misleiding door aannemer voor badkamerrenovatie

stephan1982
Topic Starter
Berichten: 77

misleiding door aannemer voor badkamerrenovatie

#1 , 27 sep 2021 15:00

Wie kan mij adviseren bij volgende situatie.
dit jaar besloot ik mijn badkamer te laten renoveren. Ik vroeg verschillende offertes op. Mijn voorkeur ging naar een aannemer die de totale renovatie zou verzorgen voor ongeveer 18500 euro (materiaal + werkuren).
In zijn e-mail stuurde hij mij de 3 offertes die de totale som maakten van 18500 euro. (plaatsing + materiaal)
Ik ondertekende de 3 offertes , 1 voor de badkamermaterialen + werkuren, 2 voor de tegels+ kilometers, 3 voor een spanplafond met werkuren.
Ik ontving dus 3 deeloffertes, omdat hij dit werk samen met 2 collega's (zelfstandigen) zou voltooien.
Ik betaalde reeds 1 factuur van +/- 2000 euro voor de tegels, dan een voorschotfactuur van 8500 euro.
Wanneer de badkamer voor 3/4 klaar was, en de tegelwerken klaar waren ontving ik een factuur (+/- 8000 euro)voor de werkuren betegelen + klein materiaal. Ik meldde dat ik dit raar vond en dat we anders hadden afgesproken. Hij vertelde mij dat hij een vergissing had gemaakt en dat hij per ongeluk 1 offerte voor de werkuren van de betegeling niet had doorgestuurd. Ik zei dat dit een zeer onaangename verassing was, maar dat we gingen zien hoe we elkaar tegemoet zouden kunnen komen. Wij zaten immers al 2 maanden zonder badkamer. Ik betaalde dus de factuur voor de betegeling (dewelke ik nooit ondertekend had) maar beschouwde het als een extra voorschot op de werkuren. (voor mij was het totaalbedrag natuurlijk van belang) .
Na afwerking van de badkamer kreeg ik nog factuur van ongeveer 2000 euro (plafond) en een afrekeningsfactuur van 6500 euro. Ik herinnerde hem eraan dat hij een vergissing had gemaakt en dat het totaalproject ons nu 8000 euro meer zou kosten. Ik stelde een toegeving voor om 4000 euro extra te betalen, ook al ben ik van mening dat hij de fout had gemaakt door niet alle offertes toe te sturen.
Nu vraagt hij, begrijpelijk, om toch de volledige eindfactuur te betalen omdat hij niets te maken heeft met het werk van zijn collega's en omdat hij stelt dat ik zijn offerte heb getekend.
Ik veronderstel dus dat dit wel eens voor de vrederechter zou kunnen komen. Ik vraag me af of er dan gehoor zou gegeven worden aan mijn situatie. Ik voel me in dit geval misleid. misschien maakten we beiden een fout? ik tekende zijn offerte, hij (die ik beschouwde als projectleider) vergat een belangrijke offerte door te sturen...

Eventuele meningen of reacties zijn welkom.

mvg,
Stephan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12841

#2 , 27 sep 2021 15:01

Stonden alle uit te voeren werken op de offerte?

LYNX XX
Berichten: 2523
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 sep 2021 15:25

TS Ik lees dat u oorspronkelijk 3 offertes heeft gekregen en ondertekend. badkamermaterialen+ werkuren tegels + kilometers spanplafond + werkuren

Aannemer heeft vergeten 1 offerte over te maken : wat volgens mijn redenering ook correct is : namelijk de betegeling en kleine materialen. Bekijk eens de 3 offertes en of er de betegeling op staat vermeld ?

Hij vergat 1 offerte door te sturen, maar u kon vaststellen dat de betegeling niet was begroot.

U betaalt dan ook de nieuwe factuur voor de betegeling ( maar u denkt hier een voorschot te betalen ). Een factuur betalen voor omschreven werken en denken als voorschot op de rest ?

Hij maakt natuurlijk een fout door 1 offerte te vergeten; maar eerlijk gezegd is dit geen misbruik of bedrog maar vergetelheid. Op voorwaarde dat de 3 eerste offertes geen betegeling bevatten.

Bekijk de factuur voor de betegeling en kunt u zich vinden in het aantal werkuren en uurloon en de materialen ? Indien wel zou ik trachten in der minne te regelen : € 6000.00 tov € 8000.00

Voor de vrederechter zal het kantje boord zijn, volgens mijn niet juridische mening.

Reclame

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 27 sep 2021 16:21

Hoe zag de totaal offerte er uit tov de 2 andere offertes, die niet in aanmerking werden genomen?
Waren hier grote verschillen? of lagen ze dicht bij elkaar qua prijs?

Thomas Morus
Berichten: 5934
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 27 sep 2021 18:16

De bedragen zijn te hoog voor vredegerecht.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

stephan1982
Topic Starter
Berichten: 77

#6 , 28 sep 2021 10:23

Alvast bedankt voor alle reacties.
Zowel ik als de aannemer verschillen hier van mening blijkbaar. In de offerte stond niet letterlijk tegelwerken vermeld, wel installatie badkamer en werkuren enz....
Ik bevestigde uiteindelijk per e-mail de 3 goedgekeurde offertes voor totaalrenovatie badkamer.
De fout die ik (waarschijnlijk) maakte was het betalen van die tussentijdse factuur voor de tegelwerken. Hoewel ik hen hierop attent maakte en we afspraken om de werken niet onnodig te laten vertragen (wij zaten al 2 maanden zonder badkamer).

Dit gezegd zijnde zou ik hem graag willen dagvaarden om dit aan een rechter voor te leggen en zijn beslissing af te wachten.
Kan iemand mij concreet zeggen hoe ik dit doe?
Zoek ik (op internet) een deurwaarder en maak ik telefonisch een afspraak? (wat zijn de gemiddelde kosten?)
Of bel ik meteen naar het vredegerecht?
Het liefst van al wil ik natuurlijk de kans krijgen om mijn verhaal even samen te vatten op een papier zodat ik zeker weet dat het in de juiste context zal worden gelezen door een bevoegd persoon. Want als je het niet in de juiste context bekijkt krijg je natuurlijk de vereenvoudigde versie: werk geleverd , 1 factuur niet volledig betaald. (terwijl er wel een betaling gebeurde op een andere factuur natuurlijk, wat de rechter dan niet weet)

Nogmaals dank voor alle reacties.
mvg

LeenW
Berichten: 12841

#7 , 28 sep 2021 10:28

U kan betalen wat overeen is gekomen en de rest aangetekend protesteren. Het is dan aan de aannemer om u te dagvaarden.

stephan1982
Topic Starter
Berichten: 77

#8 , 28 sep 2021 11:19

ik heb inmiddels al meer betaald dan oorspronkelijk was overeengekomen dus best een aangetekende brief sturen met protest? iemand suggesties van hoe ik dit best verwoord?
Stel dat de aannemer mij dagvaart , krijg ik dan de kans vooraf een brief te sturen met mijn verhaal?
mvg

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 28 sep 2021 11:45

Je kan dat vooraf thuis gedetailleerd op papier zetten, en dan voorlezen aan de VR. Je kan hem eventueel terplaatse ook een kopie geven.

Terug naar “Aanneming”