Slotfactuur aannemer niet betalen

denn1svc
Topic Starter
Berichten: 121

Slotfactuur aannemer niet betalen

#1 , 29 okt 2021 08:28

Situatie als volgt:
Bouwkundig aannemer heeft werken aan woning gebrekkig en onvolledig uitgevoerd (niet conform overeengekomen offerte).

Ik heb hen 1 maand de tijd gegeven om het op te lossen, ruim voldoende voor de resterende werken. Ik heb hen toen ook vermeld dat ik genoodzaakt ben om 1% van het totale factuurbedrag (BTW incl.) in mindering van het slotfactuur te brengen, met een maximum van 10%.

In hun algemene voorwaarden staat:
In geval van vergissing of slechte afwerking beperkt de aansprakelijkheid van aannemer X zich tot de factuurwaarde. Er kan geen bijkomende schadevergoeding van aannemer X worden gevraagd.

10.3
Het bedrag van de schade kan in geen geval in mindering worden gebracht van de te betalen factuur.
De verzekeringsmaatschappij van aannemer X doet de verdere afhandeling..

We zijn nu 1 maand verder en er is nog niks gebeurd. Hij belooft volgende week te beginnen, toevallig na dat ik hem gevraagd had wanneer hij zou beginnen. M.a.w. ik lig ver in de onderste schuif of hij was het (weer) vergeten.

Mijn vraag is dus: kan ik mijn penale van die 1% (tot max. 10%) eigenhandig in uitvoering nemen? Of kan ik zeggen wat ik wil, het volledige bedrag zal ik sowieso moeten betalen, eens alles correct en volledig is opgeleverd uiteraard.

Bij voorkeur betaal ik de slotfactuur helemaal niet toch nog zo'n 9.000 EUR, en ontbindt ik de overeenkomst. Moet ik de slotfactuur dan nog betalen of kan ik daar onderuit komen? Dan is de bewijslast toch aan de aannemer om het resterend bedrag van de wél correct uitgevoerde werken te kunnen verantwoorden?
9.2
Onder overmacht wordt verstaan omstandigheden die de nakoming van de verbintenis verhinderen, en die niet aan aannemer X zijn toe te rekenen. Hieronder wordt mede begrepen; stakingen, slechte weersomstandigheden, vorst, niet voorzienbare omstandigheden bij toeleveranciers of derden waarvan aannemer X afhankelijk is.

9.3
Indien een overmachtssituatie als bedoeld in dit artikel langer duurt dan één maand, zijn beide partijen bevoegd de overeenkomst te ontbinden, zonder dat er in dat geval een verplichting tot schadevergoeding bestaat.

Heeft aannemer X bij het intreden van de overmacht gedeeltelijk haar verplichtingen voldaan, dan is zij gerechtigd dit gedeelte afzonderlijk te factureren en is de klant gehouden deze factuur te voldoen als betrof het een afzonderlijk contract.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ganapathi tantra
Berichten: 1340

#2 , 12 nov 2021 22:02

U kan of beslist helemaal niks. Zeker geen ontbinding Dat kan alleen via de rechtbank tenzij tegenpartij akkoord is. Voor wat betreft de slecht of niet uitgevoerde werken. Daar zullen zeker in het geval van een rechtbank tegensprekelijke expertises worden uitgevoerd of deze worden gemaakt door een door de rechtbank aangestelde expert.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Reclame

Terug naar “Aanneming”