10 jarige aansprakelijkheid aannemer

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

Re: 10 jarige aansprakelijkheid aannemer

#16 , 30 sep 2021 06:08



Daar wij de werken aan de oprit hebben laten uitvoeren door een geregistreerd aannemer, zijn we van mening dat deze het beter kon uitvoeren dan onszelf. Anders hadden we het zelf gedaan.

.
Registratie van een aannemer heeft NIETS te maken met de kwaliteit van zijn arbeid, maar enkel of hij met alles in orde qua overheid.
U geeft nog steeds geen antwoord op mijn vraag of we de aannemer kunnen ingebreke stellen naar aanleiding van de tienjarige aansprakelijkheid of de aansprakelijkheid voor licht verborgen gebreken.

Dus van zodra de factuur betaald is heeft u als klant geen poot meer om op te staan??
U klinkt alsof mava105 uw oprit slecht heeft aangelegd…

Zoals al door iedereen gezegd, dit valt niet onder 10-jarige aansprakelijkheid voor stabiliteitsgebreken.

Het heeft uiteraard wel nut om de aannemer hier weer op aan te spreken. Er kan contractuele garantie zijn. Indien niet, kan je hem nog uitnodigen te komen kijken en op eigen / gedeelde kosten te herstellen indien hij fouten heeft gemaakt.

Uiteraard alleen als het een aannemer is die wat met zijn reputatie (mond-aan-mond, reviews) inzit.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1139

#17 , 30 sep 2021 08:38

Nogmaals met de 10 jarige aansprakelijkheid ga je niet ver komen. Integendeel je klacht zal niet aanvaard worden.
Je moet een ingebrekestelling sturen dat de oprit is verzakt.
Kan ook zijn dat je met een lek aan de putten zit en dan is de klinkerman zelfs niet aansprakelijk want dan moet je de plaatser van die putten in gebreke stellen.

Dus nodig die aannemer uit om samen het probleem te analyseren en op te lossen.

supernamy
Berichten: 132

#18 , 30 sep 2021 10:28

Nogmaals met de 10 jarige aansprakelijkheid ga je niet ver komen. Integendeel je klacht zal niet aanvaard worden.
Je moet een ingebrekestelling sturen dat de oprit is verzakt.
Kan ook zijn dat je met een lek aan de putten zit en dan is de klinkerman zelfs niet aansprakelijk want dan moet je de plaatser van die putten in gebreke stellen.

Dus nodig die aannemer uit om samen het probleem te analyseren en op te lossen.
Ik zie dat u hier met hetzelfde verhaal komt dat u ook in andere soortgelijke discussies vertelde: geen 10 jarige garantie, want deze zou enkel in te roepen als de stabiliteit van het gebouw op spel staat. In de meeste aannemingsovereenkomsten staat er trouwens niets over waarborg, wat betekent dat de wettelijke bepalingen van toepassing blijven. Wat is de oplossing dan volgens u? Aannemer aanspreken kan en moet ook uiteraard, maar wat ga je doen als hij zijn fouten niet erkent en de tekortkomingen niet wil herstellen?
En op welke grondslag zou je de aannemer in gebreke stellen als deze volgens u niet verplicht is om een garantie te geven op zijn werk :?:

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#19 , 30 sep 2021 11:04

Als je hem een paar maal (min. 2 x) aangetekend hebt aangeschreven en in gebreke gesteld, kan je naar de VR stappen. Die kan dan beslissen, na onderzoek door een gerechtelijk expert (voorschot voorlopig op kosten van de klager) of aannemer wel of niet aansprakelijk is. Een verzakte klinker (of zelfs een paar) zullen hiervoor niet in aanmerking komen.

lukasi
Berichten: 1139

#20 , 30 sep 2021 12:05

Nogmaals met de 10 jarige aansprakelijkheid ga je niet ver komen. Integendeel je klacht zal niet aanvaard worden.
Je moet een ingebrekestelling sturen dat de oprit is verzakt.
Kan ook zijn dat je met een lek aan de putten zit en dan is de klinkerman zelfs niet aansprakelijk want dan moet je de plaatser van die putten in gebreke stellen.

Dus nodig die aannemer uit om samen het probleem te analyseren en op te lossen.
Ik zie dat u hier met hetzelfde verhaal komt dat u ook in andere soortgelijke discussies vertelde: geen 10 jarige garantie, want deze zou enkel in te roepen als de stabiliteit van het gebouw op spel staat. In de meeste aannemingsovereenkomsten staat er trouwens niets over waarborg, wat betekent dat de wettelijke bepalingen van toepassing blijven. Wat is de oplossing dan volgens u? Aannemer aanspreken kan en moet ook uiteraard, maar wat ga je doen als hij zijn fouten niet erkent en de tekortkomingen niet wil herstellen?
En op welke grondslag zou je de aannemer in gebreke stellen als deze volgens u niet verplicht is om een garantie te geven op zijn werk :?:
Misschien kun je beter even de wetgeving op na lezen wat er valt onder de 10 jarige aansprakelijkheid ?
En laat dit duidelijk zijn dat deze in het leven is geroepen voor de stabiliteit en voor de integriteit van de woning. Ik zou het op prijs stellen dat u start met te lezen wat ik schrijf in plaats van wilde veronderstellingen te maken . Je insinuatie dat ik verhaaltjes vertel, vind ik ongepast.

Topic starter kan niet de 10 jarige aansprakelijkheid inroepen. Wel kan hij zich beroepen op de wettelijke garantie op uitvoering der werken. Voorwaarde voor deze staan vermeld op de offerte enof op de factuur , lees na. Indien niet vermeld dan zal hij zich moeten beroepen op de wettelijke garantie die is vastgelegd door de wetgever.
Sowieso zal hij eerst de betrokkenen moeten raadplegen: m.i. de aannemer van de verharding en eventueel na onderzoek de plaatser van de beton cq pvc putten.
Indien geen oplossing naar tevredenheid dan zal hij de aannemer officieel in gebreke moeten stellen en deze moeten dagvaarden voor de rechtbank.
Sowieso zal hij zich moeten laten bijstaan door een advocaat en eventueel een technisch raadsman (expert) want met de antwoorden die hij hier geeft , vrees ik een beetje voor zijn onkunde in deze materie.

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#21 , 30 sep 2021 12:41

10 jarige waarborg is inderdaad niet van toepassing in dit geval. Verzakkingen van een oprit kunnen veel oorzaken hebben.
Een deel van mijn lange oprit is jaren geleden verzakt nadat een aangrenzend perceel werd bemaald.

"Een klinker is bijna 5cm doorgezakt, en de rest van de tegels rondom het tegeldeksel zijn ca 1 a 2cm gezakt tov het tegeldeksel."
Deksel van wat? Indien afvoer van water dan is de put waarrond de klinkers verzakken niet waterdicht. Doe die put eens open, daar zal u het zand vinden dat onder de klinkers is weggespoeld.
Ik weet uit ervaring dat die gemetselde putten niet echt waterdicht zijn.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

supernamy
Berichten: 132

#22 , 30 sep 2021 13:59


Topic starter kan niet de 10 jarige aansprakelijkheid inroepen. Wel kan hij zich beroepen op de wettelijke garantie op uitvoering der werken.
Is de 10 jarige aansprakelijkheid geen garantie op uitvoering der werken ? Waar eindigt het ene en begint het andere?
Uiteraard valt er nog te bewijzen dat die verzakking het gevolg is van een fout van die aannemer en dat deze daar dus voor verantwoordelijk is. Maar dit geldt sowieso, om het even welke garantie ingeroepen kan worden.

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#23 , 30 sep 2021 14:22


Topic starter kan niet de 10 jarige aansprakelijkheid inroepen. Wel kan hij zich beroepen op de wettelijke garantie op uitvoering der werken.
Is de 10 jarige aansprakelijkheid geen garantie op uitvoering der werken ? Waar eindigt het ene en begint het andere?
Uiteraard valt er nog te bewijzen dat die verzakking het gevolg is van een fout van die aannemer en dat deze daar dus voor verantwoordelijk is. Maar dit geldt sowieso, om het even welke garantie ingeroepen kan worden.
Zoals reeds in den treure herhaald werd is de 10-jarige waarborg HIER NIET van toepassing. Die geldt enkel voor gebouwen:
art. 1792 B.W.: "Indien een gebouw dat tegen vaste prijs is opgericht, geheel of gedeeltelijk teniet gaat door een gebrek in de bouw, zelfs door de ongeschiktheid van de grond, zijn architect en aannemer daarvoor gedurende 10 jaar aansprakelijk."
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#24 , 30 sep 2021 16:03

de 10-jarige waarborg HIER NIET van toepassing. Die geldt enkel voor gebouwen:
art. 1792 B.W.: "Indien een gebouw dat tegen vaste prijs is opgericht, geheel of gedeeltelijk teniet gaat door een gebrek in de bouw, zelfs door de ongeschiktheid van de grond, zijn architect en aannemer daarvoor gedurende 10 jaar aansprakelijk."
Aan TS, kom dus hier nog eens terug als uw gebouw, huis, villa instort, rechtstreeks ten gevolge die verzakte klinker.

TomdeJurist
Berichten: 20
Juridisch actief: Ja

#25 , 30 sep 2021 16:50

Ik heb het gevoel dat mensen steeds wegzakken in het verwijten van elkaar. Zoals iedereen hier aanvoelt, zal de 10-jarige niet van toepassing zijn op dit type werken en schadebeeld. Wel blijft een aannemer, tenzij hij dit contractueel uitsluit, ook gedurende 10 jaar aansprakelijk voor lichte verborgen gebreken. De bewijslijst is hier wel zwaarder maar kan voor dergelijk type werken weldegelijk een uitweg bieden.

In de praktijk komt dit type gebreken zeer vaak voor een VR en kunnen partijen wel hun gelijk halen.

VDPG
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#26 , 30 sep 2021 17:05

de 10-jarige waarborg HIER NIET van toepassing. Die geldt enkel voor gebouwen:
art. 1792 B.W.: "Indien een gebouw dat tegen vaste prijs is opgericht, geheel of gedeeltelijk teniet gaat door een gebrek in de bouw, zelfs door de ongeschiktheid van de grond, zijn architect en aannemer daarvoor gedurende 10 jaar aansprakelijk."
Aan TS, kom dus hier nog eens terug als uw gebouw, huis, villa instort, rechtstreeks ten gevolge die verzakte klinker.
Beste,

Ik stelde gewoon een vraag hoe wij in deze situatie best handelen?
Een ingebrekestelling betreffende de tienjarige aansprakelijkheid van de aannemer of deze voor licht verborgen gebreken.
Ondertussen heb ik uit de reacties geleerd dat we best een ingebrekestelling sturen naar aannemer voor licht verborgen gebreken of garantie.
Ik ben misschien niet zo geleerd als de meesten hier op het forum, maar daarom post ik hier ook deze vraag.
Aan uw cynische reacties hier heb ik niet veel......

VDPG
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#27 , 30 sep 2021 17:10

Ik heb het gevoel dat mensen steeds wegzakken in het verwijten van elkaar. Zoals iedereen hier aanvoelt, zal de 10-jarige niet van toepassing zijn op dit type werken en schadebeeld. Wel blijft een aannemer, tenzij hij dit contractueel uitsluit, ook gedurende 10 jaar aansprakelijk voor lichte verborgen gebreken. De bewijslijst is hier wel zwaarder maar kan voor dergelijk type werken weldegelijk een uitweg bieden.

In de praktijk komt dit type gebreken zeer vaak voor een VR en kunnen partijen wel hun gelijk halen.
Dit is nu een antwoord waar ik mij volledig kan in vinden.
Dank alvast voor uw reactie. Hier kunnen wij mee aan de slag.
We zullen de aannemer een ingebrekestelling sturen met de vraag dit probleem te komen verhelpen binnen een redelijke termijn.

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#28 , 30 sep 2021 17:14

Het steeds armtieriger niveau van het forum is dan ook de reden waarom ik hier niet meer zoveel tijd aan besteed als vroeger.
Als er al eens een objectief antwoord wordt gegeven met vermelding van de juridische basis wordt dat telkens gedenatureerd zodat er enkel verwarring en desinformatie overblijft.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

lukasi
Berichten: 1139

#29 , 30 sep 2021 18:01

Beste VDPG
Als je de weg opgaat van licht verborgen gebreken voor een oprit dan ga je van een kale reis thuiskomen.
Enigste wat soelaas in je zaak kan brengen is een ingebrekestelling dat er binnen de garantieperiode een verzakking heeft plaats gevonden.

Ik geef even de definitie voor lichte verborgen gebreken:
Onder lichte verborgen gebreken verstaat men gebreken die op het ogenblik van de oplevering in de kiem aanwezig waren, doch die op dat eigenste moment “door een normaal en voorzichtig koper” niet helemaal naspeurbaar waren. (bron mijn advocaten.be)

De 10 jarige aansprakelijkheid betreft ( volgens economische zaken FOD )de aansprakelijkheid van de actoren in de bouw, ( architect en aannemers) tot de gebreken in de soliditeit, stabiliteit en waterdichtheid van de gesloten ruwbouw, wanneer die de soliditeit of de stabiliteit van de woning in gevaar brengen.
In die wetgeving 1792 en 2270 BW. staat NIETS vermeld over lichte verborgen gebreken.

Voor het inroepen van een licht verborgen gebrek moet je artikel 2262 bis BW inroepen.

Terug naar “Aanneming”