiezen boven alles in het nieuw te willen.

Maar op zich heeft u gelijk dat ik een fout heb gemaakt door dit soort praktijken (geen schriftelijke prijsafspraak en werkomschrijving) toe te laten.
De aannemer woont dichtbij en had identieke werken al uitgevoerd bij verschillende mensen hier in de buurt.
Dus mijn argwaan was iets lager dan bij andere personen helaas...

Wat bedoelt u met niet aanvaard worden? Dat geldt toch voor beide kanten?

pho450
Berichten: 192

#9 , 08 nov 2021 17:13

En wat is een "correcte en deftige " manier om een werk uit te voeren met herbruikte ( dus 2ehands ) materialen ?
Dat zal uw ( vrije ) interpretatie zijn tegen de ( vrije ) interpretatie van aannemer .
Zal op geen enkele rechtbank aanvaard worden , zelfs niet met een expert erbij .

* Mondeling
* geen afgesproken prijs
* gebruik van tweedehands materialen
= vragen om moeilijkheden , waar geen sluitende juridische oplossingen voor bestaan .
Ik begrijp niet goed wat je wil zeggen met je reactie. Wat zou het verschil geweest zijn als er wel een offerte was? Het gaat hier (voorlopig) niet over een discussie over de prijs. Een offerte bevat zelden info over de kwaliteit van het werk.
Een expert zal oordelen of de werken al dan niet volgens de regels van de kunst zijn uitgevoerd, daarvoor hoeft echt niet op papier te staan dat uw tegels recht moeten liggen.

lukasi
Berichten: 1147

#10 , 08 nov 2021 19:25

Zijn het nu tegels of zijn het stenen?
Want dat gaat het eerste zijn wat ze gaan vragen.
Bij tegels die op een mortelbed worden gelegd en ingevoegd vallen de voegen meer op dan bij een strakke betonklinkers op een vleilaag in zand en daaronder stabilisé.
Wordt er gewerkt met een vellingkant op de betonklinkers dan is dit weer een heel ander verhaal dan een kleinklinker die koud gestraat wordt of die geslagen aan de koord moet worden.

Chinees voor je wat ik nu zeg ?
Dat is dus hetgeen een expert eerst moet vaststellen voor hij conclusies kan nemen en dan zal er veel afhangen wat er juist is gevraagd.
Oja en bij sommige betonklinkers ( strak VCR van vroeger , kun je na uitbraak niet meer zien wat boven of onderkant is .

Dus zonder prijsafspraken en een werkomschrijving van wat er moest gebeuren -- al is dit maar een summiere omschrijving -- is de kans heel klein geworden.

Kafkaesque
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#11 , 08 nov 2021 21:18

Zijn het nu tegels of zijn het stenen?
Want dat gaat het eerste zijn wat ze gaan vragen.
Bij tegels die op een mortelbed worden gelegd en ingevoegd vallen de voegen meer op dan bij een strakke betonklinkers op een vleilaag in zand en daaronder stabilisé.
Wordt er gewerkt met een vellingkant op de betonklinkers dan is dit weer een heel ander verhaal dan een kleinklinker die koud gestraat wordt of die geslagen aan de koord moet worden.

Chinees voor je wat ik nu zeg ?
Dat is dus hetgeen een expert eerst moet vaststellen voor hij conclusies kan nemen en dan zal er veel afhangen wat er juist is gevraagd.
Oja en bij sommige betonklinkers ( strak VCR van vroeger , kun je na uitbraak niet meer zien wat boven of onderkant is .

Dus zonder prijsafspraken en een werkomschrijving van wat er moest gebeuren -- al is dit maar een summiere omschrijving -- is de kans heel klein geworden.
Wat er mondeling is gevraagd is om de oprit open te breken, de correcte afwatering te plaatsen en de oprit her aan te leggen met de aanwezige stenen.
Daar is de aannemer mondeling akkoord mee gegaan.

Mocht dit ooit juridische problemen geven kan ik de mening van een expert vragen en zelf foto's tonen.
Ik denk dat iedereen met een klein beetje gezond verstand dan ziet dat dit geen serieuze manier van werken is, schriftelijke offerte of niet...

Welke kans is heel klein geworden? De kansen zijn voor beide partijen even groot toch?

lukasi
Berichten: 1147

#12 , 08 nov 2021 22:37

....en weer antwoord u niet op de vraag.
Als dit kleiklinkers/betonklinkers , kassei of platines waren dan mag je op je buik schrijven dat bij heraanleg je geen materiaal moet bijbestellen.
Snijafval of het aanwerken zal moeten gebeuren met ' vers ' materiaal.
Maar ook de 'slag' waarmee de betonklinker tegen elkaar wordt geslagen kan al invloed hebben op de hoeveelheid.
Bij kassei en platines herleggen kan alleen al de voegbreedte ervoor zorgen dat je circa 5% meer materiaal nodig hebt.

Kafkaesque
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#13 , 08 nov 2021 23:07

....en weer antwoord u niet op de vraag.
Als dit kleiklinkers/betonklinkers , kassei of platines waren dan mag je op je buik schrijven dat bij heraanleg je geen materiaal moet bijbestellen.
Snijafval of het aanwerken zal moeten gebeuren met ' vers ' materiaal.
Maar ook de 'slag' waarmee de betonklinker tegen elkaar wordt geslagen kan al invloed hebben op de hoeveelheid.
Bij kassei en platines herleggen kan alleen al de voegbreedte ervoor zorgen dat je circa 5% meer materiaal nodig hebt.
Ik kan niet antwoorden omdat ik het antwoord niet weet.
Welke tegels of stenen er liggen staat toch volledig los van de manier waarop ze geplaatst zijn?

lukasi
Berichten: 1147

#14 , 09 nov 2021 07:56

Als je nog niet weet welke steen er bij u ligt ..
Dit slaat alles.
Hopelijk zal je expert je aan het verstand kunnen brengen dat elk materiaal zijn eigen werkwijze heeft van plaatsen of herplaatsen.

Succes ,
maar ik vrees ervoor.

Kafkaesque
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#15 , 09 nov 2021 10:29

Als je nog niet weet welke steen er bij u ligt ..
Dit slaat alles.
Hopelijk zal je expert je aan het verstand kunnen brengen dat elk materiaal zijn eigen werkwijze heeft van plaatsen of herplaatsen.

Succes ,
maar ik vrees ervoor.
Met alle respect maar uw comment slaat nergens op.
De oprit lag er al voor ik in het huis kwam wonen. En die liep mooi recht, zonder afwijkingen of losse stenen.

Waarom zou mijn gebrek aan kennis in de enorm interessante materie van opritstenen van belang zijn voor de gebrekkige manier van werken van de professionals? Welke steen er ook ligt, de afwerking is ondermaats. Scheve lijnen, losliggende stenen, niveau verschil in stenen...

Het is duidelijk dat u geen beeld heeft van de situatie. Ik nodig u uit om zelf te komen kijken, dan zult u uw mening wel snel bijsturen.

Terug naar “Aanneming”